Twórcy gier dotknięci nowym modelem cenowym Unity kontratakują. Jest to kolektyw programistów z 19 firm, głównie z siedzibą w Europie i zajmujących się głównie tworzeniem gier mobilnych wystawić list otwarty wzywając Unity do zmiany kursu w sprawie niedawno ogłoszonych zmian w modelu cenowym. List zawiera część te same uczucia, które wyrazili w tym tygodniu inni deweloperzy ale z jednym wielkim zwrotem akcji.
„W ramach natychmiastowych działań nasz kolektyw firm zajmujących się tworzeniem gier jest zmuszony wyłączyć całą monetyzację IronSource i Unity Ads w naszych projektach do czasu ponownego rozważenia tych zmian” – czytamy w liście.
Zasadniczo te firmy, które reprezentują tysiące gier z miliardami pobrań, zablokowały Unity możliwość zarabiania większych pieniędzy na swoich grach. Niektóre z firm reprezentowanych w piśmie obejmują Voodoo.io, Gry AzurI Powiedz Grya każdy z nich ma ponad 100 gier.
Pojawiło się wiele wiadomości od programistów wzywających firmę do zmiany kursu. Inni zagrozili, że nigdy więcej nie użyją Unity lub nie przeniosą swoich istniejących projektów na inne silniki gier. To zbiorowe działanie programistów stanowi kolejną eskalację walki pomiędzy Unity a jego użytkownikami.
Sednem sprawy jest wiadomość, że Unity zaktualizuje swoją strukturę cenową pobieranie od programistów opłat za każdą instalację gry Unity po osiągnięciu określonych progów pobierania i przychodów. Choć Unity twierdzi, że problem ten będzie dotyczył tylko 10 procent jej użytkowników, nadal nie jest jasne, w jaki sposób Unity zamierza śledzić instalacje i jak odróżnić „prawidłową” instalację od „nieprawidłowej”.
Poza obawami finansowymi deweloperzy są również wściekli, ponieważ nowe ceny stanowią naruszenie przejrzystości ustanowionej przez Unity w odniesieniu do warunków świadczenia usług.
Firmy często zmieniają warunki świadczenia usług i rozwiązują umowy w oparciu o naruszenia Warunków świadczenia usług. W 2019 r. Unity właśnie to zrobiło, kończąc licencję firmie Improbable zajmującej się oprogramowaniem powołując się na naruszenia TOS. Akcja wywołał oburzenie w społeczeństwiew odpowiedzi Unity przywróciło licencję Improbable i zobowiązało się do informowania użytkowników o przyszłych zmianach warunków świadczenia usług.
W poście na blogu z 2019 r. Unity napisała: „Kiedy otrzymasz wersję Unity i nie aktualizujesz swojego projektu, uważamy, że powinieneś móc trzymać się tej wersji Warunków korzystania”.
To stwierdzenie znajduje odzwierciedlenie w wersji Warunki korzystania z usługi Unity z marca 2022 r. „Unity może zaktualizować niniejsze Warunki Dodatkowe dotyczące oprogramowania Unity w dowolnym momencie, z dowolnego powodu i bez powiadomienia („Zaktualizowane Warunki”) […] jeśli Zaktualizowane Warunki niekorzystnie wpłyną na Twoje prawa, możesz zdecydować się na dalsze korzystanie z dowolnych wersji oprogramowania Unity z bieżącego roku […] zgodnie z warunkami obowiązującymi tuż przed Zaktualizowanymi Warunkami.”
Co więcej, na tym blogu z 2019 r. Unity oświadczyło, że będzie śledzić zmiany w warunkach świadczenia usług w GitHub, „aby zapewnić programistom pełną przejrzystość co do tego, jakie zmiany i kiedy mają miejsce”.
Jednak od tego czasu Unity usunął to repozytorium GitHub. A już w kwietniu 2023 r. wprowadził nowy regulamin świadczenia usług to usunęło klauzulę zezwalającą programistom na korzystanie ze starszych TOS, wprowadzając jednocześnie nową klauzulę, która wydawała się sugerować nadejście kontrowersyjnych obecnie opłat za czas wykonania.
2.2 Środowisko wykonawcze Unity
Pod warunkiem uiszczenia obowiązujących opłat(podkreślenie Krawędź) jeśli istnieje, możesz rozpowszechniać Unity Runtime jako zintegrowaną część swoich Projektów, wyłącznie jako osadzone lub włączone do Twoich Projektów i wyłącznie osobom trzecim, którym licencjonujesz lub sprzedajesz swoje Projekty lub które świadczą Ci usługi, w każdym przypadku zgodnie z umową, która nie mniej chroni Unity, jej licencjodawców i dostawców usług niż niniejsza Umowa.
Podczas tworzenia gier wideo powszechne jest „blokowanie” określonych wersji silnika gry. Teoretycznie programiści niezadowoleni z nowych opłat mogli po prostu „zablokować” poprzednią wersję silnika Unity, aby ich uniknąć, a własne warunki świadczenia usług Unity by to potwierdzały. Jednak wraz z tą zmianą, pozornie wprowadzoną w sprzeczności z określonymi przez Unity celami przejrzystości, każdy, kto korzysta z aktualnej wersji Unity, najwyraźniej zgodził się na te opłaty Runtime, zanim w ogóle zostały one ogłoszone.
Krawędź poprosił Unity o komentarz w sprawie usunięcia warunków korzystania z usługi GitHub i niedawnych działań deweloperów mobilnych. Chociaż Unity jeszcze nie odpowiedziała, odpowiedziała bojkotującym programistom.
Według e-maila sprawdzonego przez Krawędźprzedstawiciel Unity przyznał, że programy firmy umożliwiające zarabianie na reklamach dla danej aplikacji zostały wstrzymane, i zauważył, że jest to prawdopodobnie spowodowane nowymi opłatami. Przedstawiciel powiedział dalej, że w odpowiedzi Unity zawiesi programy pozyskiwania użytkowników dla tej aplikacji, co zasadniczo ograniczy zdolność aplikacji do przyciągania nowych użytkowników.
Chociaż to działanie zaszkodzi tym firmom finansowo, dla nich nie chodzi tylko o pieniądze.
„Nowe regulacje Unity będą miały wpływ na każdy projekt, który nie generuje wystarczającego dochodu na użytkownika” – powiedziała Nikita Guk, dyrektor generalny firmy PR GIMZ, która była organizatorem listu. „Nakłanianie programistów do migracji do alternatywnych silników gier lub do położenia jeszcze większego nacisku na monetyzację kosztem stworzenia wciągającej rozgrywki”.
Jak dotąd pod listem podpisało się 19 firm, ale zachęca się, aby kolejne poszły w jego ślady.
„Jeśli podzielasz nasze zdanie, wzywamy Cię, abyś do nas dołączył. Wyłącz monetyzację Unity do czasu znalezienia sprawiedliwego i sprawiedliwego rozwiązania.”