„Mój mąż musi mi przyszyć guziki, a ja nadal nie umiem szyć” – wyznaje Sheridan Ash, współzałożyciel organizacji charytatywnej Tech She Can zajmującej się edukacją technologiczną.
Najbardziej wpływowa kobieta w brytyjskiej technologii tegorocznego magazynu Computer Weekly zawsze miała poczucie, że chce naprawić niesprawiedliwość wyrządzoną kobiet poprzez stereotypy związane z płcią.
„W szkole dziewczęta zajmowały się szyciem, robótkami ręcznymi lub pisaniem na maszynie, a chłopcy zajmowali się obróbką metali i stolarką. Poszedłem więc do lokalnej gazety. Złożyłem petycję. Poprosiłem innych uczniów, aby stanęli przed szkołą z plakatami. W każdym razie udało mi się to zmienić. Dlatego nie umiem szyć ani pisać, ale jestem świetny w spawaniu” – mówi Ash.
„Computer Weekly” wziął udział w inauguracji pierwszego badania „Tech She Can” osiem lat temu, kiedy było to jeszcze częścią pracy Asha w PwC.
Od tego czasu Ash opuściła firmę świadczącą usługi profesjonalne, aby w pełnym wymiarze czasu skupić się na organizacji charytatywnej zajmującej się edukacją technologiczną, ale podobnie jak wielu kobiet w sektorze technologii, jej podróż nie była liniowa.
Ash opuściła szkołę w wieku 16 lat bez żadnych kwalifikacji, co częściowo przypisuje niezdiagnozowanej dysleksji. Nie wiedząc, co robić, przyjęła pracę modelki, którą zaproponowano jej podczas zakupów wystawowych z matką w Londynie.
Chociaż to wystarczało na jakiś czas, Ash, mając około dwudziestu lat, z różnych powodów potrzebowała zmiany kariery. Po uzyskaniu pomocy w związku z dysleksją wróciła do edukacji, aby studiować nauki psychologiczne, następnie pracowała w przemyśle farmaceutycznym, po czym ponownie wróciła do szkoły, aby uzyskać tytuł magistra administracji biznesowej.
Ostatecznie Ashowi zaproponowano pracę w PwC w celu wdrożenia praktyk firmy w zakresie zdrowia i technologii.
Nacisk na równość
Ash zawsze pasjonowała się równością – dlatego chciała spawać w szkole – a pracując w PwC, zaczęła dostrzegać lukę w różnorodności w sektorze technologicznym.
„Co poszło nie tak? Dlaczego było to tak w przeważającej mierze męskie?” – przyłapała się na tym, że się wtedy zastanawiała.
Po tym, jak firma wybrała na członka zarządu swojego pierwszego lidera technologicznego, praca włożona przez Asha w gromadzenie danych na temat różnorodności, zarówno w PwC, jak i w całym sektorze, zaczęła przynosić ogromne korzyści.
Wyjaśnia: „Pracowałam bezpośrednio dla tego lidera technologicznego. Napisałem całą strategię dotyczącą technologii i innowacji dla firmy, a w jej sercu oparłem swój artykuł na różnorodności”.
To właśnie podczas pracy z zarządem PwC osiem lat temu Ash zainspirował się do zlecenia pierwszego badania dotyczącego różnorodności, które ostatecznie przekształciło się w ruch Tech She Can.
Ash twierdzi, że chociaż w tamtym czasie prowadzono badania na ten temat brak kobiet w branży i powodów tego było za mało na temat tego, dlaczego młodsze dziewczyny przeoczają pracę w branży technologicznej.
Zapytawszy tysiące młodych ludzi w wieku od 18 do 24 lat, Ash wyjaśnia: „Powiedzieli: «Wiemy, kim jest Sheryl Sandberg i Ada Lovelace, ale jedna nie żyje od dawna, a druga jest dyrektorem operacyjnym». Szukali wzorców do naśladowania, ludzi, z którymi można się powiązać [in roles] widzieli drogę do.”
Badanie wykazało również, że dziewczętom rzadziej niż chłopcom sugerowano im technologię jako opcję zawodową przez inne osoby w ich życiu, takie jak nauczyciele, rodzice lub doradcy zawodowi.
Dziewczęta również częściej deklarowały, że chcą kariery, która będzie miała pozytywny wpływ na społeczeństwo, ale Ash spekuluje, że pokolenia cyfrowe nie rozumieją, w jaki sposób technologia może to osiągnąć, ponieważ jest ona tak mocno zakorzeniona w ich życiu.
Wyjaśnia: „Chcieli mieć pozytywny wpływ na siebie, społeczność, swoją rodzinę, Wielką Brytanię i cały świat, ale nie rozumieli związku między technologią a robieniem tego”.
Mając świadomość, że żadna pojedyncza osoba ani organizacja nie będzie w stanie samodzielnie przesunąć tarczy, Tech She Can koncentruje się na działaniu jako „pomost” pomiędzy rządem, szkołami i przemysłem.
„Jesteśmy całkiem dobrzy w łączeniu popytu i podaży [gap]wraz z [addressing] co zniechęca dziewczyny, problemy z percepcją i tak dalej” – twierdzi Ash. „Często nie rozumiesz [to hear] głosy nauczycieli, szkół i dzieci”.
Zmiana percepcji
Projekt Tech She Can został uruchomiony w formie statutu zawartego z 18 organizacjami partnerskimi w celu współpracy nad udoskonaleniem liczby kobiet rozpoczynających pracę na stanowiskach technologicznych. W związku z tym skupiono się na pomaganiu dzieciom w edukacji na temat karier zawodowych w branży technologicznej.
Powszechną barierą między młodymi dziewczętami a karierą w branży technologicznej jest: brak zrozumienia, na czym polega kariera w branży technologicznejjakie role są dostępne, jak kontynuować karierę w branży technologicznej oraz rodzaje ludzi, którzy pracują w tej branży.
To idzie w parze brak widocznych i dostępnych wzorców do naśladowaniaponieważ młode kobiety mają mniejsze szanse na karierę zawodową, jeśli nie widzą w takich rolach nikogo takiego jak one.
„Chcę przekonać dziewczęta, że mają do odegrania rolę w zapewnieniu, że świat nie jest rozwijany tylko przez wielu białych braci z branży technologicznej, że mogą one przyczynić się do zapewnienia, że świat będzie odpowiednim miejscem dla wszystkich i że to miejsce, w którym kobiety są traktowane jednakowo podczas tworzenia tego świata”
Sheridan Ash, technika, którą potrafi
Ash nalega: „Musimy zacząć zmieniać ten sposób postrzegania i bardzo wcześnie zająć się lukami w inspiracjach i aspiracjach, a także zrozumieniem przez dzieci, czym jest technologia oraz jakie role i kariery są dostępne. Wygląda na to, że nikt tego nie robi”.
Tech She Can regularnie odwiedza szkoły i zapewnia naukę online, aby przygotować młodych ludzi do kariery w branży technologicznej, ucząc ich o możliwych rolach i roli, jaką technologia będzie odgrywać w ich przyszłej karierze zawodowej. Pomaga także rządowi i przemysłowi w „połączeniu się” ze szkołami w celu wyeliminowania luk w zakresie umiejętności technologicznych i różnorodności.
„Nie uczymy kodowania. Uczymy inspiracji, aspiracji i pokazujemy, jak mogą wykorzystać technologię [translates into] kariery i miejsca pracy.”
W zeszłym roku Ash opuściła PwC, aby w pełnym wymiarze godzin poświęcić się Tech She Can, uruchamiając tę inicjatywę jako organizacja charytatywna we współpracy ze współzarządzającą Claire Thorne.
Program rósł w siłę. Obecnie liczy 200 organizacji członkowskich, 800 zarejestrowanych „mistrzów” i dotarło do ponad 130 000 dzieci.
W czasach, gdy jest tak wiele organizacji cofamy się, jeśli chodzi o wdrażanie różnorodności i włączenia społecznego w zakresie swoich kompetencji technologicznych, w jaki sposób Tech She Can upewnia się, że zaangażowane osoby nie używają tego jako pustych deklaracji?
„Koncentrujemy się na tym, co nazywamy naszymi „partnerami strategicznymi”, czyli ludźmi, którzy nas finansują, a we wszystkich naszych partnerach szkolimy mistrzów, aby pójdą do szkół, pakujemy wszystkie nasze lekcje na żywo w taki sposób, aby mistrzowie mogli wyjmij je i dostarcz osobiście. W szkołach podstawowych często robią to całe zgromadzenia, a w szkołach średnich przeważnie pojedyncze klasy.”
Podczas tych sesji mistrzowie wyjaśniają koncepcje technologiczne, ich zastosowanie w prawdziwym świecie i rodzaje zawodów związanych z technologią, co z czasem zmieniło sposób, w jaki dzieci postrzegają technologię, przedmioty, które wybierają do nauki i jaką karierę rozważają w przyszłości.
Podstawą tego wszystkiego są dane. Na przykład organizacja korzysta z danych dotyczących mobilności społecznej, aby mieć pewność, że oferuje swoje usługi szkołom, które najbardziej tego potrzebują.
Być Wonder Woman
Mając na sobie inne obowiązki, Ash jest dyrektorką niewykonawczą kilku innych organizacji, kierując się swoją życiową potrzebą pomagania kobietom w osiągnięciu równości.
Ale wciąż ma chwile, kiedy musi wykonać pozę mocy w stylu Wonder Woman, aby się wzmocnić.
Często rozmawiamy o technologicznych wzorach do naśladowania, a Ash w dzieciństwie marzyła o byciu Wonder Woman.
„Skopała tyłki tym złym” – mówi. „Chciała wywrzeć pozytywny wpływ. Zrobiła niezłe gówno. I to odczuwałem od najmłodszych lat, niezależnie od tego, czy byłem świadomy, czego chcę w życiu, czy nie.
Istnieje wiele badań podkreślających znaczenie wzorców do naśladowania dla młodych kobietzwłaszcza w przestrzeni technologicznej. Ash sama jest wzorem do naśladowania.
Ash mówi, że chce, aby każda młoda kobieta wiedziała, że technologia to nie tylko „radosna” kariera, ale będzie „jednym z najważniejszych czynników kształtujących jej świat”.
Mówi: „Chcę przekonać dziewczyny, że mają do odegrania rolę w zapewnieniu, że świat nie jest rozwijany tylko przez wielu białych braci z branży technologicznej, ale że mogą przyczynić się do zapewnienia, że świat będzie odpowiednim miejscem dla wszystkich i że jest to miejsce, w którym kobiety są traktowane równo podczas tworzenia tego świata”.