Według Lloyds Banking Group liczba oszustw związanych z kryptowalutami wzrosła o 23% w 2023 r. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.
W raport które zestawiło rachunki prowadzone w Lloyds Bank, Halifax i Bank of Scotland w okresie od stycznia do września 2023 r., wykazało, że ofiary traciły średnio 10 741 funtów na rzecz oszustów, w porównaniu z 7010 funtów w zeszłym roku. To więcej niż jakikolwiek inny rodzaj oszustwa, w tym oszustwa związane z romansami i oszustwa związane z zakupami.
Ofiary oszustw związanych z kryptowalutami zazwyczaj dokonują średnio trzech płatności, zanim zorientują się, że padły ofiarą oszustwa, a zgłoszenie ich do banku zajmuje około 100 dni od daty pierwszej transakcji. Do tego czasu pieniędzy zwykle już nie ma i bank nie może ich odzyskać.
Analiza wykazała również, że 66% wszystkich oszustw inwestycyjnych ma swój początek w mediach społecznościowych, przy czym najczęstszymi źródłami są Facebook i Instagram. Prawie jedna czwarta wszystkich ofiar oszustw związanych z kryptowalutami to osoby w wieku od 25 do 34 lat, których często kusi rzekoma obietnica „szybkiego wzbogacenia się” na handlu kryptowalutami.
Najczęstszym odbiorcą był oparty na aplikacjach bank Revolut Szybsze płatności dokonane przez ofiary oszustw inwestycyjnych związanych z kryptowalutami w Lloyds Banking Group.
„Inwestowanie może być świetnym sposobem na zarabianie pieniędzy, ale musisz mieć pewność, że Twoje pieniądze trafiają do zaufanej, prawdziwej firmy” – powiedziała Liz Zeigler, dyrektor ds. zapobiegania oszustwom w Lloyds Bank. „Kryptowaluty są wysoce ryzykowną klasą aktywów i w dużej mierze pozostają nieuregulowane, co czyni je atrakcyjnym obszarem do wykorzystania przez oszustów. Jeśli coś pójdzie nie tak, jest mało prawdopodobne, że odzyskasz pieniądze.”
The Urząd ds. Postępowania Finansowego (FCA) ostrzegł przed niebezpieczeństwem inwestowania w kryptowaluty i ryzykiem oszustw. Jednak oszuści dokładają wszelkich starań, aby przekonać inwestorów, że są uczciwymi menedżerami inwestycyjnymi.
W raporcie szczegółowo opisano dwa główne sposoby, w jakie oszuści oszukują inwestorów poprzez oszustwa związane z kryptowalutami. Pierwsza nazywa się „The Illusion” i nie dotyczy prawdziwej platformy inwestycyjnej ani kryptowaluty. Ofierze, oszukanej przez osobę, którą Lloyds Bank określa jako „zarządzającego inwestycjami”, obiecuje się ogromne zyski za pośrednictwem fałszywych rachunków inwestycyjnych lub niewielkich kwot pieniędzy przelewanych z powrotem na jej własne konto.
Drugi sposób znany jest jako „przejęcie”, w ramach którego ofiara lub „zarządca inwestycjami” zakłada prawdziwy rachunek inwestycyjny w imieniu ofiary, z którego środki są następnie przekazywane oszustom lub do ich portfela cyfrowego .
„Jak można się spodziewać, platformy mediów społecznościowych są główną wylęgarnią tego typu oszustw, a kluczem do metod stosowanych przez oszustów jest mieszanka fałszywych reklam, fałszywych potwierdzeń i sklonowanych kont” – powiedział Zeigler.
„Nadszedł czas, aby te firmy technologiczne wzięły odpowiedzialność za ochronę swoich klientów, powstrzymywanie oszustw u źródła i przyczynianie się do zwrotów pieniędzy, gdy ich platformy są wykorzystywane do oszukiwania niewinnych ofiar”.