Liczba dziewcząt decydujących się na naukę informatyki na poziomie A-level w 2024 r. wzrosła o prawie 800 uczennic, co oznacza, że łączna liczba uczennic przekroczyła próg 3000.
Ten wzrost o 28,6% między 2023 a 2024 r. oznacza jeden z największych wzrostów rok do roku (r/r) liczby dziewcząt wybierających ten przedmiot w ciągu ostatnich pięciu lat.
Becky Wallace, szefowa działu szkoleń online LearnUpon, powiedziała: „To budujące, że o 28,6% wzrosła liczba dziewcząt wybierających informatykę na poziomie A. Ten sektor nadal jest zdominowany przez mężczyzn w miejscu pracy, a chociaż organizacje mają swoją rolę do odegrania, nie da się poprawić sytuacji bez odpowiedniego dopływu talentów”.
Patrząc na wyniki z ostatnich pięciu lat, liczba dziewcząt podejmujących w Wielkiej Brytanii naukę informatyki na poziomie A-level nieznacznie wzrastała każdego roku: od 1797 w 2020 r.; 2031 w 2021 r.; 2352 w 2022 r.; 2765 w 2023 r.; a teraz 3556 w roku 2024.
Wallace zauważa jednak, że jest to dopiero pierwszy krok w kierunku poprawy reprezentacji kobiet w nauce, technologii, inżynierii i matematyce (STEM) i że utrzymanie kobiet na wszystkich szczeblach to ciągły proces.
Wallace powiedział: „Historycznie rzecz biorąc, te liczby nadal maleją na poziomie uniwersyteckim, a także w miarę jak kobiety rozpoczynają i rozwijają swoje kariery. Aby zmniejszyć wskaźnik rezygnacji, organizacje muszą zadbać o to, aby budować kulturę inkluzywną, która przyciągnie i zatrzyma kobiety”.
Jeśli chodzi o ogólną liczbę studentów wybierających informatykę w 2024 r., to również można zauważyć wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem – o 11,3%, z 18 306 w 2023 r. do 20 370 w tym roku. Jednak nadal nie znalazła się ona w pierwszej dziesiątce najchętniej nauczanych przedmiotów w tym roku.
Istnieje wiele powodów, dla których młodzi ludzie mogą nie decydować się na studiowanie informatyki, w tym: brak zrozumienia, na czym polegają kariery w branży informatycznej i w jaki sposób studiowanie tego przedmiotu może być pomocne w ich przyszłości.
Podkreślono, że likwidacja ICT jako przedmiotu może również tłumaczyć wzrost liczby dziewcząt i uczniów wybierających informatykę jako przedmiot, ze względu na brak innych przedmiotów informatycznych do wyboru.
Mairead O’Connor, dyrektor ds. operacji praktycznych w firmie chmurowej Node4, powiedziała: „Trochę stereotypu, że informatyka jest światem zdominowanym przez mężczyzn, pozostaje, co odstrasza młode kobiety. Potrzebujemy więcej kobiecych wzorców do naśladowania w przestrzeni technologicznej, które następne pokolenie będzie mogło podziwiać. Główny nurt postrzegania branży jest taki, że nadal jest zdominowana przez uprzywilejowanych białych mężczyzn – to musi się zmienić, aby wydawała się dostępna dla mniejszości i mniej uprzywilejowanych grup”.
W tym roku liczba uzyskanych ocen była wyższa niż w 2023 r., jednak osoby, które otrzymały lepsze oceny, nie zbliżają się nawet do liczb z lat pandemii – w tym roku 5,8% wszystkich uczniów zdających przedmiot informatyczny na poziomie A-Level uzyskało ocenę A*, co oznacza wzrost w porównaniu z 5,3% w roku ubiegłym.
Przechodząc z klas niższych do wyższych, 67,1% uczniów, którzy przystąpili do egzaminu informatycznego, uzyskało ocenę co najmniej C, 45,9% ocenę co najmniej B, a jedna czwarta ocenę co najmniej A, co wskazuje na wzrost liczby uczniów uzyskujących wyższe oceny w tym roku w porównaniu z rokiem ubiegłym.
W podziale według płci dziewczęta, jak zwykle, uzyskały wyższe oceny niż chłopcy, przy czym 6,8% kandydatek uzyskało ocenę A* w tym przedmiocie, w porównaniu do 5,6% kandydatów płci męskiej. Dziewczęta uzyskały lepsze wyniki niż chłopcy na każdym poziomie osiągnięć klasowych – 70,4% uczennic uzyskało ocenę co najmniej C, w porównaniu do 66,4% uczniów płci męskiej, 49% uczennic uzyskało ocenę co najmniej B, podczas gdy tylko 45,2% uczniów płci męskiej uzyskało ocenę co najmniej B, a 26,5% uczennic uzyskało ocenę co najmniej A, w porównaniu do 23,4% uczniów płci męskiej.
Reakcje na wzrost liczby uczniów wybierających informatykę na poziomie A-level, jak również na wzrost poziomu osiągnięć naukowych, były pozytywne w całym sektorze technologicznym.
Aisling MacNamara, dyrektor ds. nauki, umożliwienia i integracji w LearnUpon, powiedziała: „Tegoroczny wzrost liczby studentów wybierających informatykę na poziomie A-level jest budujący. Obecnie coraz częściej żyjemy w świecie, w którym prawie każdy pracownik będzie korzystał z technologii w swoim życiu zawodowym, dlatego ważniejsze niż kiedykolwiek jest, aby edukacja odpowiednio przygotowywała następne pokolenie. Szczególnie w obliczu rozwoju AI młodzi ludzie powinni wchodzić na rynek pracy wyposażeni w umiejętności korzystania z nowych technologii”.
Jednak MacNamara wygłosił znane już ostrzeżenia dotyczące tego, czy biznes, rząd i sektor edukacji muszą dotrzymywać kroku rozwijającemu się krajobrazowi technologicznemu, aby zapewnić przyszłość sektora.
Powiedziała: „W obliczu tak szybkiego tempa rozwoju technologii firmy nadal muszą skupić się na uzupełnianiu umiejętności zdobytych w szkole odpowiednim szkoleniem. Ważne jest zapewnienie młodszym pracownikom skutecznych programów wdrażania, które szybko ich wprowadzą, aby mogli od razu wnieść wartość dodaną, a także zwiększyć wskaźniki retencji”.