Wiele osób uważa, że sztuczna inteligencja (AI) stanowi zagrożenie dla miejsc pracy umysłowej, jednak badania przeprowadzone przez brytyjski think tank sugerują, że odpowiednio wykorzystane technologie AI mogą wzmocnić zarówno gospodarkę, jak i zatrudnienie.
Badanie było prowadzone przez Demoswspólnie ze Stowarzyszeniem Biegłych Rewidentów (ACCA) i dostawcą oprogramowania Sage.
Chociaż badanie koncentrowało się na rachunkowości i księgowości – Główne rynki Sage – sugeruje, że sztuczna inteligencja, w tym duże modele językowe i sztuczna inteligencja generatywna (GenAI), są pozytywnym rozwojem sytuacji na rynku usług profesjonalnych.
Branża księgowa jest już znaczącym czynnikiem w gospodarce Wielkiej Brytanii. Jest warta 33,3 mld funtów i zatrudnia 323 000 osób. W badaniu wzięło udział nieco ponad 1100 księgowych i księgowych, a badania sugerują, że „szerokie przyjęcie AI” mogłoby dodać kolejne 2 mld funtów do PKB Wielkiej Brytanii, stworzyć 20 000 nowych miejsc pracy i dodać 238 mln funtów w eksporcie.
Prognozy Demos-Sage wymagają, aby firmy księgowe i inni specjaliści ds. finansów wprowadzili sztuczną inteligencję do swoich operacji. Według badań 61% księgowych i księgowych uważa, że sztuczna inteligencja stworzy „więcej możliwości niż ryzyka”. Ponad dwie trzecie (68%) jest przekonanych, że mogą wykorzystać sztuczną inteligencję w swojej działalności.
Co więcej, firmy, które wdrażają AI, spodziewają się wzrostu trzy razy szybszego niż te, które tego nie robią, i potencjalnie zatrudniają 10 razy więcej pracowników. Może się to wydawać ambitne. „Na tym etapie określenie konkretnej liczby potencjału wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy jest trudne ze względu na kilka zmiennych, w tym czynniki makroekonomiczne i ostatnie wybory w Wielkiej Brytanii” — powiedział Charles Aladesuru, kierownik ds. badań europejskich rozwiązań dla przedsiębiorstw w firmie analitycznej IDC.
Firma Sage wskazała jednak na pewne konkretne usprawnienia wynikające z dotychczasowego wykorzystania sztucznej inteligencji przez klientów, w tym dwu- lub trzykrotny wzrost produktywności dzięki przetwarzaniu faktur przy użyciu sztucznej inteligencji, a także znaczną poprawę czasu zamykania okresów rozliczeniowych.
Bariery dla rozwoju biznesu opartego na sztucznej inteligencji
Jednakże ten potencjał wymaga kilku elementów, aby się zmieścić. Prognozy opierają się na firmach, które obecnie nie korzystają z AI – około 51% – aby dołączyć do technologii. Nie jest to gwarantowane.
Następnie pojawia się pytanie, czy wszystkie firmy będą rosły w równym stopniu wraz ze wzrostem wykorzystania AI. Chociaż brytyjskie firmy mogłyby pozyskać więcej zagranicznych klientów – jak sugerują badacze – wzrost wśród brytyjskich wczesnych użytkowników AI mógłby odbywać się kosztem ich mniej skoncentrowanych na technologii konkurentów.
Badania przeprowadzone wcześniej w tym roku przez Institute for Public Policy Research sugerowały, że w co najmniej jednym scenariuszu aż 7,9 miliona miejsc pracy w Wielkiej Brytanii może zostać utraconych z powodu AI. Wszelkie zyski w zakresie produktywności wynikające z tej technologii byłyby wyniszczony przez utratę pracy z „drugiej fali” AI i wynikającego z niej spadku PKB, jak stwierdził IPPR. Istnieją również inne bariery dla przyjęcia AI, zwłaszcza że księgowość tak bardzo zależy od zaufania.
Kwestie zaufania
Firmy będą potrzebować silnych podstaw etycznych, aby w pełni wykorzystać potencjał AI, i muszą upewnić się, że technologie takie jak duże modele językowe nie podważają zaufania poprzez błędne wyniki lub halucynacje. Księgowi będą musieli również ustalić, kto ponosi odpowiedzialność za złe porady lub niedokładne raportowanie przez narzędzia AI.
Umiejętności również są problemem. Nie wszystkie firmy w sektorach takich jak księgowość, zwłaszcza mniejsze firmy, mają wiedzę, aby wdrażać narzędzia AI. Nie będą też miały doświadczenia, aby radzić sobie z problemami prywatności i bezpieczeństwa danych, które może przynieść AI. Jakość danych może również sprawić, że AI będzie mniej użyteczna, niż sugerują jej zwolennicy. Firmy księgowe mogą być w stanie wykorzystać zewnętrzne modele AI. Dostawcy już oferują to w pewnym zakresie, na przykład narzędzie Sage’a do wykrywania wartości odstających w księdze głównej oparte na AI w Sage Intacct.
Jednak księgowi nadal będą w dużym stopniu zależni od jakości danych swoich klientów. Firmy świadczące usługi profesjonalne będą potrzebować zabezpieczeń, które zapewnią, że słabe dane klientów nie spowodują, że modele AI wygenerują błędy, a firmy prawdopodobnie będą musiały ściśle współpracować ze swoimi klientami, aby pomóc im w budowaniu zestawów danych „gotowych na sztuczną inteligencję”.
Według dyrektora ds. technologii firmy, Aarona Harrisa, firma Sage złożyła niedawno wnioski patentowe skupiające się na „wykrywaniu i zapobieganiu halucynacjom wywołanym przez sztuczną inteligencję”.
Choć nie jest to specyficzne dla branży usług profesjonalnych lub finansowej, badanie przeprowadzone przez analityka branżowego Forrester odkryli, że jakość danych stanowi obecnie największą przeszkodę w efektywnym wykorzystaniu sztucznej inteligencji.
W Sage Harris powiedział, że jego baza klientów była w rzeczywistości dobrze przygotowana do wykorzystania AI, ponieważ branża jest już przyzwyczajona do radzenia sobie z problemami jakości danych. „To być może dlatego AI jest tak obiecująca dla księgowych i dlaczego księgowość jest tak atrakcyjna dla naukowców zajmujących się danymi, którzy tworzą rozwiązania AI” – powiedział.
„Natura księgowości wymaga silnej dyscypliny w zakresie spójności i niezawodności danych. W końcu liczymy na zespoły księgowe, które będą raportować wyniki biznesowe na rynkach, dostarczać wiarygodne informacje na potrzeby decyzji kredytowych i inwestycyjnych oraz raportować zgodność z przepisami rządowymi. W porównaniu z innymi obszarami zaczynamy od bardzo mocnego fundamentu”.
I to bezpośrednio wiąże się z kwestią zaufania. Klienci księgowych muszą ufać dokładności wszelkich prac wykonywanych przy użyciu AI, tak jak inwestorzy i inni interesariusze muszą ufać rachunkowym sprawozdaniom firm.
Sposób działania systemów AI – ze złożonymi algorytmami, które często są porównywane do „czarnej skrzynki” – może utrudniać utrzymanie tego zaufania. Dlatego organizacje zawodowe, takie jak ACCA, promują wśród swoich członków znajomość AI, a także tworzą zasady i ramy dla wykorzystania AI w branży.
„Jesteśmy bardzo świadomi, że systemy nieustannie się rozwijają, dlatego w przypadku dostawców kładziemy nacisk na przejrzystość i możliwość wyjaśnienia, o ile to możliwe” — powiedział Alistair Brisbourne, szef ds. technologii w ACCA. „Zdajemy sobie sprawę, że zaufanie do informacji finansowych jest najważniejsze, a duża część tego zaufania opiera się na interpretowalnych i audytowalnych wynikach. Obejmuje to wspieranie ewolucji nowych technik zapewnienia, szczególnie w przypadku systemów algorytmicznych”.
Księgowi, jak powiedział, będą nadal stosować swoje standardy etyczne do wszelkich narzędzi AI, których używają. „Zasady uczciwości, obiektywizmu, kompetencji zawodowych i poufności stanowią podstawę pracy wszystkich naszych członków i podejścia do nowych technologii” — powiedział Brisbourne.
Cichy optymizm
Czy to wszystko okaże się poparciem dla bardziej optymistycznych twierdzeń dotyczących AI, pozostaje do sprawdzenia. Analitycy z pewnością zgłaszają wysoki poziom zainteresowania AI.
IDC na przykład informuje, że 77% liderów w finansach, HR i operacjach uważa możliwości GenAI za umiarkowanie lub wysoce ważne przy wyborze nowych aplikacji biznesowych. Sugeruje to, że Sage i inni mają rację, nadając priorytet tej technologii.
„Istnieje z pewnością znaczny potencjał, aby AI była motorem napędowym obu tych zjawisk w krótkoterminowej i długoterminowej przyszłości” — powiedział Aladesuru. „Konwencjonalna lub „tradycyjna” sztuczna inteligencja, jak można sobie wyobrazić, jest bardziej zaawansowana w dojrzałości niż generatywna AI. Obie będą współistnieć i uzupełniać się, a ich zbieżność ma zapewnić użytkownikowi końcowemu jeszcze potężniejsze narzędzia”.