Według danych Financial Conduct Authority (FCA) z usług kredytowych opartych na technologii Fintech, znanych jako „kup teraz, zapłać później” (BNPL), korzystała w drugiej połowie ubiegłego roku ponad jedna czwarta dorosłych w Wielkiej Brytanii.
W swoim badaniu Financial Lives FCA ustaliła, że 27% dorosłej populacji Wielkiej Brytanii, czyli około 14 milionów osób, korzystało z usług BNPL od czerwca 2022 r. do stycznia 2023 r.
Oznacza to znaczący wzrost usług, które oferują konsumentom możliwość rozłożenia płatności na szeroką gamę zakupów. Dane FCA wykazały, że w ciągu 12 miesięcy poprzedzających czerwiec 2022 r. 17% dorosłych w Wielkiej Brytanii korzystało z usług BNPL.
Zwiększone zainteresowanie jest spowodowane obecnym kryzysem kosztów utrzymania, w wyniku którego coraz większej liczbie osób trudno jest związać koniec z końcem. FCA ustaliło, że niektóre osoby borykające się z problemami finansowymi skorzystały z usług BNPL ponad 10 razy w okresie objętym badaniem.
Według najnowsze badania przeprowadzone przez Adobe Analyticsusługi BNPL odpowiadały za 12% łącznych wydatków Wielkiej Brytanii na Internet wynoszących 8 miliardów funtów.
Firmy BNPL nie podlegają regulacjom, ale taka jest ich rosnąca baza klientów, w zeszłym roku Urząd Nadzoru Finansowego (FCA) wykorzystał swoje wpływy, aby zabezpieczyć zmiany warunków kontraktów firm BNPLw tym zwrot kosztów niektórym klientom, którzy zostali niesłusznie obciążeni.
FCA wykorzystała Ustawę o prawach konsumentów do oceny firm w obawie, że istnieje potencjalne ryzyko wyrządzenia szkody konsumentom w związku ze sposobem, w jaki zredagowano niektóre warunki BNPL.
Obrońca praw konsumentów Który? już wezwał do silniejszej ochrony dla konsumentów korzystających z produktów BNPL, ponieważ produkty fintech przyspieszyły i uprościły ich wykorzystanie.
Sheldon Mills, dyrektor wykonawczy ds. konsumentów i konkurencji w FCA, powiedział: „Produkt przy właściwym stosowaniu zapewnia cenne korzyści, ale chcemy mieć pewność, że konsumenci, zwłaszcza ci znajdujący się w szczególnie trudnej sytuacji, będą mieli odpowiednią ochronę i wystarczające informacje”.