Moje pierwsze 20 minut z wersją zapoznawczą Dzień wypłaty 3 na Gamescom były pocieszającym mikrokosmosem całej serii. Jak zwykle spędziłem zbyt dużo czasu na przygotowaniu mojej postaci, a po zaprojektowaniu krzykliwej metalowej maski szkliwionej jak fioletowy pączek, leniwie przedarłem się przez nią Dzień wypłaty 3pudełko z zabawkami zawierające ukierunkowane drzewka umiejętności, maksymalizujące najfajniejsze umiejętności napadów i odczuwające przy tym głęboką satysfakcję.
Dawno temu (kiedy Payday 2 miałem tylko cztery drzewka umiejętności), byłem mózgiem mojej grupy, gościem odpowiedzialnym za oznaczanie zagrożeń i szczekanie na wszystkich klientów, którzy stali się zakładnikami w banku. W związku z tym skłaniałem się ku dyskretnemu podejściu i 10 lat później celowo odszedłem od muskularnej konfiguracji, jaką dała mi wersja demonstracyjna, aby móc doświadczyć, jak wiele Dzień wypłaty 3 zmienił formułę.
Po zaskakującym wstępie od zauważył fan Payday Ice-T, wraz z kolegami z drużyny wzięliśmy udział w napadzie na Port Jersey i byłem gotowy, by sprawić, że mój zespół będzie dumny, sprytnym skradaniem się. Celem było ustalenie, które kontenery transportowe na stoczni zawierały cenne procesory kwantowe. Haczyk? Procesory zaczynają się pogarszać, gdy usuwamy je ze stacji chłodzących, co zwiększa presję na naszą ucieczkę. W głowie kłębiło mi się od pomysłów, ale zanim zdążyłem zasugerować plan lub chociaż oznaczyć pojedynczą kamerę bezpieczeństwa, usłyszałem znajomy dźwięk wystrzałów, a mój niestandardowy przestępca niechętnie założył swoją głupią maskę w kształcie pączka. Moi koledzy z drużyny krzyczeli głośno, a ja nie mogłem nic na to poradzić. (W momencie premiery możesz ustawić poczekalnie jako prywatne lub tylko dla znajomych.)
Na szczęście Dzień wypłaty 3 jest znacznie bardziej plastyczną grą niż jej poprzedniczki, w których taki zwrot akcji byłby wyjątkowo irytujący. Mimo że byłem żałośnie słabo przygotowany na głośne podejście do napadu, moje umiejętności ukrywania się wciąż się przydały. Biegałem przez zamknięte drzwi, aby stworzyć drogi ucieczki, oznaczałem strażników, aby moja drużyna mogła zadać im więcej obrażeń, i korzystałem z umiejętności infiltratora, aby zbierać łupy szybciej niż reszta gangu. Co godne podziwu, nasz zespół dotarł do fazy wyjściowej, dopóki nie zostałem kopnięty na śmierć przez Cloakera, specjalnego wariantu strażnika z noktowizorem, i wspólnie przegryzliśmy kurz. Po mojej sesji usiadłem do wywiadu z głównym producentem Andreasem Hällem Penningerem, aby zgłębić ten trudny zwrot w stronę większej wolności gracza w trójce.
Zdjęcie: Starbreeze Studios, Overkill Software/Deep Silver
„Chcemy, aby ludzie mogli zabrać ze sobą na napad wszystko, czego chcą” – powiedziała Häll Penninger firmie Polygon. W Payday 2, jeśli gracze schrzanili napad w ukryciu i nie mieli ciężkiej broni ani zbroi, prawie zawsze musieli zaczynać od nowa. „Nie chcemy, aby gracze postrzegali niepowodzenie w skradaniu się jako porażkę” – dodał Häll Penninger. „Chcemy tylko, żeby spróbowali to zrobić. Chcemy mieć pewność, że nadal będziesz mieć motywację do pozostania w napadzie”.
Trudno jest zachować właściwą równowagę, ponieważ zapewnienie graczom takich zdolności adaptacyjnych pozornie ograniczy potrzebę specjalizacji. Trudno byłoby wydać osąd, biorąc pod uwagę niewielką ilość czasu, jaki miałem (z nieznajomymi), ale mam nadzieję, że nie zabije to potrzeby konsekwentnej komunikacji z członkami drużyny, która zawsze była siłą napędową Payday . W ciągu ostatniej dekady internetowego trybu wieloosobowego niewiele momentów zapadło mi w pamięć bardziej niż pełna napięcia i przezabawna wymiana zdań z przyjaciółmi na Discordzie na zakończenie godzinnego napadu.
Na szczęście Starbreeze Studios próbuje to uwzględnić, wprowadzając kilka iteracyjnych zmian, aby ułatwić przejście. Zgodnie z większą zachętą do mieszania i dopasowywania różnych drzewek umiejętności, Starbreeze usunął ocenę ukrycia, ale wprowadził nowe fazy ukrywania się, dzięki czemu nie poniesiesz natychmiastowej porażki. Dodano także system zwany Modyfikatorami Bezpieczeństwa, który można zastosować w przypadku napadów na wyższym poziomie trudności. Häll Penninger wspomniał o niezniszczalnych kamerach i specjalnym strażniku, który podąża za graczami i bez przerwy uruchamia pagery, gdy zostaną zabici. Te modyfikatory bezpieczeństwa będą się zmieniać co tydzień, aby utrzymać doświadczonych graczy w czujności. Trzeba się do tego przyzwyczaić, ale Häll Penninger wierzy, że dzięki temu będzie więcej takich gorączkowych rozmów, których tak bardzo pragnę.
„Zawsze staramy się postawić Cię w sytuacji, w której przez chwilę poczujesz, że masz kontrolę” – powiedział Häll Penninger. „A potem wydaje się, że sprawy toczą się bardzo szybko i prawie zostajesz złapany albo prawie powalony. Myślę, że takich momentów będzie coraz więcej Dzień wypłaty 3i naturalnie wyzwala emocje, gdy wpadasz w panikę i dzwonisz do przyjaciela. Staraliśmy się zaprojektować grę tak, abyś czuł to doświadczenie znacznie częściej. Myślę, że fakt, że masz dużo większą swobodę w swoich umiejętnościach, będzie wymagał od ciebie na wyższych poziomach trudności posiadania bardzo skoordynowanego wyposażenia. Jest o wiele więcej zachęty w stylu: „Porozmawiajmy, zanim w to wejdziemy”.
:no_upscale()/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/24934364/Payday_3___99_boxes_previews__3_.png?resize=696%2C392&ssl=1)
Dopełnieniem znaczących zmian jest trio wzmocnień o nazwie Edge, Grit i Rush, które zapewnią graczom odpowiednio zwiększenie obrażeń, obrony i szybkości. „Uruchamiają się one w zależności od twoich umiejętności i możesz je ponownie aktywować za pomocą innych umiejętności, więc myślę, że zobaczymy, jak wiele osób będzie ustawiać wartości minimalne i maksymalne, próbując znaleźć równowagę, w której będą mogły utrzymać wszystkie trzy wzmocnienia aktywne na poziomie w tym samym czasie” – powiedział Häll Penninger. Zauważyłem, że wiele umiejętności w grze skupiało się na zasilaniu Edge, Grit i Rush, ale Dzień wypłaty 3 nadal utrzymuje duży wybór nowych umiejętności i wyposażenia, które będą miały znaczący wpływ na rozgrywkę.
Häll Penninger jako przykład podał nową kamerę szpiegowską Dzień wypłaty 3 pielęgnuje działalność przestępczą, której projektanci się nie spodziewali. „Widziałem, jak ludzie robili coś w stylu: «Umieszczę ci kamerę szpiegowską na tyłku, a potem wejdziesz do banku, a ja będę mógł oznaczyć kamery i strażników, którzy stoją za tobą». Ty.'”
Być może najbardziej niepokojącym dodatkiem jest C-Stacks, nowa waluta w grze Dzień wypłaty 3 działa to równolegle z przepływem środków pieniężnych, ale szybko upewniam się, że nie jest to nic nadzwyczajnego. „Kiedy rabujesz bank, nie chcesz, żeby uszło mu to na sucho 5000 dolarów, tak jakby musiało to być 100 lub 200 000” – wyjaśnia Häll Penninger. „To trochę kłóci się z gospodarką. Potrzebowaliśmy więc czegoś, na co można by to przeliczyć – innej waluty na inne specjalne przedmioty”. Te ekskluzywne przedmioty przyjmują kształt gotowych wariantów broni, a także konkretnych elementów kosmetycznych, które można kupić wyłącznie za C-Stacks.
:no_upscale()/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/24934379/payday_3_shootout_bags_heists.png?resize=696%2C392&ssl=1)
Zdjęcie: Starbreeze Studios, Overkill Software/Deep Silver
Niektóre nowe, urocze minigry powiązane z otwieraniem zamków i otwieraniem okien dodają napadom dodatkową warstwę fizycznej fizyczności. Wrogowie wydają się także bardziej inteligentni w sposobie flankowania, a nowe znaczniki trafień śledzące obrażenia stanowią piękny dodatek do interfejsu użytkownika. „To, co robimy bardzo dobrze, to poczucie, że naprawdę znajdujemy się w środku napadu, jakbyś grając w bank, krzyczał na cywilów, opuszczał rolety w oknach, mógł zamknąć drzwi i faktycznie wprowadź kod, aby dostać się do skarbca” – powiedział Häll Penninger. „Jest wiele interakcji, których nie widać w wielu innych grach. Weźmy na przykład GTA Online. Powiedziałbym, że to bardziej kinowe przeżycie; ma wyższą wartość produkcyjną, ale tracisz część intensywności. Naprawdę staramy się przybliżyć każdy cel, który robisz. Więc staje się czymś w rodzaju bardzo odizolowanej piaskownicy.
Jednak zanim powieszą maskę przy następnym wpisie, wielu fanów może zastanawiać się, w jaki sposób Starbreeze będzie wspierać Dzień wypłaty 3 długoterminowy. Payday 2 miał niezwykły 10-letni cykl życia i Starbreeze świadomie buduje na tym fundamencie. „Dzień wypłaty 3 będzie żył długo; taki jest plan” – powiedział Häll Penninger.
Po premierze będzie równowaga między bezpłatną i płatną zawartością, ale Starbreeze wyciągnął ważne wnioski z absurdalnej ilości wspólnych DLC, które deweloper stworzył Payday 2z Hotline Miami Do H3H3. „Niektóre z nich bardzo dobrze pasują do wszechświata, inne z mojego punktu widzenia nie” – powiedział Häll Penninger. „Wrócimy trochę do korzeni. Z punktu widzenia tonalności jest bliżej Dzień wypłaty: napad. Wiesz, że robiąc crossovery, musimy zachować uczciwość.
:no_upscale()/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/24934383/payday_3_4_player_team.png?resize=696%2C391&ssl=1)
Zdjęcie: Starbreeze Studios, Overkill Software/Deep Silver
Łatwą wygraną dla Starbreeze byłoby przeniesienie ulubionej gry społeczności Payday 2 napada na Dzień wypłaty 3 aby uzupełnić pulę ośmiu map dostępnych w momencie premiery. Häll Penninger powiedział, że „nie może jeszcze potwierdzić”, ale uważa, że to świetny pomysł i wyraził zainteresowanie współpracą ze społecznością, aby zobaczyć, jakie napady chcą ponownie wymyślić. Jedną z komplikacji może być to, że niektóre Payday 2 napady odbywają się przez wiele dni i wymagają wykonania odrębnych misji skradania się i szturmu. Z Dzień wypłaty 3, Starbreeze trzymał się jednodniowych napadów, aby mieć pewność, że każdy z nich jest „inną sceną”. Jednak Häll Penninger wspomniał, że Starbreeze jest skłonny ocenić tę długoterminową perspektywę, jeśli społeczność chce zwrotu kilkudniowych napadów.
Payday 2 miał również znaczną scenę moderską. Chociaż gracze nie będą mogli modyfikować Dzień wypłaty 3 w chwili premiery Starbreeze bada ją teraz, gdy stworzył podstawowy produkt w dniu premiery. „Rozumiemy, jak ważne jest to z punktu widzenia społeczności, ale wcześnie zrozumieliśmy także wyzwania związane z zezwoleniem na modowanie” – powiedział Häll Penninger. „Teraz zastanawiamy się nad modowaniem, choć nie możemy jeszcze nic powiedzieć poza tym, że jesteśmy nim pasjonaci”.
Jak dotąd strategia Starbreeze w przypadku serii Payday polegała na ewolucji i ulepszaniu gry podstawowej, a nie na dodawaniu nowych trybów, ale studio jest otwarte na ten pomysł w przyszłości. Häll Penninger wspomniał, że gliniarze kontra złodzieje to mocna fantazja, a także napady kontra napady, ale na razie wszystko to spekulacje, ponieważ zespół przygotowuje się do premiery. „Najważniejszą rzeczą dla nas jest teraz upewnienie się, że istniejąca tam baza fanów zagra Payday 2 dzisiaj – z czego są zadowoleni [Payday 3].”
Dzień wypłaty 3 ukaże się 21 września na PlayStation 5, PC z systemem Windows i Xbox Series X.