Tegoroczne igrzyska olimpijskie w Paryżu przywróciły do życia starą historię o tym, jak modele katedry Notre-Dame firmy Ubisoft zostały wykonane na potrzeby Assassin’s Creed Unitypomógł odbudować katedrę po pożarze w 2019 roku.
Ludzie mówią tak od czasu pożaru i. Ale co dziwne, nie każdy na świecie to widział, a filmy twierdzące co innego nadal gromadzą tysiące wyświetleń na TikToku.
Więc obalmy to Ponownie.
Jednym z pierwszych kanałów, które rozpowszechniły tę historię, był NME. Oto co opublikowano w 2019 roku:
Uważa się również, że francuski wydawca Ubisoft nadal posiada oryginalne modele 3D i zdjęcia, które mogą pomóc w odbudowie katedry. Ubisoft nie skomentował jeszcze tych twierdzeń, a pełny plan renowacji Notre-Dame nie został potwierdzony.
Cóż, to nie brzmi zbyt pewnie, prawda? Cóż, doświadczony dziennikarz gier Keza MacDonald, piszący dla The Guardian, zobaczył to i zwrócił się do Ubisoftu o komentarz. Opublikowała odpowiedź rzecznika Ubisoftuco prawdopodobnie powinno być ostatecznym słowem w tej sprawie:
Obecnie nie bierzemy udziału w odbudowie katedry Notre-Dame, ale z przyjemnością podzielimy się naszą wiedzą i doświadczeniem, aby wspomóc te wysiłki. […] Należy pamiętać, że to, co zrobiliśmy w grze, nie było naukową rekonstrukcją, lecz raczej artystyczną wizją.
Ale pomimo tej dość jasnej odpowiedzi, plotki o modelach Notre-Dame utrzymywały się. Rozprzestrzeniały się dalej dzięki wpis na blogu ArtStation z 2023 r., co jest obecnie jedną z pierwszych rzeczy, które pojawiają się, gdy wpisujesz ten temat w Google. Został napisany przez artystę, który najwyraźniej nie jest związany z Ubisoftem i nie podaje źródeł twierdzeń, które przedstawia w swoim dziele.
W 2019 r. Ubisoft twierdził, że nie był zaangażowany w renowację. Gdyby był, uważam, że firma słusznie zrobiłaby z tego wielką aferę. Podobnie jak to zrobiła z komunikatem prasowym w momencie, gdy firma ogłosiła, że przekaże 500 000 euro na rzecz katedry Notre-Dame i rozda kopie systemu Windows na komputery PC Jedność przez tydzień. Firma jasno wyraziła swoje stanowisko: zachęcała ludzi do eksplorowania Notre-Dame w grze i przekazywania darowizn na rzecz renowacji, jeśli mogli.
Przyjrzyjmy się teraz temu, co przygotowali twórcy Ubisoftu Posiadać opowiedzieli o tym, jak zaprojektowali katedrę. Starsza artystka Caroline Miousse jest osobą powszechnie uznawaną za twórcę JednośćNotre-Dame. Była przesłuchiwana przez Destruktoida tak samo jak IGNi na blogu informacyjnym Ubisoftu również przeprowadzono z nią obszerny wywiad, który od tego czasu ponownie opublikowane przez Siggraph.
Miousse zapytano, z jakich źródeł korzystała podczas budowy katedry. Oto, co powiedziała:
Udało nam się znaleźć wiele planów, które dokładnie pokazywały jak zbudowano katedrę Notre-Dame. [Maxime Durand, “Assassin’s Creed” historian] bardzo mi pomógł, ponieważ ma on historyczne tło. Mam też mnóstwo książek. Google był też przez jakiś czas moim najlepszym przyjacielem. Teraz można znaleźć tak wiele rzeczy w internecie.
Katedra Notre-Dame, która pojawia się w grze, została zmieniona na potrzeby projektu poziomów i rozgrywki — a także zgodność z prawami autorskimiPonieważ wiele elementów, jak rozeta czy organy, podlega prawu autorskiemu i nie można ich legalnie odtworzyć.
Ale mimo wszystko nie brzmi to tak, jakby Ubisoft zrobił szczegółowe skany katedry, na podstawie których mógłby pracować. Miousse wspomniał o zdjęciach, planach, książkach i Google.
Wiesz kto zrobił zrobić skany katedry?
Setki ludzi studiowało to przez dziesięciolecia!
Wśród nich był Cédric Gachaud, CEO firmy Life3D, która skanowała katedrę pod kątem prac renowacyjnych, które trwały przed pożarem. W 2019 r. rozmawiał o tym z czołowym francuskim dziennikiem Le Monde. Oryginalny cytat można znaleźć pod tym linkiem, ale oto moje tłumaczenie:
Ludzie stojący za Assassin’s Creed wykonali niesamowitą robotę. Ale to są graficy, bardzo utalentowani, którzy pracują na podstawie fotografii i planów, które odzyskali. Szukają spójnego obrazu. Ale jeśli statua jest dwa metry wyższa niż w rzeczywistości, to nie ma to dla nich znaczenia. My szukamy milimetrowej precyzji, współpracujemy z inżynierami, z analitykami danych.
Le Monde odkopał także cytat Maxime’a Duranda, historyka serii Assassin’s Creed: który rozmawiał z gazetą z Quebecu La Presse o restauracji Notre-Dame. Jak wyżej, cytat jest po francusku, a oto moje tłumaczenie:
Odtworzony przez nas pomnik ma piękną swobodę artystyczną. Nie mogę powiedzieć, że ci, którzy rekonstruują katedrę, koniecznie będą zainteresowani naszym jej modelowaniem.
Ponownie, jeśli Ubisoft miał gdyby udało się wnieść modele gry do renowacji, firma słusznie chwaliłaby się tym pod niebiosa. Ale tak nie jest. Wszyscy zaangażowani w grę nalegają na kreatywną, artystyczną wizję swojej gry, raz po raz.
Według doniesień, w pracach nad odbudową katedry bierze udział „pięćdziesiąt zespołów badawczych i laboratoriów rozsianych po całej Francji, w których bierze udział łącznie 175 badaczy” Francuskie Ministerstwo Kultury. Osoby te reprezentują tak różne dyscypliny jak „archeolodzy, historycy, historycy sztuki, antropolodzy, fizycy, chemicy, inżynierowie, informatycy”.
Aby jeszcze lepiej pokazać, dlaczego ta praca naukowa tak bardzo różni się od tego, co zrobiła firma Ubisoft, możemy przyjrzeć się skanom wykonanym przez nieżyjącego już Andrew Tallon z Vassar CollegeTechnologia laserowa, której użył do skanowania katedry, ma margines błędu „często mniejszy niż pięć milimetrów”.
To właśnie takie dane istnieją. Podczas wizyty w Vassar Philippe Villeneuve w 2023 r., architekt naczelny projektu Notre-Dame, potwierdził, że dane Tallona na sklepieniach katedry pomogły w ich odbudowie.
Tallon nie był jedynym, który wykonywał tę pracę. Profesor Dr. Stephen Albrecht jest jedną z osób zaangażowany w renowację. On i jego koledzy spędzili 20 lat pracując nad katedrą. Przed pożarem wykonywali skany 3D transeptu, a dane te przekazali do renowacji.
Ubisoft nie robił takich skanów. Ponieważ nie robił potrzebować do. Ponieważ katedra w grze jest dziełem artystycznym, które oddaje to, jak się czuje. Tak, czuć tak, to prawda czuć dokładne, a to jest ogromne osiągnięcie.
Nie musimy wymyślać historii o tym, że gra wideo jest tak dosłownie dokładna, że mogłaby pomóc odbudować Notre-Dame. To dyskredytacja artystów, którzy ją stworzyli JednośćNotre-Dame, wymazując niesamowitą pracę, którą wykonali. I to dyskredytuje naukowców, którzy przez cały czas pracowali nad zrozumieniem i utrzymaniem prawdziwej katedry.