W zeszłym tygodniu Alex Kipman z Microsoftu, wynalazca Kinect i HoloLens, pojawił się w moim salonie, by wręczyć mi meduzy i rekiny. To może brzmieć, jakbym miał dziwny sen, ale było to spotkanie możliwe dzięki nowej platformie Mesh Microsoftu. Założyłem zestaw słuchawkowy HoloLens 2, dołączyłem do wirtualnego pokoju konferencyjnego, a Kipman natychmiast pojawił się obok mojego stolika kawowego, gotowy do zademonstrowania wizji Microsoftu dotyczącej przyszłości VR i AR – lub, jak to nazywa Microsoft, rzeczywistości mieszanej.
Wszystko to przypominało spotkanie Microsoft Teams, które ma się odbyć w przyszłości.
Mesh to platforma współpracy, która umożliwia każdemu udostępnianie wirtualnych doświadczeń na różnych urządzeniach. „To było marzenie o rzeczywistości mieszanej, idea od samego początku” – wyjaśnia Kipman. „Możesz naprawdę poczuć się, jakbyś był w tym samym miejscu z kimś, kto udostępnia treści, lub możesz teleportować się z różnych urządzeń rzeczywistości mieszanej i być obecnym z ludźmi, nawet gdy nie jesteście fizycznie razem”.
Początkowo Mesh będzie przedstawiał ludzi jako wirtualne awatary zaczerpnięte z sieci społecznościowej AltspaceVR Microsoft przejął w 2017 roku. Mesh w końcu będzie obsługiwał to, co Microsoft nazywa „holoportacją”, umożliwiając ludziom pojawienie się siebie w przestrzeni wirtualnej.
Podczas mojego godzinnego spotkania w Microsoft Mesh nieustannie czułem, że może to być wersja Microsoft Teams w dalekiej przyszłości. Kipman pojawił się obok mnie jako awatar i zaczął wręczać mi wirtualne meduzy i rekiny. Mógłbym zmienić kształt zwierząt, przekazać je z powrotem lub po prostu umieścić przed sobą. Chociaż nie pracowaliśmy nad jakimś wielkim projektem lub modelem 3D, wydawało się to o wiele bardziej wciągające niż rozmowy wideo Zoom, na które muszę uczestniczyć prawie codziennie.
To była kolejna najlepsza rzecz do tego, że Kipman był ze mną w pokoju i przypomniał mi o tym moje pierwsze doświadczenie z HoloLens. Firma Microsoft pierwotnie zademonstrowała HoloLens za pomocą wspólnej rozmowy przez Skype, podczas której technik może poprowadzić Cię, jak naprawić niektóre okablowanie. Wydawało się, że to obietnica rzeczywistości rozszerzonej, a Microsoft Mesh wydaje się naturalnym następnym krokiem.
„Możesz w pełni wyobrazić sobie Microsoft Teams z obsługą Mesh, w którym najważniejsze jest myślenie o współpracujących ze sobą współpracownikach z całego świata, tak jakbyśmy ty i ja znajdowaliśmy się w tej samej fizycznej lokalizacji” – mówi Kipman. „Mesh umożliwia usłudze Teams umożliwianie organizacjom zasadniczo organizowania spotkań w rzeczywistości mieszanej ze wszystkimi w tym samym pokoju, dlatego należy o tym pomyśleć w środowisku typu Teams z włączoną funkcją Mesh”.
Jednak Mesh to nie tylko aplikacja do przeprowadzania wirtualnych spotkań; to cała platforma zbudowana na platformie Azure, do której Microsoft ma nadzieję, że wykorzystają ją programiści. Microsoft ma nadzieję, że architekci, inżynierowie i projektanci zobaczą obietnicę Mesh, szczególnie podczas pandemii, kiedy trudno jest pracować z fizycznymi modelami 3D, nie będąc w tym samym pomieszczeniu.
Microsoft udostępnia również Mesh na różnych urządzeniach, w tym HoloLens 2, większości zestawów słuchawkowych do rzeczywistości wirtualnej, tabletach, smartfonach i komputerach. Wersja zapoznawcza aplikacji Microsoft Mesh dla HoloLens 2 będzie dostępna dzisiaj, wraz z wersją podglądową AltspaceVR z włączoną obsługą Mesh. Microsoft planuje w przyszłości zintegrować Mesh z Teams i Dynamics 365, co może pomóc w urzeczywistnieniu wyjątkowych doświadczeń spotkań, jakie miałem, dla większej liczby osób.
Microsoft z pewnością uważa, że Mesh będzie następną wielką rzeczą dla rzeczywistości mieszanej. Dyrektor generalny Satya Nadella porównał nową platformę do Xbox Live podczas dzisiejszego przemówienia na Ignite. „Pomyśl o tym, co Xbox Live zrobił dla gier – przeszliśmy od trybu dla jednego gracza do trybu wieloosobowego, tworząc społeczności, które pomogły ludziom łączyć się i osiągać wspólne cele” – powiedział Nadella. „Teraz wyobraź sobie, że to samo stało się z rzeczywistością mieszaną”.
Wielką rzeczą powstrzymującą Microsoft Mesh jest koszt urządzeń HoloLens i zestawów słuchawkowych VR. Chociaż możesz wskoczyć z ekranu 2D, takiego jak telefon lub komputer, nie jest to tak wciągające, jak korzystanie z zestawu słuchawkowego. W przeszłości Microsoft próbował wypełnić tę lukę za pomocą ambitne projekty, takie jak Minecraft Earth, oferując doświadczenia AR na telefonach komórkowych. Ten konkretny projekt nie wyszłoNie jest też jasne, czy Microsoft Mesh trafi w gusta użytkowników.
Microsoft Mesh będzie potrzebować silnego wsparcia programistów lub oferować doświadczenia, których nie można uzyskać nigdzie indziej w VR, aby nabrać tempa. Microsoft zatrudnił filmowca Jamesa Camerona, Pokémon Go deweloper Niantic i współzałożyciel Cirque du Soleil, aby zademonstrować obietnicę Mesh podczas dzisiejszej przemowy Ignite.
Wersja sprawdzająca koncepcję Pokémon Go działający na HoloLens 2 i wirtualne koncerty z pewnością pokazują, co jest teraz możliwe dzięki Microsoft Mesh. Rzeczywistość będzie teraz zależeć od popularności zestawów słuchawkowych lub zdolności firmy Microsoft do wprowadzania tej nowej technologii na rynek dla firm, które chcą skorzystać z hybrydowych metod pracy, gdy świat wychodzi z pandemii.
Aktualizacja, 2 lutego, godz. 11:40 ET: Artykuł zaktualizowany o komentarze CEO firmy Microsoft, Satyi Nadelli.