Dziewięć osób zostało aresztowanych we Włoszech za powiązania z gangiem handlującym podrobionymi konsolami do gier retro, w ramach operacji, w której przejęto towary podrobione o wartości ponad 50 milionów dolarów. Włoska Guardia di Finanza — zmilitaryzowana policja zajmująca się przestępstwami gospodarczymi i finansowymi — ogłoszono w piątek że aresztowano obywateli Włoch i skonfiskowano ich kolekcję podrobionych gier wideo.
Śledztwo nazwane „Coin-Up 80” było prowadzone przez oddział Guardia di Finanza w Turynie, ale obejmowało prowincje we Włoszech i rozpoczęło się pod koniec 2023 r. Guardia di Finanza poinformowała w komunikacie prasowym, że skonfiskowała około 12 000 konsol do gier wideo, na których załadowano łącznie ponad 47 milionów pirackich gier wideo o szacowanej wartości ponad 47,5 miliona euro (52,8 miliona dolarów). Szczegóły podróbek nie zostały szczegółowo opisane w komunikacie, ale opublikowane zdjęcia ogromnego łupu pokazują mnóstwo fałszywych konsol Nintendo, różnych urządzeń przenośnych i tego, co wydaje się być podrobionymi drążkami do walki. Polygon skontaktował się z Guardia di Finanza w celu uzyskania dodatkowych informacji i zaktualizujemy tę historię, gdy otrzymamy odpowiedź.
Włoska policja stwierdziła, że konsole pochodzą z Chin, a dystrybucja włoskich firm jest związana z siatką handlową. Konsole były również sprzedawane w sklepach stacjonarnych. Urządzenia, poza tym, że były podróbkami, nie były zgodne z europejskimi normami bezpieczeństwa konsumentów. Wszystkie zostały zniszczone przez władze zgodnie z włoskim prawem, zgodnie z komunikatem prasowym.
Włochy były kiedyś znane jako „globalny punkt piractwa gier wideo”, według Vice. Piractwo z pewnością miało miejsce gdzie indziej, ale we Włoszech od połowy lat 80. do przełomu tysiącleci gry wideo nie były chronione w taki sam sposób jak inne rodzaje rozrywki — co oznacza, że „prawidłowo zarejestrowane firmy, które miały prawdziwych pracowników i prawdziwe sprawozdania finansowe” dopuszczały się piractwa wprost. Producenci gier próbowali walczyć z piractwem we Włoszech, ale „w większości” byli „całkowicie nieskuteczni”, napisał Vice. Kiedy włoskie prawo autorskie zostało zmienione w 2000 r., gry wideo uzyskały podobną ochronę jak filmy i muzyka.