Odważny giermek to gra, która dosłownie wyskakuje z kartki. Akcja rozgrywa się w świecie jak z bajki, przedstawionym w uroczym dwuwymiarze dzięki współreżyserowi i byłemu Pokémon artysta James Turner. Ale w pewnych momentach bohaterska postać może zapuścić się w prawdziwy świat i rozwiązywać zagadki, które łączą 2D i 3D w pomysłowy sposób. Czasami przenosisz obiekty między wymiarami; innym razem przestawiasz słowa w książce, aby stworzyć nowe rezultaty. Jest to tak samo urocze, jak kreatywne i podąża za Sony’ego Astro Bot w roku, który jak się okazuje, jest bardzo dobry dla gier przyjaznych rodzinom.
Gra stawia Cię w roli Jota, tytułowego dzielnego giermka, który ma niezwykłą zdolność istnienia poza książką, w której występuje. Te dwa światy są drastycznie różne: wewnątrz książki z opowieściami jest jasno, kolorowo i prosto, podczas gdy prawdziwy świat jest odpowiednio mroczny i realistyczny. Są odrębne, ale za pośrednictwem Jota światy te przecinają się, gdy wyrusza on, aby uratować książkę przed złym czarodziejem. Rozwiązywanie zagadek polega na przewracaniu stron, aby wyciągnąć przedmioty z przeszłości, używaniu języka, aby ominąć bariery, a czasami boksowaniu z niedźwiedziem. Jest to głupie i szczere, a czasami przypomina segmenty 2D w klasykach Nintendo Super Mario Odyssey I Legenda Zeldy: Powiązanie między światami.
„Pomysł kontrastu był dla tej gry naprawdę istotny”.
Pomysł na grę zrodził się w głowie Turnera w chwili przestoju, tuż po odejściu Pokémon twórca Game Freak, ale jeszcze nie zaczął pracy w All Possible Futures, studiu, które założył wspólnie z Jonathanem Biddle. „Opuściłem Game Freak i nie miałem już nic do roboty” – opowiada Skraj„Aby wypełnić tę pustkę, zacząłem rysować komiks internetowy”. Ten komiks, zwany Kosmicznyobejmował szereg postaci i pomysłów, które ostatecznie znalazły swoje miejsce w Odważny giermek w miarę jak kształtowała się jego opowieść.
Dla Turnera, który często publikuje zabawne ilustracje mashup i kto zaprojektował takie znane pokemony jak Polteageista — jednym z celów gry było stworzenie unikalnego starcia stylów. Nie tylko wymiary w Odważny giermek grać inaczej, ale powinny też wyglądać inaczej. To pomysł, który pojawił się na wczesnym etapie rozwoju; początkowo, gdy Jot wskoczył do prawdziwego świata, był cieniowany w technologii cel-shading, aby zachować swój kreskówkowy styl. Ostatecznie jednak stało się jasne, że bardziej realistyczna, niemal zabawkowa wersja postaci sprawdziła się lepiej.
Obraz: Wszystkie możliwe przyszłości
„To w dziwny sposób znacznie zmniejszyło realizm świata zewnętrznego” – mówi Turner o cel-shadingu. „Chociaż świat zewnętrzny był bardzo realny, jeśli obiekt, na który patrzysz przez 90 procent czasu, [isn’t]zaczyna to wpływać na to, jak postrzegasz resztę świata”. Dodaje, że „idea kontrastu była naprawdę ważna dla gry”.
Dobrym przykładem jest wczesny etap Odważny giermek kiedy Jot szuka łuku i strzał, aby ukończyć zadanie. Polega ono na przeskoczeniu przez portal do prawdziwego świata, przejściu przez bardzo zabałaganione biurko pełne przeszkód, a następnie wskoczeniu do karty wyrwanej z Magic: The Gathering walczyć z elfem. Kiedy Jot w końcu dociera do celu, na ekranie widać trzy różne style artystyczne: bajkowy 2D, realistyczny 3D i szczegółową sztukę fantasy. „Myślałem, że to zderzenie stylów będzie najbardziej oszałamiające” — wyjaśnia Turner.
„Poza Nintendo jest wielka luka”.
Poza aspektem wizualnym, Odważny giermek wyróżnia się również tym, że jest to doświadczenie, które naprawdę dobrze działa dla osób w każdym wieku. Akcja i łamigłówki mają wystarczająco dużo głębi, aby być satysfakcjonującymi, ale nie być onieśmielającymi dla młodszych lub mniej doświadczonych graczy. To jak usprawniony Zelda przygoda, z kilkoma miłymi cechami jakości życia, jak opcjonalny system podpowiedzi, który nie zdradza zbyt wiele. To styl gry, który trudno znaleźć poza czymś od Nintendo (w tym nadchodzącą Echa mądrości). Ale tytuły takie jak Astro Bot I Odważny giermek pokazują, że jest to możliwe również dla innych deweloperów.
„Jest wielu ludzi, którzy chcą grać w te gry, ale nie są one obsługiwane tak, jak powinny” — mówi Turner. „Wydaje się, że poza Nintendo jest duża luka, w której byłoby miło, gdybyśmy mieli te gry częściej. Jest na nie zapotrzebowanie”.
Odważny giermek jest już dostępna na Nintendo Switch, PlayStation, Xbox i PC.