Ostatni z nas chodzi o wielką akcję. Obrzydliwe ataki zombie. Nieudane akty ochronne. Udane, które kosztują zbyt wiele żyć. Ale w Premiera sezonu 2, Ostatni z nas Udało mi się dać nam najlepszą jak dotąd scenę z najmniejszymi gestami – a tym samym powiedz nam więcej o Joel niż kiedykolwiek.
[Ed. note: This post discusses the scene in question, which is midway through the season 2 premiere.]
Nadchodzi moment, w którym Joel (Pedro Pascal) idzie porozmawiać z Gail (Catherine O’Hara), terapeuty Jackson i kimś, kto zdecydowanie nadejdzie do jego bzdur. Gdy rozmawiają, wrogość się koncentruje: Gail jest kilka drinków, niestety czuje się przez swoje pierwsze urodziny bez męża od 41 lat, po tym, jak Joel zabiła go między sezonem 1 a sezonem 2. Nie ma nastroju, by być okaleczonym o swoich uczuciach ani jego, i popycha go, aby być z nią szczery.
Sama scena jest doskonałym przykładem tego, dlaczego zatrudniasz aktorów takich jak O’Hara i Pascal. Jest tu historia, nawet jeśli po raz pierwszy ją poznaliśmy. Jest wściekłość i Curt, kontrolowana poślizg do uczucia, a potem myśli przez swoje emocje. Ale uderza w swój cel: jako Joel, Pascal jest wyraźnie poruszony, wyraźnie przytłoczony swobodą bałaganu tego, co czuje. Jest to coś, co mógłby poczuć więcej – jej wspomina o tym, jak „nienawidzi” go za „jak” zabił Eugene’a jako coś, czego nie może wybaczyć, wydaje się, że wzmacnia jego własny obraz siebie jak już zagrożony. Z Ellie chce, żeby rzeczy były proste i jasne; Uraza, że nie widzi go „jak dobry facet – którym jestem”, ale nie chce siedzieć z Dlaczego tego wszystkiego.
A potem, kiedy wstaje, Gail wzdryga się.
Ruch Gail jest prawdopodobnie niewielki i nic o ruchu Joela sprawia, że wydaje się, że zamierza jej jakąkolwiek krzywdę. Ale w tym momencie jest jasne, że i tak się boiła.
Według współzałożyciela Craiga Mazina (który napisał odcinek), Gail zaskoczyła w tej chwili pomysł O’Hary. „Spójrz, jest pacjentem i jest poczucie, że ma nad nim pewną władzę, ponieważ terapeuci mają autorytet”, wspomina Mazin O’Hara, który mówi mu, kiedy kręcą. „Ale kiedy wstaje, ujawnia, że jest dla niej przerażający, że wie, do czego jest zdolny”.
Odkąd Joel szaleje w szpitalu, serial ugruntował to jako centralne pytanie moralne franczyzy. Czy jego przemoc, jego umiejętności mogłyby być uzasadnione? Może niektórzy mogli. Ale jak Joel wie zbyt dobrze (podobnie jak każdy, kto kiedykolwiek próbował mówić o Zakończenie pierwszego meczu/sezonu), nie jest to uniwersalne poczucie sprawiedliwości. Ostatni z nas„Wielka sztuczka jako gra polegała na usunięciu agencji graczy w tej scenie. Program nie może użyć tej samej sztuczki – więc musi znaleźć inne sposoby, aby zmusić Joela (i publiczność) zmagać się z nim.
Oczywiste jest, że już jest, staraj się po prostu unikać tematu. Gail wzywa go do niego i pokazuje, jak uwolnienie jest po prostu głośno powiedzieć swoje gówno. A oboje przeciwieństwo siebie: O’Hara przekazuje cały wewnętrzny konflikt, który Gail czuje się rozpraszający przez zmarszczone brwi i rozluźniając jej formę. Natomiast Joel wygląda na dotknięte, łzy wahają się, gdy znów walczy ze swoimi wyborami i tym, co go tam sprowadziło. A potem, jak niebo nagle staje się ciemne, stwardniał. Mówi tylko, że „uratował” Ellie, stoi nagle i odchodzi.
Nic w reszcie sceny nie jest szczególnie zaskoczeniem; Czy uważasz, że Joel miał racjęwszyscy możemy się zgodzić Joel jest niebezpieczny. To jest dokładny powód, dla którego został zrekrutowany, aby początkowo pomóc Ellie, a dokładne, które ratuje ją pod koniec sezonu 1. Jest to coś, co nie chce przyznać, ale nadal akceptuje siebie, choćby z psychologicznej potrzeby nie konfrontuje się z tym, jak dokonuje tych wyborów. Ale gdzieś jak Jackson nie ma wielu miejsc na niebezpieczeństwo, a nie, jeśli wszystko idzie dobrze. Ludzie Ostatni z nas Czy Szukam nadziei i bezpieczeństwa – To są nie rzeczy, które przylegają do Joela, gdy szarżuje do przodu.
Program jest technicznie zaśmiecony takimi scenami Joela lub Ellie definiującymi granice swojego plemienia lub akceptację przemocy. To, co sprawia, że ten jest tak silny, że pokazuje nam, gdzie jest Joel w tym samym czasie, pokazuje nam, kim on jest dla ludzi wokół niego, nawet gdy jest także miłym facetem, który pomaga w książkach i budownictwie. Kiedy Joel wchodzi do domu Gail, już się oddaje. Widzi buty Eugene’a i odwraca się do nich, zamiast tego wpatrując się w obraz samotnego jeźdźca. Żałuje, że Dina traktuje go jak człowieka, podczas gdy Ellie traktuje go „jak jakiś dupek”. W jego umyśle jest tu stroną skrzywdzoną, a głównym bohaterem, na który ludzie powinni być nieco więcej uprzejmości.
Gail przecina zbroję i pozwala serialowi utrzymać kciuk na skali. Joel może być w stanie przekonać się, że zrobił wszystko dobrze, dopóki Ellie wciąż jest na świecie, a ludzie, których uważa za „jego”, żyją dobrze. Ale jego instynkty – dla ochrony, obrony, dla brutalności – kosztują i nie wszyscy się z nimi zgodzą. Niektórzy ludzie mogą go nawet bać. W opowieść tak ponura jak Ostatni z nas (i na pewno jeden tak ponury jak Ostatni z nas część 2), Ważne jest, aby mieć tę przeciwwagę: Joel może nigdy nie wzdrygać się w obliczu niebezpieczeństwa. Ale ludzie wokół niego tak.
Nowe odcinki Ostatni z nas Air w niedziele na HBO i Max o 18:00 PDT/21 PM EDT.