Serial dramatyczny Sama Levinsona Euforia był spektakularną platformą startową dla nowych gwiazd filmowych, Zendaya, Sydney SweeneyI Jakub Elordi wszyscy widzą, że ich kariery filmowe nabierają rozpędu po pierwszym sezonie serialu. Hunter Schafer jest najnowszym Euforia zawodniczka zmierzająca ku gwiazdorstwu filmowemu, z jej pierwszą główną rolą w horrorze Neon Kukułka. Schafer wciela się w postać Gretchen, amerykańskiej nastolatki, która niechętnie dołącza do swojego ojca, macochy i niemej przyrodniej siostry w odległym niemieckim ośrodku wypoczynkowym prowadzonym przez głęboko przerażającego mężczyznę (Gość‘S Dan Stevens) pod przesadnie przyjacielską fasadą kryją się głębsze motywacje.
To mroczny, dziwny film, zbudowany wokół głównej bohaterki, którą początkowo trudno polubić, a potem nie sposób nie kibicować, gdy przyjmuje coraz więcej przemocy fizycznej, a szanse są przeciwko niej. A biorąc pod uwagę wyraźną lukę między tym, jak pierwszy zwiastun przedstawia film, a tym, co naprawdę się dzieje, Kukułka prawdopodobnie będzie znaczącym zaskoczeniem dla wielu widzów. Unikaj spoilerów, jeśli możesz. (Nie znajdziesz ich poniżej.)
Scenarzysta i reżyser Tilman Singer, pochodzący z Niemiec filmowiec, realizuje swój drugi pełnometrażowy projekt po horrorze i tajemnicy z 2018 r. Luzpowiedział w wywiadzie dla Polygon, że obsadził Schafera w filmie wiele lat temu, przed pierwszym sezonem Euforia nawet wyemitowano. Kiedy jednak COVID-19 opóźnił jego produkcję, był zadowolony, widząc, jak buduje bazę fanów poprzez serial — ponieważ podczas gdy Kukułka to film z kategorią wiekową R, więc reżyser dyskretnie liczy, że młodsi nastolatkowie znajdą sposób, by wślizgnąć się do kina i go obejrzeć.
„Musieliśmy pchać [production] jeszcze raz, bo Euforia kręciłem drugi sezon i wtedy to był super hype” – powiedział Singer. „Wiedzieliśmy, że to wszystko było dla nas naprawdę, naprawdę dobre. Ucieszyło mnie to, ponieważ przede wszystkim pomyślałem, Wow, ona ma działka młodych fanów, a ci młodzi ludzie mogą obejrzeć nasz dziwny film. Pamiętam, że gdy byłem młodym nastolatkiem, pierwsze naprawdę dziwne, osobliwe filmy, które widziałem, które mnie przytłoczyły, których wtedy nie rozumiałem do końca — byłem tak wdzięczny, że to mnie spotkało. Fantazjowałem, że coś takiego przydarza się teraz innym młodym ludziom, z naszym filmem.
Chwila KukułkaPierwsza edycja festiwalu przyniosła wiele recenzji porównujących go do filmów takich jak Stanley Kubrick Lśnienie i Ari Astera DziedzicznyPiosenkarz wolałby, żeby ludzie nie nazywali tego „rokiem 2024” Dziedziczny— mówi, że wolałby, aby ludzie nazywali go „filmem z 2024 roku, który młodzi ludzie zdążyli obejrzeć za wcześnie”.
Piosenkarz ze szczególną radością wspomina filmy, które obejrzał „zbyt wcześnie”, jak np. kultowy film Alexa Coxa z 1984 r. Człowiek-repo„Uwielbiam ten film” – powiedział. „Miałem jakieś 14 lat. Mój wujek dał mi go na kasecie VHS po angielsku. Mój angielski był naprawdę kiepski. Ale interesowałem się muzyką punkową i po prostu oglądałem go w kółko. Nie miałem pojęcia, o co chodzi. Drugi — mniej więcej w tym samym wieku obejrzałem Davida Lyncha Zaginiona autostrada. I to mnie po prostu otworzyło. To jest piękna rzecz.”
Porównuje on uczucie tego rodzaju kształtującego, często nielegalnego doświadczenia kultowego filmu do rozdarcia serca lub mózgu. „Czasami coś uderza cię z siłą, ponieważ nie jesteś przyzwyczajony do słyszenia lub widzenia [anything like] „To po prostu rozsadza ci czaszkę” – powiedział.[…] Myślę, że to jedna z najpiękniejszych i najbardziej kształcących rzeczy”.
Będzie Kukułka trafić w ten sposób do młodych widzów? To z pewnością możliwe. Horror Singera to wyjątkowy film, pełen narracyjnych niespodzianek, intensywnego i emocjonalnego centralnego występu Schafera, wspaniałej tajemnicy w charakterze Stevensa i żywych obrazów, które pozostają w pamięci długo po ostatnim ujęciu. Singer nakręcił Kukułka na filmie 35 mm, ponieważ, jak powiedział Polygon, woli „duże wybory” związane z koniecznością wyboru oświetlenia i kadrowania z wyprzedzeniem dla ograniczonej liczby ujęć, niż „wszystkie małe wybory metodą prób i błędów” cyfrowej manipulacji w czasie rzeczywistym na planie. To nadaje filmowi bujny, hiperrealistyczny wygląd, który, znowu, może przypominać widzom Lśnienie.
Singer nie ma nic przeciwko takiemu porównaniu – mówi Lśnienie był tylko jednym z czynników, które na niego oddziaływały, gdy tworzył Kukułkaale z pewnością miało to wpływ. „Oglądałem to miliard razy”, śmieje się. „A potem, gdy byliśmy na planie, w trakcie rozpoznania, znalazłem tę dużą salę, którą zamieniliśmy w hol recepcyjny naszego hotelu, Lśnienie Tylko umyty nade mną. Pomyślałam sobie: „O mój Boże, my Posiadać strzelać tutaj, musimy tu strzelać!’ Nasz projektant produkcji powiedział: ‘To miejsce jest w nieładzie. To miejsce się rozpadnie.’ A ja na to: ‘Nie musimy nawet nic robić! Patyna już tam jest!’ Oni na to: ‘Tak, musimy to zrobić jedna lub dwie rzeczy Tutaj.'”
Singer mówi, że wszystkie stare hotele „zawsze mają w sobie coś złowieszczego”, a wszystko, co nakręcono w starym hotelu, prawdopodobnie przeniesie długoletnich fanów horroru z powrotem do filmu Kubricka. Ma jednak nadzieję, że fani horroru dostrzegą jego inne inspiracje w Kukułka również.
„Szczególnie w przypadku filmu, który sprawia wrażenie, jakby nosił swoje wpływy bezpośrednio, wiesz, na twarzy” – mówi. „Myślę, że to po prostu to, co robię. Mam tendencję do pisania naprawdę nieświadomie, dotarcia do mojej podświadomości i pozwolenia jej płynąć, a później zrozumienia, co [I’ve written]i tworzymy ją razem z aktorami. Dzięki temu procesowi to po prostu tona wizualizacji, dźwięków i struktur wylewa się z mojej głowy”.
Jedną rzeczą, do której podchodzi nieco bardziej świadomie, jest przekonanie, że filmy grozy potrzebują odrobiny nadziei. „Chciałem zrobić film grozy lub thriller z elementami grozy, albo jakkolwiek chcesz to nazwać, który nie jest tak ponury i nie zmierza w stronę absolutnego scenariusza zagłady” – powiedział Polygon. „Myślę, że horror to bardzo piękny gatunek, ponieważ horror skutecznie zmusza cię do stawienia czoła śmierci lub wszystkim jej wcieleniom. Może to być przemoc, przemoc seksualna, wszystko to? A jedynym lekarstwem na śmierć jest jakaś forma religii”.
Singer szybko wyjaśnił, że nie ma na myśli zorganizowanej religii: „Nie mówię o chrześcijaństwie, islamie czy czymś takim. Mówię o wyższym zmyśle dla ludzi. Jak radzić sobie ze śmiercią. Można to nazwać miłością, można to nazwać muzyką, jakkolwiek. Myślę, że Kukułka ma wiele z tej idei — możemy pokonać śmierć, albo jeśli nie pokonamy jej, po prostu z nią żyć. Nie będę psuł ostatniego ujęcia i nie byłoby to takie szalone, gdybyś po prostu to opisał. Ale to ostatnie ujęcie jest dla mnie esencją całego filmu”.
Kukułka jest już w kinach.