Mercedes wciąż czeka na zatwierdzenie przez niemieckich regulatorów, zanim wypuści aktualizację oprogramowania dla klientów pojazdów obsługujących Drive Pilot. Ale gdy już to nastąpi, firma chwali się, że będzie miała „najszybszy na świecie system Level 3 w seryjnie produkowanym pojeździe”.
Drive Pilot jest podobny do systemów jazdy autostradą „bez użycia rąk”, takich jak Super Cruise firmy GM, BlueCruise firmy Ford i Autopilot firmy Tesla, ponieważ pozwala kierowcom zdjąć ręce z kierownicy i nogę z pedału w określonych warunkach. Obecnie jest zatwierdzony do użytku tylko w dwóch stanach w USA: Kalifornia I NevadaJednak w przeciwieństwie do systemów poziomu 2, w których kierowcy muszą cały czas patrzeć na drogę, system poziomu 3 Mercedesa przewiduje kilka dodatkowych ograniczeń.
Obejmuje to umożliwienie kierowcom oderwania wzroku od drogi i spojrzenia na coś innego, np. grę lub film, gdy spełnione są określone warunki. Aby Drive Pilot działał, musi być: pojazd przed Twoim samochodem; rozsądne warunki drogowe z czytelnymi oznaczeniami i liniami; oraz bezchmurna pogoda i optymalne oświetlenie. Jeśli jeden lub więcej z tych warunków nie zostanie spełniony, Drive Pilot nie będzie dostępny do użycia.
Początkowo Mercedes reklamował Drive Pilot jako idealną funkcję do jazdy w korkach. Pozwól samochodowi prowadzić, abyś mógł sprawdzić telefon lub wyjść z trybun. Gdy będziesz musiał odzyskać kontrolę nad pojazdem, system da ci odpowiednie ostrzeżenie.
Ale zwiększając maksymalną prędkość, Mercedes wydaje się teraz zainteresowany sprzedażą Drive Pilot jako idealnego częściowo autonomicznego systemu do podróży drogowych w ogóle. Firma wyobraża sobie ten system jako kamień milowy do całkowicie autonomicznej jazdy.
Kierowcy są mistrzami w omijaniu przepisów
Jednak kierowcy są biegli w omijaniu przepisów regulujących systemy wspomagania kierowcy, zgodnie z niedawnym badaniem przeprowadzonym przez Insurance Institute for Highway Safety. I chociaż Mercedes twierdzi, że kierowcy nie będą mogli zasnąć ani wsiąść na tylne siedzenie, korzystając z Drive Pilot, niektórzy z pewnością postarają się jak mogą. A gdy samochód jedzie z dużo większą prędkością niż wcześniej, wystarczy ułamek sekundy, aby coś poszło nie tak.
Przeprowadzono badania, które wykazały, że przekazywanie między zautomatyzowanym systemem a kierowcą może być szczególnie ryzykowne. Kiedy ludzie są odłączeni od prowadzenia przez długi czas, mogą nadmiernie reagować, gdy nagle przejmują kontrolę w sytuacji awaryjnej. Mogą nadmiernie korygować kierownicę, hamować zbyt mocno lub nie być w stanie zareagować prawidłowo, ponieważ nie zwracali uwagi. Te działania mogą wywołać efekt domina, który może być niebezpieczny — a nawet śmiertelny.
Większość firm oferujących w pełni autonomiczne pojazdy, takich jak Waymo i Cruise, stwierdziło, że poziom 3 jest zbyt niebezpieczny i woli pracować wyłącznie nad technologią poziomu 4, która całkowicie eliminuje kierowcę z równania.
Mercedes jest w trakcie uzyskiwania zgody na turkusowe światła obrysowe, które pojawiają się na przednich, tylnych i bocznych lusterkach, aby inni kierowcy wiedzieli, że system poziomu 3 jest w użyciu. Firma twierdzi, że maksymalna prędkość dozwolona dla „warunkowo zautomatyzowanej jazdy” w Niemczech wynosi 130 km/h (80,7 mph), a jej celem jest osiągnięcie tego poziomu do końca dekady.