Rok temu Unity Technologies stworzyło ogromny problem dla siebie i deweloperów, którzy korzystają z jego silnika gry: wprowadziło niemal powszechnie znienawidzoną nową opłatę powiązaną z instalacjami gier przez dewelopera. Podczas gdy Unity twierdziło, że zmiana opłaty wpłynie tylko na deweloperów z „udanymi grami”, które przynoszą duże przychody, użytkownicy Unity nie widzieli tego w ten sposób — dla tych deweloperów, było to poważne ryzyko, które mogło spowodować ruinę finansową. Firma ostatecznie wycofano część zmian opłaty za czas trwania do 22 września — co było niewielkim ulepszeniem dla niektórych deweloperów.
Teraz Unity całkowicie i natychmiastowo znosi oczernianą opłatę, firma zamieściła na swojej stronie internetowej w czwartek„Miałem okazję nawiązać kontakt z wieloma z was przez ostatnie trzy miesiące i wielokrotnie słyszałem, że chcecie silnego Unity i rozumiecie, że wzrost cen jest niezbędnym elementem tego, co pozwala nam inwestować w rozwój gier”, nowe Dyrektor generalny Matthew Bromberg napisał„Ale te wzrosty nie muszą mieć nowej, kontrowersyjnej formy”.
Bromberg przejął stery od tymczasowego dyrektora generalnego Jima Whitehursta, który objął tę funkcję po tym, jak były dyrektor generalny John Riccitiello zrezygnował kilka tygodni po katastrofie związanej z opłatami za czas pracy.
Unity poinformowało, że od teraz będzie korzystać z „modelu subskrypcji opartego na miejscu” dla wszystkich swoich klientów gier, w tym firm korzystających z Unity 6. Unity 6 to najnowsza wersja silnika, gdzie opłata za czas wykonania nadal obowiązuje. Modele subskrypcji oparte na miejscach zazwyczaj obliczają cenę na podstawie liczby osób w firmie, które z nich korzystają. Oto plan Unity, prosto z komunikatu prasowego.
Unity poinformowało, że wprowadzi zmiany w swoich planach subskrypcji w 2025 r., w tym w kwestii cen. (Unity poinformowało również, że będzie co roku weryfikować ceny.)
W mediach społecznościowych deweloperzy chwalili Unity za ostateczne i pełne dostosowanie swojego modelu cenowego. „Wreszcie” Współzałożyciel InnerSloth Forest Willard napisał na X. „Dla porządku, Innersloth już przeniosło nasze kolejne gry z Unity. Znaleźliśmy dużo szybkości i mocy w niestandardowej platformie na minimalnym silniku. To powiedziawszy, Wśród nas nie musi się już martwić o uaktualnienie do konsol nowej generacji. Dzięki za to, Unity.”
Wielu innych wyraziło podobne odczucia, w tym twórca Godota Juan Linietsky„Jestem szczęśliwy, że wielu użytkowników Unity nie musi już czuć się zmuszonych do przejścia na Godot z tego powodu” — napisał. „Mam nadzieję, że jeśli przeniosą się, to dlatego, że naprawdę lubią naszą pracę i misję”. Mimo to wielu deweloperów — w tym tych, którzy popierają przeprowadzkę — ubolewa, jak długo zajęło Unity podjęcie tej decyzji.
W rezultacie tej katastrofy powstało kilka silników gier, które miały sprostać zapotrzebowaniu na nowe opcje, w tym silnik Godot z otwartym kodem źródłowym, który według doniesień „podwoił swoją bazę użytkowników” po tym, jak zmiana Unity zmusiła programistów do poszukiwania rozwiązań gdzie indziej. zgodnie z plikiem gryInny silnik, GameMaker, udostępnił swój silnik bezpłatnie do wszelkiego użytku niekomercyjnego; dostosowała również swoją licencję komercyjną PC do jednorazowej opłaty. Godot w szczególności niedawno otrzymał zastrzyk inwestycji — 15 milionów dolarów w grudniu 2023 r. — aby zwiększyć skalę silnika.
Tymczasem Unity uczciło rok 2023 zwolnienie ponad 1100 osób w ciągu roku, zamknięcie kilku biur i rozwiązanie umowy z Wētā FX Petera JacksonaW styczniu Unity przeprowadziło kolejną rundę cięć, zwalniając ponad 1800 osób w ramach tzw. „resetowanie firmy.” W 2023 roku, Unity osiągnęło przychód w wysokości 2,1 miliarda dolarówale nie była dochodowa, wykazując stratę netto w wysokości 826,3 mln USD, co jest kwotą niższą niż w latach ubiegłych. Firma nigdy nie osiągnęła zysku, ale były tymczasowy dyrektor generalny Whitehurst powiedział Game Developer w kwietniu, że „doprowadzenie firmy do takiego rozmiaru, że będziemy dumni z osiąganych zysków.”