Pierwsze prawdziwe pąki w firmie Microsoft 10 miliardów dolarów zaangażowania w OpenAI zaczęły kwitnąć, a gigant technologiczny ujawnia nową erę produktywności biurowej opartej na sztucznej inteligencji (AI).
Firma testuje ChatGPT OpenAI w Bing, aby zapewnić wyszukiwarkę, która według niektórych komentatorów branżowych jest dużym ulepszeniem w Google. Microsoft jest teraz gotowy stawić czoła wyzwaniu, jakim jest wprowadzenie sztucznej inteligencji do swojego pakietu biurowego w sposób, który nie ogranicza pracy wykonywanej przez pracowników.
W transmisji na żywo na LinkedIn dyrektor generalny firmy Microsoft, Satya Nadella, ogłosił najnowsze osiągnięcia w zakresie sztucznej inteligencji, opisując przełomowe momenty w rozwoju IT, takie jak wynalezienie myszy, graficznego interfejsu użytkownika i iPhone’a, które pomogły do zbudowania bliższej symbiotycznej relacji między ludźmi a komputerami.
„Dzisiaj jesteśmy na początku nowej ery informatyki. W ciągu ostatnich kilku miesięcy potężne nowe modele podkładów [have been introduced], wraz z dostępnymi interfejsami języka naturalnego. Ta następna generacja sztucznej inteligencji zasadniczo różni się od sztucznej inteligencji, do której jesteśmy przyzwyczajeni” – powiedział.
Nadella opisał istniejące systemy AI jako systemy autopilota. Microsoft chce się wyróżnić, oferując narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję w celu wspierania pracowników.
„Przechodzimy od autopilota do drugiego pilota” — powiedział. „Tworząc tę nową generację sztucznej inteligencji, dokonaliśmy świadomego wyboru projektowego, aby umieścić człowieka w centrum produktu. Dziś rozpoczyna się kolejny krok w tej podróży, z potężnymi modelami podstawowymi i zdolnymi drugimi pilotami dostępnymi za pośrednictwem najbardziej uniwersalnego interfejsu – języka naturalnego – który radykalnie zmieni sposób, w jaki komputery pomagają nam myśleć, planować i działać”.
Według Nadelli, podobnie jak komputery użytkowników końcowych są misternie powiązane z klawiaturą i myszką, w przyszłości użytkownicy nie będą w stanie wyobrazić sobie komputerów bez drugich pilotów i podpowiedzi w języku naturalnym.
Aby rozpocząć podróż, firma Microsoft rozpoczęła pilotaż ze swoimi klientami korporacyjnymi dużego modelu językowego (LLM) nazwanego Microsoft 365 Copilot.
Według Microsoft Copilot łączy moc dużych modeli językowych z danymi biznesowymi i aplikacjami Microsoft 365, aby pomóc użytkownikom uwolnić kreatywność, odblokować produktywność i podnieść poziom umiejętności.
„Copilot łączy moc dużych modeli językowych z Twoimi danymi i aplikacjami, aby przekształcić Twoje słowa w najpotężniejsze narzędzie produktywności na świecie” — powiedział Jared Spataro, wiceprezes ds. nowoczesnych aplikacji biznesowych i biznesowych w firmie Microsoft.
„Opierając się na treści i kontekście biznesowym, Copilot dostarcza wyniki, które są istotne i przydatne. Jest gotowy do zastosowania w przedsiębiorstwach i opiera się na kompleksowym podejściu firmy Microsoft do bezpieczeństwa, zgodności, prywatności i odpowiedzialnej sztucznej inteligencji. Copilot wyznacza nową erę komputerów, która zasadniczo zmieni sposób, w jaki pracujemy” – dodał.
Według firmy Microsoft funkcja Copilot w programie Word umożliwia zapisywanie, edytowanie i streszczanie dokumentów; w programie PowerPoint wspiera proces twórczy, przekształcając pomysły w prezentację za pomocą poleceń języka naturalnego; aw programie Outlook pomaga użytkownikom zarządzać skrzynką odbiorczą.
Copilot jest również osadzony w Teams i platformie Power. W usłudze Teams Copilot zapewnia podsumowania w czasie rzeczywistym i działania bezpośrednio w kontekście konwersacji. Na platformie Power Microsoft powiedział, że Copilot będzie oferować narzędzia o niskim poziomie kodowania, wprowadzając dwie nowe możliwości w ramach Power Apps i Power Virtual Agents.
Jedną z korzyści wysiłków Microsoftu zmierzających do osadzenia ChatGPT w przedsiębiorstwach jest to, że dane przedsiębiorstwa są zamknięte i nie podlegają kaprysom publicznego Internetu, który powoduje, że LLM dawać błędne wyniki.
Wcześniej w tym roku, Seana Spradlinga, starszy analityk w firmie Wainhouse, napisał blog poświęcony możliwościom wykorzystania ChatGPT w pracy biurowej. W poście powiedział, że posiadanie danych i narzędzi do przekształcania tych danych w produkt roboczy to świetny sposób na powiązanie platformy Microsoft z sukcesem biznesowym i zablokowanie klientów.