Polestar sprawia, że ​​tylna szyba staje się przestarzała dzięki nowemu crossoverowi coupe


Nowy Polestar 4 to pierwsze crossover coupe szwedzkiej marki EV, plasujące się pomiędzy segmentem kompaktowym i średniej wielkości. Charakteryzuje się najszybszym jak dotąd przyspieszeniem spośród pojazdów Polestar, całkowicie nowym systemem informacyjno-rozrywkowym opartym na Google, mnóstwem świeżych projektów i najniższym poziomem emisji dwutlenku węgla ze wszystkich Polestarów. Jednak zdecydowanie najbardziej kontrowersyjną cechą Polestara 4 jest brak tylnej szyby.

Zamiast tego 4 wykorzystuje system kamer montowany na dachu, który wyświetla obraz na cyfrowym lusterku wstecznym, które znajduje się w normalnym miejscu w kabinie. Wielu krytykowało to jako niebezpieczne i głupie, zwłaszcza w przypadku tak bezpiecznej marki, a przeciwnicy twierdzą, że Polestar niepotrzebnie poświęca widoczność na rzecz stylu i przyciągających uwagę nagłówków. Po jeździe w 4. klasie podczas imprezy Polestar Day w Santa Monica w tym tygodniu i doświadczeniu na własnej skórze jego radykalnej konfiguracji, myślę, że tak będzie lepiej.

Nie jest to całkowicie nowa koncepcja. Wiele samochodów dostępnych w sprzedaży jest już wyposażonych w cyfrowe lusterka wsteczne, które umożliwiają przełączanie między obrazem z kamery zamontowanej z tyłu a rzeczywistym lusterkiem przeglądającym tylną szybę.

Zarówno Aston Martin DBS GT Zagato, jak i Ferrari 812 Competizione wykorzystują kamerę zamiast tylnej szyby, ale oba są niezwykle drogimi pojazdami i mają ograniczoną liczbę egzemplarzy. W Chinach jest kilka samochodów z najwyższej półki, które również wykorzystują kamerę zamiast okna, a także kilka koncepcji i prototypów różnych marek, ale Polestar 4 to pierwszy seryjnie produkowany samochód osobowy, w którym porzucono tylną szybę.

Głównym powodem tej konfiguracji jest poprawa widoczności, co może wydawać się sprzeczne z intuicją, ale pozwólcie, że to wyjaśnię. Kamery oferują pole widzenia 120 stopni, czyli znacznie większe niż w przypadku tradycyjnej szyby i lusterka — tylne szyby w crossoverach coupe są zazwyczaj małe i na początku bezużyteczne. Nie musisz się też martwić, że brud, deszcz lub śnieg zasłonią Twój widok, ponieważ osłona kamery została zaprojektowana z myślą o optymalnym przepływie powietrza, a obiektywy są pyłoszczelne i wodoodporne. (Większość crossoverów coupe i tak nie ma tylnych wycieraczek.)

W nocy nie musisz się martwić o odblaski reflektorów, a jasność i ogólna widoczność są znacznie lepsze dzięki kamerze. Pełno pasażerów na tylnym siedzeniu również nie zasłania widoku, ale jeśli chcesz zobaczyć, co dzieje się na tylnym siedzeniu, możesz przesunąć przełącznik, aby wyłączyć wyświetlacz i używać go jako prawdziwego lustra.

Reklama

Teraz to wszystko nie ma znaczenia, jeśli sam obraz z kamery jest źle wykonany. Na szczęście konfiguracja 4 jest z pewnością najlepszą, jakiej kiedykolwiek doświadczyłem. Wyświetlacz ma wysoką rozdzielczość i wyjątkowo szybką częstotliwość odświeżania bez opóźnień wizualnych, a także umożliwia regulację kąta pionowego i jasności. Robi to szczególne wrażenie, gdy samochód jest w ruchu.

Jeździłem wieloma samochodami, które to mają cyfrowe lusterka wsteczne (i zwykłe tylne szyby), począwszy od hatchbacka Toyoty Prius do SUV-a Land Rover Defender i hipersamochód Pininfarina Battistai w każdym przypadku wolałem przez cały czas korzystać z obrazu z kamery. Niektórzy ludzie mają uzasadnione skargi na zmęczenie oczu lub trudności z przystosowaniem się do patrzenia na ekran, ale ja nigdy nie miałem takich problemów. Moim zdaniem konfiguracja i widoczność 4 są znacznie lepsze niż gdyby miał zwykłą tylną szybę.

Nie będzie to także jednorazowy przypadek marki Polestar. Nadchodzący Polestar 5 w sedanie nie ma również tylnej szyby, może pochwalić się taką samą konfiguracją aparatu i dodatkowymi funkcjami jak model 4, a do sprzedaży trafi w 2025 r. Większy Polestar 3 SUVktóry trafi do sprzedaży w przyszłym roku, ma standardową (aczkolwiek małą) tylną szybę, ale nie zdziwiłbym się, gdyby w przyszłości do listy opcji dodano cyfrowe lusterko wsteczne.

Oprócz zwiększonej widoczności wyrzucenie tylnej szyby ma szereg innych uzasadnionych korzyści. Tylna belka poprzeczna dachu została przesunięta bardziej do tyłu, co poprawiło sztywność i ogólne bezpieczeństwo modelu 4, jednocześnie uwzględniwszy niższą linię dachu. Oznacza to również, że standardowy panoramiczny dach można rozciągnąć za głowami pasażerów z tyłu znacznie dalej niż w tradycyjnym crossoverze.

Pomimo tego szyberdachu i spadzistego dachu, 4 ma znacznie więcej miejsca nad głową niż którykolwiek z jego współczesnych, co jest kolejną zaletą przeprojektowanego układu tylnego. Ponieważ dach otwierany jest bardziej do tyłu, podsufitka również zaczyna się znacznie dalej, więc nawet najwyżsi pasażerowie nie powinni być narażeni na ryzyko uderzenia w nie. Mam pięć stóp i dziewięć cali wzrostu i gdy siedziałem na tylnym siedzeniu, między głową a szyberdachem wydawało mi się, że mam około pół stopy wolnej przestrzeni, a także mnóstwo miejsca na ramiona i nogi.

Oprócz miejsca nad głową, tylne siedzenie Polestara 4 to naprawdę przyjemne miejsce. Fotele mają wyprofilowane podparcia, które utrzymują Cię w miejscu, oraz zagłówki z regulowanymi wspornikami, takimi jak w samolocie, a oparcia siedzeń są elektrycznie sterowane i można je odchylić do 45 stopni.

Oprócz dodatkowego światła wpadającego przez ogromny szyberdach (który jest dostępny z opcjonalnym wykończeniem elektrochromowym), Polestar rekompensuje brak światła słonecznego wpadającego zza głowy delikatnym oświetleniem otoczenia, a boczne ćwiartki okien są idealnie rozmieszczone, aby móc patrzeć na nie bez wyciągania szyi. Po złożeniu środkowego podłokietnika odsłoni się podkładka do ładowania bezprzewodowego, wysuwane uchwyty na kubki i elementy sterujące w oparciach siedzeń. Z tyłu konsoli środkowej znajdują się nawiewy, dwa porty USB-C (w tym jeden o dużej mocy 60 W) i smukły ekran dotykowy, za pomocą którego można regulować klimatyzację z tyłu, ustawienia siedzeń i system dźwiękowy.

Chociaż dokładne specyfikacje nie zostały podane, przestrzeń ładunkowa „4” jest przestronna, szczególnie w porównaniu z konkurencją i hatchbackiem „2” Polestara. Pionowa półka oddziela kabinę od przestrzeni ładunkowej; można go odchylić w dół, aby utworzyć przejście lub całkowicie usunąć. Siedzenia składają się niemal całkowicie, a podłoga bagażnika jest regulowana. Kolejna zaleta konfiguracji kamery cofania: nie musisz się martwić, że pełny ładunek zasłania widok przez tylną szybę. Polestar 4 również ma coś do zaoferowania, ale jest malutki i nadaje się tylko do przechowywania kabli do ładowania.

Wewnątrz Polestar 4 znajduje się mnóstwo interesujących elementów konstrukcyjnych, które nie mają nic wspólnego z konfiguracją bez okna. Panele drzwi mają fajne, pływające elementy ozdobne, które można wykończyć w kontrastowych wykończeniach i kolorach. Są one podświetlane dziesiątkami maleńkich kropek LED o różnych poziomach jasności. Możesz wybrać fantastycznie dopasowaną dzianinową tapicerkę wykonaną w 100% z poliestru pochodzącego z recyklingu, a niektóre z twardszych punktów dotykowych są wykonane z dzianiny utworzonej z przetworzonego PET. Maskownice głośników mają przyjemny kwadratowy kształt i są wyposażone w wiele akcentów wykończeniowych wykonanych z prawdziwego metalu. Skóra nappa jest opcjonalna, a wersję 4 można wyposażyć w wentylowane przednie fotele z funkcją masażu i głośnikami zintegrowanymi w zagłówkach.

Na środku deski rozdzielczej znajduje się 15,4-calowy ekran dotykowy z nową wersją systemu operacyjnego Android Automotive OS, który działa szybko i zapewnia doskonałą grafikę. Moim ulubionym szczegółem są schematy oświetlenia otoczenia, które tematycznie odpowiadają planetom naszego Układu Słonecznego i są wybierane poprzez przesuwanie palcem po przestrzeni. Przed kierowcą znajduje się smukły ekran o przekątnej 10,2 cala, który wyświetla prędkość, zasięg i inne informacje dotyczące jazdy. Dostępny jest także wyświetlacz przezierny o przekątnej 14,7 cala. Twarde przyciski ograniczono do absolutnego minimum, a jedyną prawdziwą fizyczną kontrolą jest pokrętło głośności na pływającej konsoli środkowej. W przeciwieństwie do Polestara 2, model 4 ma prawdziwy zestaw uchwytów na kubki i mnóstwo miejsca do przechowywania z przodu.

Podoba mi się też wygląd 4 z zewnątrz. Mając 190,5 cala długości, jest o około pięć cali dłuższy od Forda Mustanga Mach-E i BMW X3 i prawie o stopę dłuższy od Forda Mustanga Mach-E i BMW X3. Gwiazda Polarna 2. Proporcje są dość dziwne, ponieważ linia dachu „4” naprawdę nie przypomina żadnego innego samochodu w sprzedaży, ale krótkie zwisy, szerokie błotniki i wyrazista nawierzchnia nadają „4” naprawdę ładną sylwetkę. Dzielone reflektory i tylny pasek świetlny są charakterystyczne, a czarną dolną okładzinę można zamówić w kolorze nadwozia.

Każdy Polestar 4 będzie wyposażony w akumulator o pojemności 102 kWh, który można szybko naładować z mocą do 200 kW, a pompa ciepła, ładowanie dwukierunkowe i funkcja V2L będą dostępne w standardzie. Jednosilnikowy Polestar 4 z napędem na tylne koła wytwarza 272 KM i 253 Nm momentu obrotowego, przy czym Polestar ma osiągnąć zasięg EPA wynoszący 300 mil, podczas gdy dwusilnikowy model z napędem na wszystkie koła wytwarza 544 KM i 506 Nm i może rozpędził się do 60 mil na godzinę w niecałe 3,8 sekundy. Jeden samochód jednosilnikowy, który widziałem, miał zasięg 235 mil przy 75-procentowym naładowaniu, co dobrze wróży zdolności 4 do spełnienia szacunków EPA.

Czwórka, którą miałem okazję jeździć, była jednosilnikowym samochodem wyposażonym w 21-calowe koła. (Dostępne będą również koła 20- i 22-calowe.) Na nierównych drogach wokół lotniska w Santa Monica model 4 zapewnia płynną, a jednocześnie stabilną jazdę, przy minimalnych przechyleniach nadwozia i braku kolizji na złej nawierzchni, nawet bez podwójnych szyb szyby, kabina jest wyjątkowo cicha. Samochody dwusilnikowe otrzymają półaktywne zawieszenie, co powinno jeszcze bardziej poprawić jazdę. Podobnie jak w przypadku Polestar 2, 4 ma wyjątkowo mocne hamowanie regeneracyjne, które zapewnia płynną i łatwą jazdę jednym pedałem. Choć przejażdżka była niestety krótka, wywarła dobre pierwsze wrażenie.

Zgodnie z naciskiem firmy macierzystej Volvo na bezpieczeństwo, Polestar 4 jest standardowo wyposażony w łącznie 12 kamer, 12 czujników ultradźwiękowych i czujnik radarowy, które tworzą system wspomagania kierowcy SuperVision firmy Mobileye. Po wprowadzeniu na rynek model 4 będzie pierwszym samochodem produkcyjnym wyposażonym w zaawansowaną platformę Chauffeur firmy Mobileye. Dzięki temu trzy procesory EyeQ6 i przedni radar obrazowy firmy Mobileye zostaną połączone z przednim lidarem nowej generacji firmy Luminar, co umożliwi prowadzenie pojazdu bez użycia rąk i oderwania wzroku.

Polestar 4 trafi do sprzedaży w USA w 2024 roku, prawdopodobnie w drugiej połowie roku. Pełna cena nie została jeszcze ogłoszona, ale Polestar twierdzi, że ceny 4 będą zaczynać się od około 60 000 dolarów, plasując się pomiędzy Polestar 2 za 51 300 dolarów a Polestar 3 za 85 300 dolarów. Produkcja ma się rozpocząć w zatoce Hangzhou w Chinach pod koniec 2023 roku, ale podczas Dnia Polestar marka ogłosiła, że ​​model 4 będzie produkowany również w Korei Południowej, począwszy od drugiej połowy 2025 r. w fabryce Renault Korea Motors w Busan. Od tego momentu wszystkie modele Polestar 4 przybywające do USA będą produkowane w Korei Południowej, co pomoże firmie uniknąć 25-procentowej stawki celnej na pojazdy produkowane w Chinach.

Zdecydowanie nie jest to samochód dla każdego. Niektórym może się wydawać, że tylna przestrzeń pasażerska jest zbyt klaustrofobiczna lub ciemna, innym nigdy nie przyzwyczają się do cyfrowego lusterka wstecznego, a innym po prostu nie spodoba się ich wygląd. Jeśli masz psa, który zwykle siedzi w przestrzeni bagażowej, prawdopodobnie w ogóle nie będziesz brał pod uwagę Polestara 4. Ale dla klientów, którzy chcą nowoczesny pojazd elektryczny to naprawdę wyjątkowe uczucie, Polestar 4 to fantastyczna nowość na rynku.

Zdjęcia: Daniel Golson dla The Verge



Source link

Advertisment

Więcej

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Najlepsza podklasa Barbarzyńców BG3, atuty i przewodnik po budowie

Baldurs Gate 3 ma 12 klas do wyboru podczas tworzenia swojej postaci. The Barbarzyńca to klasa walcząca w zwarciu,...

Plotka: nowy przycisk akcji pojawi się w całej ofercie iPhone’a 16

Przycisk Akcja po raz pierwszy zaprezentowany w iPhonie 15 Pro może stać się potężniejszy i rozszerzyć się na nowe urządzenia w przyszłym roku....

Pierwszy zwiastun Furiosy zapowiada początek szalonej odysei

Mad Max: Na drodze gniewu działo się w nim wiele fantastycznych rzeczy, ale niewiele z nich zabłysnęło tak olśniewająco, jak twarda jak skała...
Advertisment