Joe Barnard (lub BPS.Przestrzeń) I Aryan Kapoor to dwaj entuzjaści modeli rakiet, którzy spędzili lata pracując nad rozwojem hobby, wprowadzając innowacyjne sposoby precyzyjnego sterowania modelami rakiet i lądowania ich pionowo, zamiast po prostu patrzeć, jak spadają na spadochronach z powrotem na Ziemię po starcie. Pomimo wielu niepowodzeń i niepowodzeń, każdemu z nich udało się odtworzyć możliwości lądowania Falcona 9 firmy SpaceX na znacznie, znacznie mniejszą skalę i bez miliardów dolarów finansowania.
Barnard, który studiował produkcję muzyczną na studiach, a nie inżynierię lotniczą i kosmiczną, spędził projektowanie, budowanie i udoskonalanie różnych niestandardowych komponentów, w tym niestandardowego mechanizmu sterowania ciągiem dla silników rakietowych.
Opierając się na parze serwosilników, które są przełożone w dół, aby zwiększyć dokładność ich ruchów, ciąg silnika rakietowego może być ustawiony pod kątem do pięciu stopni w każdym kierunku. W połączeniu z czujnikami i niestandardowym oprogramowaniem mechanizm pozwala rakietom Barnarda pozostać w pionie przez cały lot.
Wykorzystując kombinację drukowanych w technologii 3D i obrabianych maszynowo części metalowych, Barnard opracował również sposób kontrolowania siły ciągu wytwarzanej przez silniki rakietowe na paliwo stałe, które nie mają wyłącznika po zapłonie. Para regulowanych ceramicznych łopatek zamyka się, aby odchylić wydech silnika i zmniejszyć siłę nośną, ułatwiając wysoce kontrolowane lądowania.
Jak niedawno udostępnił HackadayKapoor jest uczniem szkoły średniej, który przez ostatnie trzy lata podążał za tym samym celem pod pseudonimem Napęd JRDRakieta Kapoora wykorzystuje tę samą metodę sterowania wektorem ciągu, co rakieta Barnarda, ale korzysta z danych o locie z barometru i akcelerometru, aby dokładnie określić, kiedy należy uruchomić drugi silnik, aby zapewnić bezpieczne lądowanie.
Nogi do lądowania w rakiecie Kapoora są również o wiele prostsze niż w Barnarda. Nie chowają się, ale każda z nich sprytnie wykorzystuje plastikową strzykawkę przymocowaną do gumek, aby pochłonąć uderzenie podczas twardego lądowania, zwiększając szanse na utrzymanie rakiety w pozycji pionowej.
SpaceX i inne firmy dążyły do stworzenia rakiet wielokrotnego użytku, aby poprawić ekonomikę startów w kosmos. Jednak dla hobbystów wyzwanie pionowego lądowania rakiety jest więcej niż wystarczające — dajcie nam znać w komentarzach, czy widzieliście kogoś innego próbującego czegoś podobnego.