Marsz Mrówekwczesna historia sukcesu renesansu nowoczesnych gier planszowych, to gra strategiczna o wysokim poziomie koncepcyjnym, która powstała dzięki finansowaniu społecznościowemu w 2014 roku. Zdeterminowany zespół wykorzystał swój skromny sukces, aby założyć nową firmę wydawniczą z siedzibą w Portland Dziwne gry miejskiektóra oferuje teraz pełny katalog gier planszowych. Teraz firma powraca z kolejnym projektem Kickstarter, tym razem na nową wersję gry inspirowanej owadami, od której wszystko się zaczęło. Kampania na Marsz Mrówek: Edycja Ewolucyjna został uruchomiony we wtorek, a Polygon niedawno spotkał się z założycielem Timem Eisnerem, aby dowiedzieć się więcej.
„Marsz Mrówek zaczął z moim przyjacielem i współprojektantem Ryanem Swisherem” — wspominał Eisner. „Zrobił to wystawa sztuki o mrówkach. […] Jedną z głównych rzeczy, które utkwiły mi w pamięci, jest to, że powiedział, że mrówki są jak cywilizacja epoki brązu. Niektóre z nich zajmują się rolnictwem, niektóre medycyną, niektóre budownictwem, a ja pomyślałem: „Wow, to jest fajne!”
Efektem końcowym ich współpracy jest gra strategiczna w stylu 4X, wzorowana na takich klasykach jak Ryzyko, Imperium ZmierzchuI Zaćmienieale z dużo szybszym czasem rozgrywki. Zamiast próbować przejąć świat lub skupisko gwiazd, mrówki w tej grze po prostu próbują przetrwać na spokojnej łące. Ale niebezpieczeństwa czyhają na każdym rogu. Podczas gdy głodne stonogi czają się w cieniu, inne kolonie mrówek pochłaniają zasoby i atakują swoich sąsiadów. Tylko poprzez ewolucję siebie i swojego potomstwa gracze są w stanie konkurować i wygrywać.
„Mamy zabawną relację” – powiedział Eisner o swoim partnerstwie ze Swisherem. „Nazywamy to swego rodzaju „grą gier”, ponieważ próbujemy ustalić, jaka będzie struktura gry. On ma raczej wielkie pomysły, zwariowane, naprawdę potężne, ekscytujące rzeczy, a ja to jakoś tłumię, kształtuję i upewniam się, że wszystko działa płynnie i nie zbacza za bardzo z torów”.
Najciekawsza część Marsz Mrówek to są te szalone ewolucje. Każda królowa mrówek jest podzielona na trzy części — głowę, odwłok i tułów. Te trzy części, zebrane z przykładów ze świata rzeczywistego, mogą być mieszane i dopasowywane między różnymi graczami. Rezultatem jest egzotyczna mieszanka mechaniki, z wieloma różnymi stylami gry, które wszystkie konkurują o te same zasoby na łące.
Niektóre mrówki ewoluują zgodnie z oczekiwaniami, w agresywne lub defensywne gatunki, które mogą łatwo zdobywać lub utrzymywać teren. Inne mrówki mogą stać się bardziej symbiotyczne i faktycznie skorzystać na dzieleniu terytorium z innymi mrówkami w grze. Niektóre są bardziej skupione na gniazdowaniu, chowaniu się w norach i gromadzeniu zasobów na czarną godzinę. A jeszcze inne mają jeszcze rzadsze i bardziej pożądane umiejętności — takie jak zdolność do wyhodowania funkcjonalnych skrzydeł.
„Istnieje 33 różnych ewolucji i wszystkie łączą się na różne sposoby” – powiedział Eisner. „Możesz więc powiedzieć: Och, […] moje mrówki mają taką ewolucję latania, że mogą się przemieszczać bardzo daleko i są symbiotyczne, więc po prostu wskakują na terytoria graczy, gdziekolwiek się znajdują [and score points]! Można przyjąć całą gamę różnych ról.
Ulepszeń w tej rocznicowej edycji jest wiele. Na przykład meeple w kształcie mrówek powinny być hitem. Gdzie indziej, grafika została całkowicie przerobiona. Weird City Games pierwotnie tworzyło wszystkie ilustracje wewnętrznie, mieszając makrofotografię z rysunkami liniowymi i cyfrowym malowaniem. Wersja ewolucyjnazamiast tego wezwali profesjonalistów. Zespół małżeński, pan Cuttington (Mosiądz, Santorini) zajmuje się mapą łąki i ogólnym projektem graficznym, pomagając generować karty i inne elementy, które są o wiele łatwiejsze do odczytania na pierwszy rzut oka. Tymczasem, E. „Olcha” Dovingtonilustrator cyfrowy I biolog ilustruje wszystkie mrówki.
W przeciwieństwie do wielu innych współczesnych gier planszowych, które korzystają ze finansowania społecznościowego, Eisner powiedział, że nie należy spodziewać się zbyt dużej presji ze strony FOMO, czyli „strachu przed przegapieniem czegoś”, w przypadku gier, które nie będą dostępne w sprzedaży detalicznej.
„Lubimy utrzymywać nasze finansowanie społecznościowe w stosunkowo prostym zakresie” — powiedział Eisner. Podstawowa wersja gry kosztuje 49 USD, podczas gdy edycja kolekcjonerska zawierająca rozszerzenie będzie kosztować 65 USD. Dostawa jest spodziewana za rok, do września 2025 r.
Co dalej z Weird City Games? Eisner powiedział, że podbudował go sukces innych gier planszowych o tematyce przyrodniczej, takich jak bestseller Elizabeth Hargrave Rozpiętość skrzydeł. Jego firma ma nadzieję kontynuować korzystanie z materiałów pozyskiwanych w sposób etyczny i nadal rozwijać swój katalog w nadchodzących latach.
„Chcę działać powoli” – powiedział Eisner – „żebyśmy wspierali istniejące gry, wypuszczając wystarczająco dużo nowych rzeczy, by rozprzestrzenić informacje i utrzymać zainteresowanie ludzi, ale nie próbowaliśmy robić za dużo i rozwijać się za szybko. […] Jest wielu innych wspaniałych ludzi, którzy prowadzą firmy i są bardzo pomocni, zachęcający. To ekscytujący czas. Czuję, że wciąż się rozwijamy”.