Wiedząc, który Gry na PS5 Pro będzie decydującym czynnikiem w określeniu, czy odświeżona wersja konsoli średniej generacji za 700 dolarów będzie warta zakupu zamiast podstawowego PS5, gdy pojawi się 7 listopada.
Po pierwsze, poznaj PS5 Pro nie będzie miał żadnych ekskluzywnych gier ani akcesoriów, a wszystko wydane na PS5 będzie działać na PS5 Pro. Więc co dokładnie otrzymasz z PS5 Pro?
Podobnie jak w przypadku PS4 Pro, twórcy gier mogą wydawać ulepszone wersje swoich tytułów, aby wykorzystać mocniejszy sprzęt. A jeśli tego nie zrobią, wszystkie gry (w tym tytuły na PS4) mogą skorzystać z trybu „Game Boost”, nawet bez specjalnej wersji na PS5 Pro.
W tym przewodniku znajdziesz informacje na temat wszystkich potwierdzonych dotychczas gier na PS5 Pro, zarówno od pierwszych, jak i trzecich producentów, a także o wszelkich konkretnych aktualizacjach, o których wiemy.
Jakich ulepszeń w grach na PS5 Pro możemy się spodziewać?
W przeciwieństwie do PS4 Pro, które było skierowane na rozwijający się wówczas rynek telewizorów 4K, PS5 nie ma żadnego konkretnego argumentu przemawiającego za jego rynkową popularnością. (Rozdzielczość 8K jest zbyt odległa, aby przyciągnąć masowy rynek; być może to coś dla PS6 Pro?)
Zamiast tego firma proponuje trzy (lub jak nazywa je Mark Cerny, główny architekt PS5, „wielką trójkę”): większy procesor graficzny (GPU), ulepszone śledzenie promieni i skalowanie w górę sterowane przez sztuczną inteligencję — z ogólnym celem połączenia wyższej liczby klatek na sekundę w trybie wydajności bez poświęcania jakości wizualnej, jaką zapewniałby tryb wierności.
Dzięki Szczegółowe informacje o specyfikacjach Digital Foundry przed premierąmamy dobre pojęcie, co to wszystko oznacza w praktyce. Na przykład nie spodziewaj się, że każda gra będzie teraz oferować 60 klatek na sekundę ze specyfikacją PS5 Pro, ponieważ ulepszenie procesora/prędkości przetwarzania jest na raczej skromnym poziomie 10% (w porównaniu do 33% wzrostu PS4 Pro w porównaniu do podstawowego PS4), co sugeruje, że możemy oczekiwać dodatkowej stabilności niż znacznie wyższych częstotliwości wyświetlania klatek.
Jednak wzrost grafiki wydaje się znaczący na papierze, z 10,23 teraflopów do 33,5 (choć w rzeczywistości może to być bliżej 45% wzrostu), podczas gdy ray tracing będzie dwa do trzech razy szybszy niż standardowy PS5. Tymczasem niestandardowy upscaler (nazwany PlayStation Spectral Super Resolution), który wykorzystuje uczenie maszynowe AI, może pomóc osiągnąć wyższe rozdzielczości. Wreszcie, chociaż nadchodzi również 1,2 GB wzrostu pamięci, brzmi to tak, jakby zostało to pochłonięte przez wspomnianą wcześniej technologię ray tracingu i upscalera.
Ostatecznie, w jaki sposób deweloperzy będą korzystać z ulepszonej technologii, będzie się różnić w zależności od gry. Mając to wszystko na uwadze — które gry będą obsługiwać nowe specyfikacje PS5 Pro i co wiemy o ich ulepszeniach przed premierą?
Potwierdzono ulepszone gry first-party na PS5 Pro
Następujące gry od pierwszych studiów Sony otrzymają ulepszenia dostosowane do wersji PS5 Pro i będą dostępne wraz z PS5 Pro w dniu premiery, chyba że podano inaczej:
- Gran Turismo 7 (obsługuje odbicia ray tracingu między samochodami w rozgrywce w rozdzielczości 4K 60 fps i dedykowany tryb 8K, według CNET)
- Horyzont Zakazany Zachód (oprócz ogólnego „wzmocnienia szczegółów” wprowadzono „ulepszenia w oświetleniu i efektach wizualnych” oraz „włosach i skórze w przerywnikach filmowych”, według Marka Cerny’ego)
- Spider-Man 2 Marvela (wysoka rozdzielczość i szczegółowość na odległość, w tym drzewa i samochody proceduralne)
- Ratchet & Clank: Rift Apart (bardziej wyraźne będą odległe szczegóły, takie jak scena parady otwierającej film)
- The Last of Us Część 2 Remastered (zapewnia większą szczegółowość obrazu przy 60 klatkach na sekundę, w tym ostrzejsze szczegóły z daleka)
- Dusze Demonów (nie określono konkretnych udoskonaleń)
Potwierdzono, że PS5 Pro otrzymało ulepszone gry innych firm
Następujące gry od niezależnych studiów otrzymają ulepszenia dostosowane do wersji PS5 Pro i będą dostępne wraz z PS5 Pro w dniu premiery, chyba że zaznaczono inaczej:
- Alan Wake 2
- Assassin’s Creed Cienie
- Dogmat Smoka 2
- F1 24 (nowe szczegóły śledzenia promieni, np. podczas deszczowej pogody, gdy „deszcz na chodniku odbijał samochód i niebo”, według CNET)
- Final Fantasy 7 Odrodzenie
- Dziedzictwo Hogwartu (oferuje lepsze śledzenie promieni, „większą różnorodność powierzchni odbijających i większy realizm rzucania cieni”)
- Załoga Motorfest
- Pierwszy potomek
Możesz rzucić okiem na pierwszy rzut oka Final Fantasy 7 OdrodzenieWersja na PS5 Pro dostępna X (dawniej Twitter).
Pamiętaj, że nawet jeśli dana gra nie znajduje się na żadnej z powyższych list, wszystkie z nich są dostępne na PS5 Pro, niezależnie od tego, czy są dostępne w obecnej formie, czy też za pośrednictwem opcjonalnego trybu „Game Boost”, który będzie dostępny dla wszystkich istniejących gier na PS4 i PS5 — oznacza to po prostu, że nie będą one wykorzystywać sprzętu w taki sam sposób, jak wersja gry na PS5 Pro.