Kiedy byłem mały, chciałem tylko Księżniczki Disneya połączyć siły i uratować sytuację. To nie zdarzyło się w żadnym filmie, ale nie powstrzymało mnie to od udawania, że robię to z moimi przyjaciółmi.
Kroniki Światła: Zapada Ciemnośćnowa gra planszowa od Złoczyńcy Disneya I Disneyland Wydawca Ravensburger w końcu pozwala mi spełnić moje dziecięce marzenie o wspólnym występie w roli księżniczek Disneya.
Kroniki Światła: Zapada Ciemność jest o bohaterkach Disneya, które łączą siły, aby uratować dzień. Gracze wybierają jedną z czterech postaci: Belle (Piękna i Bestia), Moana (Moana), Służąca Marian (Robin Hood)i Violet Parr (Iniemamocni). Ogólny tytuł fantasy sugeruje samo zagrożenie: nadchodzi mglista ciemność, która zniszczy scenerię gry, Królestwo Światła. Ale wielkie złe zło będące czystą kartą niekoniecznie jest złą rzeczą, biorąc pod uwagę, jak bardzo dostosowywalna staje się gra, gdy zaczynasz grać.
Zdjęcie: Ravensburger
Proces konfiguracji jest ogromną częścią zabawy. W zależności od liczby graczy i wybranych postaci, dostępne stają się różne kafelki mapy. Możesz je ze sobą łączyć w dowolny sposób, o ile ścieżki się łączą. A cele końcowe gry zależą od wybranych kart zadań. Każda postać ma cztery karty zadań i każda ma inne warunki końcowe. Zadania zazwyczaj obejmują podróżowanie po mapie i dostarczanie różnych przedmiotów do określonych lokalizacji — ale im więcej podróżujesz, tym większe masz szanse na spotkanie Shadow Villains, których trzeba pokonać w prostych bitwach rzutów kośćmi. Złoczyńcy na planszy przyjmują postać głównych wrogów postaci wybranych przez graczy. Więc dla Belle są to Gaston i LeFou; dla Maid Marian są to między innymi książę John i szeryf z Nottingham.
Każda postać ma cztery unikalne akcje, a wszystkie są dość zróżnicowane. Pierwszą kombinacją, z którą grałam, były Marian i Moana, które miały całkiem solidne wzmocnienia leczenia i ruchu, ale nie miały przewagi w walce. Tymczasem kombinacja Belle i Violet znacznie ułatwiła walkę, ale mój mąż i ja musieliśmy marnować cenne akcje ruchu, aby się leczyć. Musieliśmy poświęcić czas na omówienie naszych potencjalnych ruchów, omówienie naszych umiejętności i próbę uzgodnienia naszych celów. Kiedy zrobiliśmy przerwę i zastanowiliśmy się, zamiast po prostu indywidualnie pędzić do przodu, gra stała się łatwiejsza — i o wiele przyjemniejsza.
W grze jest wiele ruchomych elementów (dosłownie i w przenośni) Kroniki Światła: Zapada Ciemnośćale wszystkie są stosunkowo łatwe do zrozumienia, napisane w jasny i zwięzły sposób. Trochę trudno jest przebrnąć przez zasady i wszystkie warunki, ale wszystko jest w rzeczywistości bardzo proste i wystarczająco łatwe, aby dzieci w wieku od 8 lat mogły się z tym uporać. Pomaga to, że wszystkie niezbędne informacje są wyraźnie wypunktowane na dołączonych kartach, a także w zasadach. Stosunkowo łatwo jest znaleźć to, czego potrzebujesz — za każdym razem, gdy miałem pytanie dotyczące jakiejś kwestii technicznej, bardzo łatwo było znaleźć odpowiedź.
:no_upscale()/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/25527432/Ravensburger_COL_ProductShot_102_v2_L.jpg?resize=696%2C486&ssl=1)
Zdjęcie: Ravensburger
Podczas mojej pierwszej rozgrywki zdecydowałam się na zalecane (i najłatwiejsze) kombinacje kart zadań. W końcu grałam w tę grę z mężem, który jest notorycznie nie osoba grająca w gry planszowe, więc nie chciałem go za bardzo torturować. Ale pod koniec dwóch rozgrywek był nadal bardzo podekscytowany. Pomaga to, że gra jest stosunkowo szybka, rozgrywana w ustalonej liczbie rund. Ale współpraca w rozgrywce sprawia, że jest ona również bardzo przyjemna, ponieważ omawiamy nasze kolejne ruchy i współpracujemy, a nie walczymy ze sobą.
Promocja dla Kroniki Światła: Zapada Ciemność podkreśla lekkie elementy RPG, ale nie ma żadnej mechaniki rozgrywki, która by to potwierdzała. Mimo to, możliwość grania w udawanie Jest tam, a gdybym miała 10 lat i grała Violet Parr, zdecydowanie skorzystałabym z okazji, by zanurzyć się i wczuć w rolę. Aspekt współpracy zachęca do mówienia na głos i opracowywania strategii, a dla każdego, kto chce przejść na wyższy poziom, z pewnością można to zrobić w roli.
Ale nie miałam zamiaru zmuszać męża do mówienia z angielskim akcentem i udawania antropomorficznego lisa. A rozgrywka wcale nie ucierpiała, bo omawialiśmy kolejne ruchy jako my sami, a nie jako postacie Disneya (właściwie to prawdopodobnie preferowana opcja dla niektórych graczy). Musieliśmy walczyć z początkowymi chęciami, by ruszyć do przodu i wykonywać nasze solowe misje na zmianę, ponieważ szybko dowiedzieliśmy się, że to podróż, której nie możemy odbyć sami.
:no_upscale()/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/25527428/Ravensburger_COL_ProductShot_199_L.jpg?resize=696%2C464&ssl=1)
Zdjęcie: Ravensberger
Granie z dwiema osobami było trochę trudne, ponieważ brak wszystkich postaci w grze oznaczał utratę kilku dobrych umiejętności. Na przykład w naszej rundzie Belle i Violet zadaliśmy więcej obrażeń niż w poprzedniej rozgrywce — ale też zrobił dużo więcej obrażeń. Zrównoważyło się i zdecydowanie nadal można było wygrać, ale wymagało więcej strategii, niż się spodziewaliśmy. To nie jest zła rzecz, zwłaszcza że współpraca i dyskusja są kluczowymi elementami gry. Wyobrażam sobie, że granie z pełnym składem wywołałoby inny rodzaj dyskusji na temat tego, jak najlepiej rozdzielić ograniczone przestrzenie akcji między czterech graczy, ponieważ byłoby o wiele więcej do zrobienia.
Mechanika rozgrywki Kroniki Światła: Zapada Ciemność są dość proste i przejrzyste, gdy się nad tym zastanowić: poruszasz się po planszy, przynosisz przedmioty do miejsc i rzucasz kośćmi w walce. Ale jest mnóstwo kombinacji graczy, zadań i map do odkrycia. To gra, w którą błagałbym moich przyjaciół, żeby grali ze mną jako dziecko, gra, w którą za bardzo bym się wciągnął i kazał każdemu udawać i się przebierać. To gra możliwości — i chociaż prawdopodobnie jestem starszy od grupy docelowej, to jest gra, w którą naprawdę chciałbym zagrać ponownie.
Kroniki Światła: Zapada Ciemność jest dostępny w przedsprzedaży na Docelowa strona internetowa za 29,99 USD, a pojawi się w sklepach Target i hobbystycznych 21 lipca.