Microsoft współpracuje z Inworld AI w celu opracowania narzędzi Xbox, które umożliwią programistom tworzenie postaci, historii i zadań opartych na sztucznej inteligencji. Wieloletnie partnerstwo obejmie system „drugiego pilota projektu AI”, którego programiści Xbox będą mogli używać do tworzenia szczegółowych skryptów, drzew dialogowych, linii zadań i nie tylko.
„W Xbox wierzymy, że dzięki lepszym narzędziom twórcy mogą tworzyć jeszcze bardziej niezwykłe gry” – wyjaśnia Haiyan Zhang, dyrektor generalny ds. sztucznej inteligencji w grach w Xbox. „To partnerstwo połączy: wiedzę specjalistyczną firmy Inworld w zakresie pracy z generatywnymi modelami sztucznej inteligencji na potrzeby rozwoju postaci, najnowocześniejsze rozwiązania sztucznej inteligencji Microsoft oparte na chmurze, w tym usługę Azure OpenAI Service, techniczne spostrzeżenia Microsoft Research na temat przyszłości gier oraz mocne strony Team Xbox w rewolucjonizowaniu dostępnych i odpowiedzialne narzędzia twórcze dla wszystkich programistów.”
Wieloplatformowy zestaw narzędzi AI będzie obejmował drugiego pilota projektu AI do skryptów i dialogów, a także silnik postaci AI, który można zintegrować z grami i wykorzystać do dynamicznego generowania historii, zadań i dialogów.
Inworld pracuje nad AI NPC, które reagują na pytania gracza, podobnie jak ChatGPT lub Bing Chat odpowiadają na zapytania w języku naturalnym. Ci NPC AI mogą odpowiadać unikalnymi głosami i mogą zawierać złożone drzewa dialogowe lub spersonalizowane dynamiczne historie w grze. Technologię Inworld można również wykorzystać do narracji, dzięki czemu towarzysze w grach RPG z widokiem z góry mogą ostrzegać przed grupami wrogów lub graczami z przodu.
„Sztuczna inteligencja od dawna stanowi integralną część tworzenia gier, obejmując zastosowania od sztucznej inteligencji wroga po generowanie proceduralne” – mówi Ilya Gelfenbeyn, dyrektor generalny Inworld AI. „Pojawienie się dużych modeli językowych i generatywnej sztucznej inteligencji otworzyło nowe możliwości opowiadania historii i angażowania postaci w grach”.
Microsoft oferuje to jedynie jako opcjonalne narzędzie dla twórców gier, więc to oni będą decydować o poziomie generatywnej sztucznej inteligencji w przyszłych tytułach. Finały deweloper Embark Studios musiał ostatnio bronić się przed wykorzystaniem głosów generowanych przez sztuczną inteligencję, argumentując, że „tworzenie gier bez aktorów nie jest celem końcowym” w oświadczenie dla IGN.
Jakiekolwiek wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji w dziedzinach kreatywnych, takich jak projektowanie gier czy aktorstwo głosowe, budzi kontrowersje, a związek aktorów SAG-AFTRA głosuje za ich zatwierdzeniem zezwolenie na strajk dla wykonawców gier wideo Ostatnio. „Pomimo wyzysku sztucznej inteligencji i niższych wynagrodzeń, osoby pracujące przy grach wideo borykają się z wieloma takimi samymi problemami, jak ci, którzy pracują w filmie i telewizji” – powiedział Ray Rodriguez, dyrektor ds. kontraktów SAG-AFTRA.
Microsoft pozycjonuje swoje narzędzia jako pomocną dłoń, podobnie jak pozycjonował swój system Copilot dla Microsoft 365 i Windows. „Chcemy ułatwić programistom realizację ich wizji, wypróbowywanie nowych rzeczy, przesuwanie granic gier już dziś i eksperymentowanie w celu poprawy rozgrywki, połączenia graczy i nie tylko” – mówi Zhang. „Będziemy współpracować i wprowadzać innowacje z twórcami gier w studiach Xbox, a także w studiach zewnętrznych, opracowując narzędzia, które spełniają ich potrzeby i inspirują nowe możliwości dla przyszłych gier”.