Pierwszy lot testowy Booma może sygnalizować powrót naddźwiękowych podróży lotniczych


Start-up lotniczy Boom Supersonic zrobił dziś ważny krok w kierunku swojego celu, jakim jest przywrócenie komercyjnego lotnictwa naddźwiękowego w przestworza, po tym jak prototypowy samolot firmy XB-1w tym tygodniu po raz pierwszy opuścił ziemię. Krótki, poddźwiękowy lot nad pustynią Mojave nastąpił wiele lat później, niż oczekiwano, ale pokazuje, że Boom przynajmniej nadal robi postępy.

XB-1 wystartował w czwartek o 7:28 czasu PT, osiągnął maksymalną wysokość 7120 stóp i rozwijał prędkość maksymalną 246 węzłów (283 mil na godzinę). Wylądował 12 minut później o 7:40.

Ogólną misją Booma jest wystrzelenie Overture, pierwszego od tego czasu naddźwiękowego samolotu komercyjnego Concorde zakończył działalność 20 lat temu. Firma ma podpisane kontrakty z największymi liniami lotniczymi, takimi jak amerykański I Zjednoczonya także partnerstwa produkcyjne i rozwojowe z Florida Turbine Technologies i GE Additive.

Jednak jedną z najbardziej znaczących wiadomości ostatnio była utrata partnerstw, szczególnie z Rolls-Royce’em. Brytyjski producent silników odrzutowych rozstał się z Boomem w 2022 roku, pozostawiając startupowi rozwój własnych silników.

Ogólną misją Boom jest wystrzelenie Overture, pierwszego naddźwiękowego samolotu komercyjnego od czasu zakończenia działalności Concorde 20 lat temu

Warto zauważyć, że silniki te nie są używane w XB-1. Demonstracyjny samolot Booma, którego lot pierwotnie miał nastąpić w 2017 r., opiera się na trzech silnikach turboodrzutowych J85 z lat 50. XX wieku, takich jak używane do napędzania zabytkowych samolotów, takich jak trener Northrop T-38 czy myśliwiec F-5.

Reklama

Overture, pełnowymiarowy naddźwiękowy samolot pasażerski firmy Boom, będzie korzystał z czterech własnych silników firmy, które są wciąż w fazie rozwoju i będą nosić nazwę Symphony.

W wywiadzie przed lotem dyrektor generalny i założyciel Boom, Blake Scholl, mówi, że każdy silnik Symphony będzie zapewniał mniej więcej trzykrotność łącznej mocy trzech silników J85 XB-1.

Overture to pełnowymiarowy samolot komercyjny firmy Boom.
Obraz: Bum

Typ silnika to tylko jedna z wielu różnic konstrukcyjnych pomiędzy XB-1 a ewentualną jednostką Overture, a jedną z nich jest rozmiar. Scholl nazywa XB-1 „demonstratorem prototypu w skali jednej trzeciej dla Overture”.

Scholl twierdzi, że XB-1 jest pomocny w sprawdzaniu danych z symulatora i że jego rozwój zaowocował już projektowaniem Overture — mimo że oba nie są do siebie podobne.

„Jeśli prototyp wygląda dokładnie tak, jak samolot produkcyjny, w rzeczywistości oznacza to, że niczego się nie nauczyłeś. Nauczyliśmy się wielu rzeczy od XB-1 poprzez projektowanie, rozwój i produkcję, co skłoniło nas do ulepszenia Overture” – mówi Scholl.

Demonstracyjny samolot Booma opiera się na trzech silnikach turboodrzutowych J85 z lat 50. XX wieku

XB-1 służy także innemu ważnemu celowi: zbieraniu funduszy.

„Sposób finansowania takich przedsięwzięć jak ten zawsze polega na pozyskaniu kapitału i udowodnieniu pewnych kamieni milowych. Lot tym samolotem tutaj jest bardzo ważnym kamieniem milowym. To pokazuje historię realizacji, pokazuje postęp, umożliwia dostęp do kapitału i coraz wyższą wycenę” – mówi Scholl. „Tak na to patrzysz SpaceXkażdy inny rodzaj prywatnego przedsięwzięcia lotniczego, tak właśnie działają.”

Obecny cel zakłada, że ​​samolot pasażerski Overture wykona swój pierwszy lot do 2030 r., ale dotarcie tam będzie kosztowne. Scholl twierdzi, że Boom zebrał dotychczas ponad 700 milionów dolarów, ale ogólny rozwój Overture może kosztować ponad 8 miliardów dolarów.

Poza finansami, jedno z najważniejszych wyzwań Boomu może kryć się już w jego nazwie.

Od czasu wyłączenia Concorde ponad 20 lat temu nie poleciał żaden naddźwiękowy odrzutowiec.

Dzisiejsze przepisy dotyczące boomów dźwiękowych oznaczałyby poddźwiękowe loty Overture nad większością głównych mas lądowych, ograniczając przepustowość jedynie w przypadku tranzytów oceanicznych. Wdrożenie technologii opracowanych na demonstratorach, takich jak NASA X-59które mogłyby zamienić boomy dźwiękowe w dźwiękowe „uderzenia”, mogłyby w przyszłości złagodzić te regulacje.

Mimo to lot z prędkością 1,7 Macha wyłącznie nad wodą skróciłby o mniej więcej połowę czas trwania lotów między Nowym Jorkiem a Londynem lub Seattle a Tokio.

Kolejnym dużym brakującym elementem jest zrównoważony rozwój. Latanie dwa razy szybciej niż obecnym odrzutowcem wymaga przy tym nieco więcej paliwa. Sytuację pogarsza fakt, że Overture może pomieścić zaledwie 64 pasażerów w porównaniu do 853 dusz, które można przewieźć przez Atlantyk Airbusem A380.

Zrównoważone paliwo lotnicze, lub SAF, mogłoby sprawić, że podróże naddźwiękowe nie staną się jeszcze większym obciążeniem dla środowiska niż dzisiejszy przemysł lotniczy. SAF powstaje przy użyciu odnawialnych źródeł i jest idealnie nasycony węglem wyciąganym z atmosfery bezpośrednie przechwytywanie powietrza. Teoretycznie pozwoliłoby to stworzyć paliwo lotnicze rzeczywiście neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla.

Jedno z najważniejszych wyzwań Boomu może kryć się już w jego nazwie

Ostateczna dostępność i dystrybucja JPK stanowi problem branżowy. Kolejne kroki firmy Boom udowadniają, że konstrukcje jej inżynierów nie tylko potrafią latać, ale także potrafią przełamać barierę dźwięku.

Oczywiście taki jest cel XB-1, ale mamy jeszcze wiele do zrobienia, zanim dźwięk tego urządzenia wstrząśnie piaskami Mojave. Dyrektor generalny Scholl twierdzi, że XB-1 przejdzie w ciągu roku serię do 15 lotów testowych, tzw. misji „rozszerzania obwiedni”, które ostatecznie przepchną tę powłokę przez barierę dźwiękową.

Boom czyni także postępy w budowie swojej „superfabryki” w Greensboro w Karolinie Północnej, która według Scholla przebiega przed terminem i zostanie otwarta latem tego roku. Ale Overture, samolot pasażerski, który tam zostanie zmontowany, pojawi się za wiele lat.

„Nadal naszym celem w Overture jest uniesienie się w powietrzu pod koniec dekady. Do tego czasu w tym samolocie jest mnóstwo pracy do wykonania, a naszym celem jest wykonanie tego w sposób bezpieczny, ale także pilny, ponieważ chcemy tego samolotu dla siebie, naszych przyjaciół, naszej rodziny i naszych klientów” – powiedział. mówi.

Tak więc marzenie o naddźwiękowych komercyjnych podróżach lotniczych wciąż staje się rzeczywistością, ale ci, którzy chcą szybko poruszać się w powietrzu, będą musieli cierpliwie poczekać dłuższy czas.



Source link

Advertisment

Więcej

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Telewizory Samsung Frame inspirowane sztuką są teraz tańsze nawet o 1000 dolarów

Każdy może lubić oglądanie filmów na dużym ekranie, ale potężny panel po wyłączeniu tylko razi w oczy. Dlatego Telewizor Samsung Frame stało...

Nowy elektryczny robot Atlas firmy Boston Dynamics wytwarza koszmarne paliwo

Firma Boston Dynamics chciała, aby nowa wersja pokazała, że ​​Atlas może zachować humanoidalną formę, nie ograniczając „sposób poruszania się dwunożnego robota”. Nowa...

Szczegóły edycji kolekcjonerskiej Homeworld 3

Po dwumiesięcznym opóźnieniu, Świat ojczysty 3 jest gotowa do premiery 13 maja, ale możesz zagrać w nią trzy dni wcześniej dzięki...
Advertisment