Niedawno pisaliśmy, jak Panasonic może poszedł trochę za burtę z dziwacznymi obrazami promocyjnymi nowego głośnika do gier SoundSlayer do noszenia. Zabawne, prawda? Oto coś mniej zabawnego: wygląda na to, że Panasonic nie chciało sobie trudzić się robieniem rzeczywistych zdjęć swojego produktu prawdziwym ludziom, więc umieścił je cyfrowo w zdjęciach royalty-free z Shutterstock i Getty Images. A potem wydaje się, że zrobił coś gorszego: przykleił głowę białego człowieka do ciała czarnego mężczyzny, zmieniając jego odcień skóry, aby pasował.
Zacznijmy od mniej rażącego przykładu. Oto obraz Panasonica przedstawiający zestaw słuchawkowy, który zadziwia graczy:
Jeśli wpiszesz „nerdy gamer” w Shutterstock, jest to bardzo pierwszy wynik.
Nie ma pytań ten obraz od Lasse Behnke to ten, którego używał Panasonic — ale model z pewnością nie ma głośnika na szyję Panasonic. (Nie jest również jasne, dlaczego pasek świetlny DualShock 4 został usunięty.)
Dobra, teraz brzydki. Najpierw zdjęcie, które firma Panasonic dostarczyła obok swojego nowego produktu, a pod nim oryginalne zdjęcie.
Mogą wyglądać jak bardzo różni ludzie, ale to jest montaż w pracy — wyraźnie mają te same ręce, tę samą koszulę (z takimi samymi fałdami), tę samą definicję ramion i to samo gardło, w tej samej postawie. Ktoś zabrał ciało Czarnego człowieka, wsadził głowę białego człowieka na wierzch, rozjaśnił jego skórę i zmienił kolor jego kontrolera gier i koszuli.
Ale czyja głowa jest na czyim ciele? Nie ma wątpliwości, że to czarny człowiek został wymazany, a nie na odwrót. Rzuciłem okiem na dane EXIF na zdjęciu Panasonica, które brzmi: „Młody Afroamerykanin jedzący pizzę, pijący piwo i grający w gry wideo”. Nie dość, że dokładny tytuł powyższy obrazek Getty, EXIF wspomina również Getty Images i fotografa blackCAT, więc tak jest niezwykle prawdopodobnie Panasonic zaczął od zdjęcia Murzyna.
Mniej jasne jest, czy cokolwiek faktycznie zabroniłoby firmie Panasonic modyfikowania obrazów w ten sposób, czy też oryginalni fotografowie i modele mają w ogóle coś do powiedzenia — kupując nieodpłatnie obraz na tych platformach, kupujesz możliwość swobodnego korzystania i modyfikować go bez konieczności negocjowania z artystą.
I podczas gdy Shutterstock umowa licencyjna mówi klienci nie mogą „przedstawiać żadnej osoby przedstawionej w Treści wizualnej („Model”) w sposób, który rozsądna osoba uznałaby za obraźliwą”, Getty Images nie wydaje się mieć wszelkie podobne warunki. Ograniczenia Getty’ego dotyczą przede wszystkim treści „redakcyjnych”, tak aby zdjęcia dziennikarzy z rzeczywistych wydarzeń informacyjnych nie były wykorzystywane w reklamach ani w reklamach.
Po tym, jak wczoraj po południu zwróciliśmy uwagę firmy Panasonic na te zdjęcia, firma Panasonic pobrała wszystkie zdjęcia promocyjne przedstawiające człowieka z folderu dystrybucji zdjęć tego produktu. Od dzisiejszego ranka przedstawiciel powiedział: Pogranicze że nadal bada tę sprawę, ale nie może zaproponować harmonogramu odpowiedzi.
Nawiasem mówiąc, to nie pierwszy raz, kiedy firma technologiczna wymieniła głowę Murzyna na białą w promocyjnym obrazie: Microsoft został przyłapany na robieniu tego na swojej polskiej stronie w 2009 roku.