Liczba incydentów związanych z bezpieczeństwem cybernetycznym rośnie, a organizacje muszą zadbać o ich solidność plany reagowania na incydenty na miejscu, gdyby wydarzyło się najgorsze. Jakie kroki powinni podjąć specjaliści ds. bezpieczeństwa, aby chronić organizacje przed nieoczekiwanymi zakłóceniami, od oceny zagrożeń po strategie szybkiego odzyskiwania?
Jak mówią w „Autostopem przez Galaktykę”: nie panikuj! Jeśli zdarzy się incydent, ważne jest, aby jasno określić swoje oczekiwania w całej firmie, ponieważ reagowanie na incydent związany z bezpieczeństwem to gra zespołowa. Kluczowym aspektem tej koordynacji jest spokojne i zwięzłe komunikowanie działań; pomoże to uniknąć odruchowych reakcji, które mogłyby zaostrzyć i tak już stresującą sytuację.
Od samego początku istotne jest trzymanie się jasno określonego procesu reagowania na incydenty – niezależnie od postrzeganej powagi incydentu. Częścią tego oznacza możliwość szybkiego zidentyfikowania, czy miał miejsce incydent, a następnie wiedzy, jakie kroki należy podjąć, aby złagodzić jego skutki. To powiedziawszy, ważne jest również, aby zachować elastyczność w przypadku incydentu cybernetycznego, ponieważ nigdy nie wiadomo, jak rozwinie się sytuacja.
Mieć nadzieję na najlepsze; planuj najgorsze
Cennym ćwiczeniem jest ćwiczenie reakcji w przypadku incydentu cybernetycznego. Rozsądnie jest przygotować się na najgorszy scenariusz – na wszelki wypadek – i od tego momentu cofnąć się. Jasne wyobrażenie o tym, jak wygląda dobre rozwiązanie, ma kluczowe znaczenie, zwłaszcza gdy szybko komunikujesz się z wieloma zespołami.
Każdy incydent cybernetyczny jest inny i należy zastosować reakcję uwzględniającą wszystkie rodzaje zagrożeń. Na przykład oprogramowanie ransomware wymaga znacznie większego planowania na przyszłość, aby pomóc ograniczyć ryzyko – na przykład przewidywania, aby mieć pewność, że regularnie będziesz mieć mnóstwo kopii zapasowych.
Z rozproszonymi atakami typu „odmowa usługi” (DDoS)., należy wziąć pod uwagę trwałość i wpływ. DDoS ma często charakter przejściowy; może to na chwilę zakłócić działanie witryny, a potem wszystko wróci do normy. Powiedziawszy to, należy pamiętać, że atak DDoS może być również prekursorem oprogramowania ransomware.
Przejrzyj istniejące możliwości zabezpieczeń i zidentyfikuj wszelkie luki
Aby chronić swoją organizację, zastanów się, jak krytyczny jest każdy z Twoich systemów i usług oraz jaki wpływ miałby na nie cyberatak.
Należy także wziąć pod uwagę trzy kluczowe zasady: poufność, integralność i dostępność. Umożliwi to Twojej organizacji określenie jednego, dwóch lub trzech obszarów kontroli bezpieczeństwa. Gdy już zdecydujesz się na środki kontroli, które należy wdrożyć, możesz uwzględnić wokół nich odpowiednie opakowania do zarządzania incydentami.
Przyjmij porażkę (i wyciągnij z niej naukę)
Czy nam się to podoba, czy nie, niepowodzenia, duże czy małe, są nieuniknione. W kontekście cyberbezpieczeństwa wiele organizacji traci szansę na uczenie się na błędach z przeszłości.
Prowadzenie dokładnych raportów to skuteczny sposób monitorowania zagrożeń bezpieczeństwa i zapobiegania podobnym zdarzeniom w przyszłości. Zrozumienie, jak działają systemy Twojej organizacji i jak współdziałają ze sobą, ma kluczowe znaczenie.
Zapewniając regularne aktualizowanie codziennych procesów, takich jak regularne tworzenie kopii zapasowych i specyficzne procedury zarządzania incydentami, aby dostosować je do dynamicznego krajobrazu bezpieczeństwa, organizacje mogą poprawić swój poziom bezpieczeństwa i ograniczyć szkody.