Nowa bezdyskowa konsola Xbox Series X firmy Microsoft Jest daleko z jedynej wiadomości, która właśnie wyciekła z FTC przeciwko Microsoftowi sprawa. Dokumenty mogą również ujawnić dalekosiężne plany Microsoftu na rok 2028, dzięki którym firma wierzyła, że może osiągnąć „pełną konwergencję” swojej platformy do gier w chmurze i sprzętu fizycznego w celu dostarczania „gier hybrydowych w chmurze”.
„Nasza wizja: opracować hybrydową platformę gier nowej generacji, zdolną do wykorzystania połączonej mocy klienta i chmury, aby zapewnić głębszą immersję i zupełnie nową klasę wrażeń z gier”.
To są słowa po prostu jeden slajd z prezentacji, która wyciekła, zatytułowanej „Następna generacja gier w Microsoft”, która wydaje się być dokumentem prezentacyjnym z maja 2022 r. całkowicie poświęconym temu pomysłowi.
Firma wyobraziła sobie, że grasz w te gry, korzystając jednocześnie z połączonej mocy gadżetu za mniej niż 99 dolarów – prawdopodobnie urządzenia przenośnego – i platformy xCloud.
Zdjęcie: Dokumenty FTC przeciwko Microsoft
Ten pomysł jest mi znany, bo za nim opowiadałem się w czerwcu 2021 r., wskazując, jak Microsoft miał wyjątkową okazję do tworzenia gier na taką skalę od sprzętu natywnego po chmurę.
Jest to coś, czego Microsoft już w pewnym sensie próbował, oferując fotorealistyczną scenerię Symulator lotu Microsoftu przesyłając strumieniowo te dane z 2-petabajtowej chmury zamiast z konsoli Xbox lub komputera, na którym działa większość gier. Ale najlepszym przykładem jest nadal demo Amazon z 2014 r. — gdzie Władca Pierścieni-esque armie tak naprawdę nie żyją na twoim urządzeniu, to tylko balista działa lokalnie, dzięki czemu możesz poczuć tę responsywność.
Obecnie w tych dokumentach Microsoft nazywa tę koncepcję „spójnymi obliczeniami hybrydowymi” — „architekturą od chmury do krawędzi obejmującą krzem, grafikę i system operacyjny, umożliwiającą wszechobecną zabawę”.
Jeśli to się dzieje, może już się dziać. Zespół zasugerował, że do pierwszego kwartału będzie musiał nawiązać współpracę z AMD w zakresie krzemu W tym roku aby zablokować firmową grafikę Navi 5 — dla porównania, jesteśmy teraz tylko na Navi 3 — a także potencjalnie przejąć rdzenie procesora Zen 6 firmy. (Rozważa się także Arm.)
Microsoft podejrzewał, że będzie potrzebował także NPU (koprocesora AI uczącego się maszynowo), aby zapewnić szeroką gamę korzyści, w tym superrozdzielczość, kompensację opóźnień, interpolację liczby klatek na sekundę i nie tylko — patrz poniżej.
Zdjęcie: Dokumenty FTC przeciwko Microsoft
Dokumenty obejmują cały potencjalny plan działania dotyczący technologii, zgodnie z którym projektowanie sprzętu rozpoczęłoby się w 2024 r., pierwsze zestawy deweloperskie miały pojawić się w 2027 r., a pierwsze gry w chmurze hybrydowej byłyby produkowane w latach 2024–2026.
Zdjęcie: Dokumenty FTC przeciwko Microsoft
Ale wcześniej, jak wynika z innego slajdu, firma musiała podjąć kilka kluczowych decyzji dotyczących tego krzemu, dostosować się do budowy cienkiego systemu operacyjnego do uruchamiania lokalnych części gier w chmurze, określić, które zespoły będą odpowiedzialne i jaki sprzęt zbuduje iść z tym. Bardzo możliwe, że nic takiego się nie wydarzyło, tak jak Microsoft porzucił „dedykowane SKU xCloud” zamiast tego na rzecz współpracy z innymi dostawcami.
Według dokumentów, które wyciekły, propozycja wydaje się być efektem poważnej, toczącej się rozmowy pomiędzy najwyższym kierownictwem Microsoftu, w tym dyrektorem generalnym Satyą Nadellą, szefem Xbox Philem Spencerem, liderem urządzeń i systemów operacyjnych Windows Panosem Panayem, xCloud CVP Kareemem Choudhrym i nie tylko.
„Budujemy 4 typy komputerów: (1) wszystko w chmurze, (2) hybrydowy Xbox, (3) hybrydowy Windows i (4) hybrydowy HoloLens” – napisał Nadella, zgodnie z wiodącymi dokumentami. „Musimy zgromadzić w firmie talenty systemowe, aby stworzyć ujednoliconą wizję”.
„Nie możemy przechodzić od wielkiego pomysłu do wielkiego pomysłu. Potrzebujemy jednego wielkiego pomysłu, który zjednoczy firmę” – napisał.
W 2021 roku Microsoft zatrudnił Kim Swift, byłego dyrektora ds. projektowania Google Stadia, najbardziej znanego z gier Valve Portal, zbudować nowy zespół skupiony na grach natywnych w chmurze, ale nie jest jasne, czy ma to coś wspólnego z tą inicjatywą. Sony zatrudniło także Jade Raymond z dala od wraku Stadii, a jej studio pracuje nad technologią gier w chmurze przed premierą prawdopodobny nowy nacisk na gry w chmurze Sony.