w kwietniu Film Super Mario Bros Bullet trafił do rekordów kasowych i zadebiutował największy weekend otwarcia dla filmu animowanego w historii. Nikt nie był zbyt zaskoczony, że studio stojące za Minionkami z powodzeniem poprowadziło jedną z największych franczyz gier wideo trwających od dziesięcioleci do tego baru, ale biorąc pod uwagę przeszłość, było to osiągnięcie: to pierwszy raz, kiedy Nintendo z powodzeniem wykorzystało potencjał IP do Od tego czasu telewizja lub film 1993 Super Mario Bros. Bob-ombed w kasie.
20-letnia susza Mario opowiadania historii niezwiązanych z grami otworzyła drzwi twórcom niecodziennym do robienia własnych rzeczy. Ken i Kade, lepiej znani jako DinoCmentarz I zajączek na TikTok, przeszedł przez te drzwi. W ciągu ostatnich kilku lat zaręczona para, która prowadziła kanały jako DinoBunny, wyrzeźbiła własną niszę w fandomie Super Mario, która zaczęła się jako cosplay napędzany modą, a od tego czasu przekształciła się w teatralną zmianę kanonu Mario.
„Powiedziałbym, że tak Bridgertona we wszechświecie Mario” — mówi Kade. „Tworzymy te postacie, które niekoniecznie są dobrymi lub złymi facetami, ale po prostu ludźmi popełniającymi błędy”.
Podczas wideorozmowy Kade i Ken siedzą w biurze udekorowanym plakatami anime i bibelotami pokrytymi pastelowymi różami i elektrycznymi błękitami. Krzesło do gier Kena pochodzi prosto z palety kolorów Princess Peach i ma parę różowych uszu królika osadzonych na zagłówku. Żyją i oddychają Królestwem Grzybów — ale to niekoniecznie był sen.
„Nie zaczęliśmy od myślenia, Och, zostanę profesjonalnym YouTuberem lub TikTokerem”- dodaje Ken. – Po prostu pomyśleliśmy, że może to być coś zabawnego na boku.
Na początku Ken i Kade założyli swoje indywidualne platformy na TikTok, gdzie po prostu chcieli poeksperymentować z cosplayem jako zagorzali fani tej formy sztuki. Teraz, na swoich kontach TikTok i połączonym kanale YouTube, Ken i Kade mają ogromną liczbę 3,7 miliona obserwujących w chwili pisania tego tekstu. Podobnie jak inni w tym hobby, duet zakłada ozdobne kostiumy, aby ucieleśnić postacie z ich ulubionych serii, w tym między innymi wspomnianą wcześniej różową damę w opałach i antropomorficznego, ziejącego ogniem żółwia Bowsera.
Ale, jak opisuje Ken, postacie Mario są bardziej czystą kartą, a para była w stanie przekształcić załogę w coś bardziej prowokującego niż to, dokąd kiedykolwiek trafi Nintendo. Osoby odwiedzające profile Kena i Kade’a po raz pierwszy są początkowo zaintrygowane przyciąganiem uwagi Pułapki na pragnienie Waluigi, obszyty skórą hamulec Chain Chompi a bardzo poszukiwany biseksualny King Boo. Ten pierwszy, który zgromadził ponad 3 miliony odtworzeń na TikTok, początkowo wzmocnił liczbę obserwujących Kena. Jak na ironię, ta seksowna wersja fioletowego nemezis Luigiego została zainspirowana Memy Waluigiego.
„Jest wielu ludzi, którzy żartują, Och, Waluigi jest taki słodki”- wyjaśnia Ken. „Ale byłem jak A jeśli faktycznie był? To wybuchło naprawdę, naprawdę.
Pomimo głupoty związanej z seksualizacją chudego złoczyńcy, skłonność tej pary do przypisywania cech humanistycznych tym skądinąd sterylnym postaciom w uniwersum Super Mario – w tym przypadku seksualności – zachęca widzów do wyobrażenia sobie, jak zachowaliby się i wyglądali jak IRL. Pomijając duszne memy, przenoszenie tych postaci z ich gier do prawdziwego świata w zabawny i prowokujący do myślenia sposób to sedno rzemiosła Kena i Kade’a.
Poza olśniewającymi kostiumami, często pomijana druga połowa „cosplayowej” portmanteau jest w dużej mierze odpowiedzialna za to, dlaczego fani wracają na kanały Kena i Kade’a po tym, jak przyciągnęli ich seksowne przeróbki. Na obu swoich profilach, a także na wspólnym koncie YouTube, para stworzyła studia postaci i historie na podstawie kostiumów Super Mario. Nazwany „#MarioLore”, fabuła wykracza poza zwykłe „Let’s-a go!” i „Wow!” dialog, który słynie z wykrzykiwania niektórych postaci Nintendo.
Jedna z historii #MarioLore, wsparta dźwiękiem „Wait for It” z Hamiltona, znajduje Rosalinę korespondującą z King Boo po wielkiej zarazie. Inna fabuła bada związek między Ropuchą i Toadette, a także ich skłonność do plotek. Wszystkie te sceny są odgrywane w pełnym regaliach i często towarzyszą im popularne nagrania TikTok, które pasują do tonu krótkich spodenek. Film Super Mario Bros nigdy bym.
Skok do złożonych tematów był w tamtym czasie inspirowany mnóstwem filmów Disneya o złoczyńcach, takich jak Zbrodniczy, PotomkówI Cruella, gdzie bohaterowie od miłości do nienawiści zyskują trójwymiarowe osobowości, które pomagają nam zrozumieć, dlaczego stają się tacy, jacy są. Ken mówi, że ich celem jest traktowanie uniwersum Mario jako „bardzo ludzkiego i bardzo moralnie szarego”. Żyją dla dramatu i nie stresują się tzw. kanonem.
Jednak, podobnie jak wszyscy inni użytkownicy TikTok, są oni również zależni od różnych algorytmów aplikacji, aby utrzymać zaangażowanie obserwujących i przyciągnąć nowych. Nieustannie robią notatki po uruchomieniu każdego filmu, biorąc pod uwagę dane, które pomagają filmom trafić „na bardzo dużą skalę” – mówi Ken. Jedną zmienną, którą para konsekwentnie bierze pod uwagę, jest popularność dźwięków TikTok i sposób, w jaki mogą one wpływać na algorytm, aby rozszerzyć ich ogólne wrażenia. Łączenie motywów ich pomysłów z popularnymi dźwiękami to szczególna umiejętność Kena, według Kade’a, która pomaga filmom zyskać na atrakcyjności bez poświęcania wcześniej zaplanowanych wątków postaci.
“[Ken] jest naprawdę świetna w oglądaniu popularnych nagrań audio na TikTok, a następnie zastanawianiu się, jak mogłaby to wykorzystać, a następnie zastosować to w swojej historii” – dodaje Kade.
Chociaż para intensywnie analizuje sposoby na zwiększenie oglądalności swoich produkcji, społeczność, którą wspierają, sprawia, że ich przywiązanie do niektórych postaci i historii jest bardzo jasne. Nierzadko widzowie pytają, dlaczego postacie zachowują się w ich umysłach w sposób sprzeczny z ich wyobrażeniami. W kwietniu fani byli szczególnie niechętni rozwojowi historii związku Peach i Bowsera. „Tak mi przykro z powodu Bowsera, Peach jest kolejną osobą, której nie może już ufać” – skomentował jeden z obserwujących. „Fakt, że Peach wydaje się ledwie żałować… Szok w jej oczach, kiedy ją odrzuca, mówi wszystko” – dodał inny użytkownik.
Reakcja była wystarczająca, aby Ken poczuł na nią wpływ opublikuj wideo ponownie podkreślając, że „serial nie jest zdrową historią miłosną. […] To smutny cykl wykroczeń i traum bez czarno-białych definicji dobra i zła”.
„Czasami jestem jak, Och, znienawidzą tego”- śmieje się Ken. „Mamy kilka filmów, w których ludzie byli bardzo zdezorientowani postacią księżniczki Peach i ma to wiele wspólnego z mizoginią i mediami”.
“[Fans are] fani mogą mieć własne teorie i myśleć po swojemu, ale chcemy popchnąć ich we właściwym kierunku, jeśli chodzi o personifikację tych postaci” — mówi Ken. „Naprawdę chcemy się upewnić, że ludzie nie są źle rozumiani”.
:no_upscale()/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/24761551/IMG_8174.jpg?resize=667%2C1000&ssl=1)
Zdjęcia: Cosplay DinoBunny
Pomimo okazjonalnych niezadowolenia zwolenników szukających elementu rozwiązania, Ken i Kade są bardziej zainteresowani pozostaniem wiernym swojej wizji.
„Otrzymywanie dużych liczb od osób, które oglądają popularne filmy, które zwiększają liczbę obserwujących, to super” — mówi Kade. „Ale robimy jedno i drugie. Zawsze mam nadzieję, że ci widzowie staną się widzami, którym zależy na historii i postaciach”.
Trudno sobie wyobrazić świat 20 czy 30 lat temu, w którym tego typu treści mogłyby mieć tak oddanych fanów, biorąc pod uwagę brak platform internetowych, a także piętno społeczne, które czasami towarzyszy temu hobby. Kade przypisuje część wyprawy cosplayu do popkulturowego ducha czasu wraz z „powstaniem nerdów”, podobnym do pojawienia się filmowych uniwersów Marvela i DC. Alternatywnie, Ken stawia hipotezę, że ten wzrost popularności cosplayu może być mieczem obosiecznym.
„Ma to swoje plusy i minusy, ponieważ z jednej strony, zwłaszcza w przypadku mediów społecznościowych i krótkich filmów, masz możliwość zgłębienia swojej sztuki w sposób umożliwiający dotarcie do masowej publiczności” — wyjaśnia Ken, odnosząc się do popularność superbohaterów. „Problem polega na tym, że wszyscy ludzie, którzy są bardzo popularni, są wspaniali. Są konwencjonalnie atrakcyjne, są bardzo prostego wzrostu i często nie są neurodywergentne. Kiedy masz ludzi, którzy nie należą do tych kategorii, może to utrudnić im bezpieczne istnienie w tych przestrzeniach”.
Mimo to Ken i Kade nie martwią się szczególnie tym, że zostaną uznani za fajnych w porównaniu z żałosnymi. Chcą po prostu zapewnić, że społeczność cosplayerów pozostanie bezpieczną przestrzenią dla fanów, którzy będą mogli dzielić się swoją miłością do postaci za pośrednictwem fandomu i kreatywnych punktów sprzedaży.
„To taka fascynująca rzecz — ta idea kulenia się. Często mówi się o tym słowie” — mówi Kade. „Musisz być w stanie odłożyć pomysł bycia fajnym na półkę. Jeśli kiedykolwiek chcesz stworzyć coś wyjątkowego lub robić coś, co Cię pasjonuje, bycie zbyt skrępowanym wydawaniem się fajnym jest destrukcyjne dla kreatywności”.
„Jesteśmy bardzo pasjonatami zastraszania jako kulenia się. […] Chcemy po prostu wykorzystać naszą formę sztuki i naszą platformę do robienia tego, co uważamy za satysfakcjonujące dla nas” – podsumowuje Ken. „Chcemy go wykorzystać do stworzenia i kontynuacji bardzo wciągającej historii. Potem chcemy stworzyć kolejną historię”.
Teraz, gdy próżnia scenariuszy Super Mario zostanie prawdopodobnie wypełniona rozszerzającym się Super Mario Cinematic Universe, może się wydawać, że nisza, którą stworzył DinoBunny Cosplay, może zostać zagrożona, ale Ken i Kade uważają, że film dotarł do idealny czas.
„To było bardzo inspirujące” — mówi Ken. „Ludzie zaczęli też nieco częściej wyszukiwać treści związane z Mario”.
Dopóki Nintendo nie wyśle Mario i Luigiego, by zbadali bardziej dojrzałe motywy przedstawione w zielonej rurze osnowy, istnieje DinoBunny Cosplay. A seksowna Waluigi to dopiero początek.