To była długa droga dla fanów Czarny dynamit od czasu, gdy w 2009 roku na ekranach pojawiła się hałaśliwa komedia Blaxploitation. A gwiazda i współscenarzysta Michael Jai White, który spędził większą część półtora dekady, pracując nad długo oczekiwaną duchową kontynuacją filmu, mieli przed sobą jeszcze dłuższą drogę. Wyjęty spod prawa Johnny Black.
Po raz pierwszy zaprezentowano go w zwiastunie w 2018 r., a nakręcono rok później. Wyjęty spod prawa Johnny Black minęło sporo czasu, zanim trafiło na ekrany. Ale w końcu jest: komedia będzie miała premierę w kinach w najbliższy weekend i nie będzie przypominać niczego innego w tym roku. Jak zwiastun wydany w maju ujmując to: „Jako oparte na wierze romantyczne komedie akcji z westernu Czarnych, wykorzystujące kung-fu, dorównują im wszystkim”.
Podczas tej produkcji White nosił wiele kapeluszy, oprócz czarnego kowbojskiego kapelusza, który nosi jako tytułowy bohater filmu. Oprócz grania w roli głównej i współtworzenia scenariusza ze swoim przyjacielem i Czarny dynamit współpracownik Byron Minns, reżyseria White Wyjęty spod prawa Johnny Black i wyprodukował go w ramach swojej firmy Jaigantic Studios. Polygon rozmawiał z Whitem podczas rozmowy wideo o długim procesie doprowadzenia filmu do tego momentu, stanie akcji w komediach akcji, wpływie Monty Pythona i Sidneya Poitiera i wielu innych kwestiach.
Wywiad ten został zredagowany w celu zapewnienia zwięzłości i przejrzystości.
Polygon: Kiedy po raz pierwszy wiedziałeś, że chcesz nakręcić ten film? Jak do tego doszło i dlaczego zwiastun ukazał się pięć lat temu?
Michael Jai White: Wiesz, kiedy to zrobiłem Czarny dynamit, zawsze chcieliśmy zrobić trzy filmy w tym gatunku Blaxploitation. A drugim był ten, który miał być ukłonem w stronę Buck i kaznodzieja, a także kilka filmów z tego okresu, tylko filmy zachodnie. To coś w rodzaju zachodniej grabieży, prawda?
Nakręciłem zwiastun i była to sesja jednodniowa, ponieważ najpierw zaprojektowałem zwiastun na papierze i nakręciłem to, co przyszło mi do głowy. I tak rozpoczęła się kampania na rzecz zdobycia pieniędzy na film za pomocą crowdfundingu, a ostatecznie za pieniądze prywatne. A najdziwniejsze jest to, że wiele osób widziało ten zwiastun i myślało, że film został już nakręcony. Więc stało się to trochę mylące dla ludzi. Dlatego nawet ludzie w Hollywood i WME, jedna z tamtejszych osobistości wysokiej rangi, powiedział: Tak, chcę zobaczyć ten film. Jestem jak, Film nie jest skończony. Nie ma w nim żadnych głównych aktorów. To jak jednodniowe zdjęcia. Dzięki temu udało się zebrać pieniądze na film. A potem cała pandemia również wszystko skomplikowała, ponieważ zawsze chcieliśmy, aby było to coś, czym podzieli się publiczność.
Kiedy nakręciłeś film?
Nakręciliśmy to w 2019 roku.
Jak ci minęło to czekanie? Jestem pewien, że chciałeś, żeby ludzie to zobaczyli.
Tak, to było frustrujące. Ale szczerze mówiąc, przypadkowo. To znaczy, to najbardziej szalona rzecz, bo teraz, gdy jesteśmy po pandemii, widzowie mogą zobaczyć to tak, jak było zamierzone. I gdyby nie pandemia, nie byłbym w stanie zmontować filmu tak, jak to naprawdę potrafię.
Zabierając się za to, spodziewaliśmy się, że muzyka będzie już gotowa [by] może kompozytorem, ale dało mi to czas — miałem takie łóżko niesamowitej muzyki, które dał mi dyrektor muzyczny David Hollander. Zgromadził niesamowitą ilość włoskiej muzyki spaghetti westernu. Mogłem siedzieć przy tysiącach piosenek i zacząłem orkiestrować, a nawet komponować muzykę, która już istniała na potrzeby filmu. Wydawać by się mogło, że komponowano go później – tradycyjnie tak się robiło [that way]. Ale udało mi się posiedzieć z muzyką tak długo, że zacząłem tworzyć podobne melodie, które pasowałyby do całego filmu.
Zdjęcie: Filmy Samuela Goldwyna
W pracy jest tak wiele różnych gatunków Wyjęty spod prawa Johnny Black. Czy to była część projektu od początku?
Dokładnie to samo przyszło mi do głowy, kiedy to pisałem. Chciałem wszystko połączyć w jedną całość. Jestem dzieckiem Monty Pythona i komedii fizycznej, a jeśli naprawdę zwrócisz uwagę na moje teksty, widać duży wpływ Monty Pythona na Czarny dynamit, i nawet w tym filmie. Zawsze mieli te warstwy. Jest warstwa polityczna, jest warstwa głupia, wiesz, jest warstwa komedii fizycznej. Nie mogę powstrzymać się od czerpania z tego, co na mnie miało wpływ.
A w tym przypadku również byłem wielkim fanem [1970s] tworzenie filmu. Wychowałem się na filmach takich jak Buck i kaznodzieja I Sobotnia noc w centrum miastai te filmy nakręcone przez Sidneya Poitiera, które zawierały moralność. To filmy, które może oglądać cała rodzina i przy których dobrze się bawią. Chciałem to zrobić dla kolejnego pokolenia.
Myślę, że podobnie jak to zrobili bracia Duffer Dziwna rzeczS, wykorzystując gobelin twórczości filmowej tamtych czasów, aby ludzie w moim wieku i starsi mogli go ponownie obejrzeć, a następnie odkryć młodsi widzowie. Było coś naprawdę niesamowitego w opowiadaniu historii i kręceniu filmów w latach 70., które moim zdaniem są najlepszym czasem dla filmów w ogóle, a także muzyki. Jestem wobec siebie surowym krytykiem, więc musiało to być coś, co zrobi na mnie wrażenie. Więc musiałem to zrobić.
Komedia akcji jako gatunek znajduje się obecnie w dziwnym miejscu, a wielkie hity kinowe przejmują mniejszy gatunek. Co sądzisz o dzisiejszym statusie komedii akcji?
Moje ulubione komedie akcji to te, których nie gra się dla komedii. Bieg w środku nocywiesz, takie filmy, to są filmy, które kocham. W tych tonach możesz stać się przejmujący. Niebezpieczeństwo nadal działa, ale komedia działa na innym poziomie. Chodzi więc o utrzymanie takiego tonu, który naprawdę rozumiem. A ponieważ byłam nauczycielką i trenerką aktorstwa, mam pewność, że uda mi się wydobyć z mojej obsady takie role, jakich potrzebuję. To byli niesamowici ludzie. Poczułem się, jakbym oszukiwał.
:no_upscale()/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/24903901/ojb4.jpg?resize=696%2C375&ssl=1)
Zdjęcie: Filmy Samuela Goldwyna
Czy od początku wiedziałeś, że chcesz wyreżyserować ten film?
Och, absolutnie. Są rzeczy, które wyreżyserowałem i za które nie zyskałem uznania, co mi odpowiada, ponieważ stawiam na wspólny wysiłek. Więc nie obchodzi mnie, gdzie jestem. Niezależnie od tego, czy jestem aktorem, reżyserem, producentem, chcę, żeby było to coś, z czego każdy będzie dumny, mogąc być częścią. Dlatego czuję, że to wielkie błogosławieństwo, że mogę to zrobić.
Co więc było dla ciebie innego w tym przypadku, w porównaniu na przykład z reżyserowaniem filmów Never Back Down?
Bardzo mi zależy na tym, żeby można było bawić i opowiadać historie. Najbardziej ekscytuje mnie to, że widzowie biorący udział w testach odeszli, stwierdzając, że nie widzieli takiego filmu, a historie i przesłania są dla nich głośne i wyraźne. To coś, co mnie cieszy, bo kiedy coś piszę lub reżyseruję, nie zakochuję się w tym. Mam jednak nadzieję, że ludzie zrozumieją przesłanie. Byłem szczęśliwy, że ludzie zrozumieli przesłanie i fakt, że jest to film o odkupieniu i przebaczeniu, ale ukryty pod postacią filmu o zemście.
Jeden z moich kolegów rozmawiał z Juelem Taylorem, dyrektorem ds Sklonowali Tyrone’a, kilka tygodni temu. Lista jego inspiracje do tego filmu, Czarny dynamit był jednym z pierwszych, których wychował. Czy widziałeś film? Co myślisz o usłyszeniu tego od innego filmowca?
Tak, bardzo mi schlebiało. Skontaktował się ze mną w sprawie wykorzystania niektórych rzeczy z Czarny dynamit w nim, co mnie absolutnie pochlebiło. Uważam, że nakręcił niesamowity film. To było niesamowite.
:no_upscale()/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/24903898/ojb2.jpg?resize=696%2C375&ssl=1)
Zdjęcie: Filmy Samuela Goldwyna
Kiedy film wejdzie do kin, może toczyć się dyskusja na temat obsady obcokrajowców do odgrywania postaci rdzennych Amerykanów. Jakie jest Twoje zdanie na ten temat?
Cóż, chodzi o autentyczność, prawda? Autentyczność kina z lat 70. oznacza zatem: Jak obsadzono rdzennych Amerykanów? To parodia, czyli żartowanie z różnych rzeczy i składanie oświadczeń. Jeśli zauważysz, że rolę rdzennego Amerykanina może odgrywać ktoś, kto nie jest rdzennym Amerykaninem, [it’s] autentyczny dla tamtego okresu. Ale w filmie było mnóstwo prawdziwych rdzennych Amerykanów, nawet podczas tego samego ujęcia, którzy mogli wpatrywać się sztyletami w tego Anglo grającego rdzennego Amerykanina. [laughs] Bo gdybym obsadził w tej roli rdzennego Amerykanina, byłoby to nieautentyczne.
Do filmów, które odtwarzasz i parodiujesz?
Tak. Istnieją więc pewne sposoby formułowania oświadczeń politycznych. Oczywiście, Hej, ten film jest ekstrapolacją z Masakra w Tulsiei inne tego typu rzeczy. Wiadomo, podstawa Czarnej Wall Street i tym podobne — te katastrofy, które przydarzyły się kwitnącym społecznościom Czarnych. A jeśli uda mi się umieścić to w innym kontekście, myślę, że inni ludzie zrozumieją moje metody opowiadania historii i formułowania takich stwierdzeń.
Według mnie jedną z mocnych stron jest niebieskooki blondyn o niebieskich oczach, który gra jedną z pierwszych postaci indiańskich, jakie spotykamy w filmie. To oczywiste, że właśnie o to ci chodzi.
Tak wielu ludzi chce być w jakiś sposób obrażanych; chcą być oburzeni. Szukają oburzenia i robią z siebie głupca, gdy go nie rozumieją, gdy pragnienie bycia oburzonym przewyższa chęć spojrzenia i odkrycia całego sedna sprawy. Jestem zrobienie ten punkt. Próbuję opowiedzieć tę historię. Ale możemy się z tego śmiać.
:no_upscale()/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/24903894/ojb.jpg?resize=696%2C378&ssl=1)
Zdjęcie: Filmy Samuela Goldwyna
Jako inspirację wspomniałeś o Monty Pythonie i niektórych filmach Blaxploitation wspomniałeś Billy’ego Jacka jako kolejny wpływ na ten film. Czy przychodzą Ci na myśl jakieś inne wpływy?
Jest tak wiele rzeczy, które chcę, żeby widzowie odkryli. Mógłbym ci powiedzieć tak wiele. Ale nie chcę tego zdradzać. Chcę, żeby widzowie je odkryli. To zabawny proces, gdy ludzie wiedzą, że faktycznie użyłem dialogów z tej konkretnej perełki. Jest wiele rzeczy dla miłośnika westernów. Zobaczą rzeczy, które przypomną im wiele klasyków. A niektórzy mówią to od razu. Niektóre z nich są prezentami [iconic actor] Terence Hill, widzisz rzeczy Płonące siodłai są pewne rzeczy nawet w zwiastunie. W samym filmie jest wiele rzeczy, które miłośnik Zachodu zamierza wyciągnąć.
Płonące siodła oczywiście rzucił się na mnie z uderzenie konia.
A potem jest publiczność średniozaawansowana – rozpozna prawdopodobnie najbardziej znanego mistrza jiu-jitsu na świecie [Rigan Machado] to osoba uderzająca konia.
Pełne koło tam. Gwiazdy sportu robią to w obu filmach.
Prawidłowy! Są więc rzeczy, które są tam umieszczone, aby zapewnić rozrywkę [those audiences]. Dlatego lubię oglądać go w kinie, gdzie niewielka liczba widzów będzie śmiać się z rzeczy, które przejdą przez głowę innego odcinka. I idą, Co mnie ominęło? Wiesz, to właśnie jest w tym zabawne.
Wyjęty spod prawa Johnny Black jest teraz w kinach.