Konkurs World Press Photo Contest zaktualizował swoje zasady zgłoszeń, aby wykluczyć zgłoszenia zawierające zdjęcia wygenerowane przez sztuczną inteligencję, zaledwie kilka dni po ogłoszeniu że takie obrazy mogłyby zostać zgłoszone do kategorii konkursowej w formacie otwartym. Fundacja World Press Photo początkowo twierdziła, że tak mile widziane zgłoszenia wygenerowane przez sztuczną inteligencję — decyzja spotkała się z natychmiastową reakcją fotoreporterów, którzy stwierdzili, że dopuszczenie sztucznie stworzonych zdjęć do konkursu dla fotoreporterów odpowiedzialnych za dokumentowanie wydarzeń ze świata rzeczywistego jest „przekleństwem wobec wszystkiego, co robi nasza branża”.
Od tego czasu fundacja wycofano nowe wytyczne dotyczące przesyłania sztucznej inteligencji oraz zaktualizowane zasady konkursu, aby zablokować obrazy wygenerowane przez sztuczną inteligencję w kategorii Otwarty Format. „Dzięki szczerym i przemyślanym opiniom z ostatnich dni zdecydowaliśmy się zmienić zasady dotyczące kategorii Otwarty Format w naszym konkursie, aby wykluczyć obrazy wygenerowane przez sztuczną inteligencję” – stwierdziła Fundacja World Press Photo – w oświadczeniu opublikowanym w poniedziałek na swojej stronie internetowej. „Zarówno wypełnienia generatywne, jak i w pełni wygenerowane obrazy będą zabronione w kategorii Otwarty Format (tak jak miało to już miejsce w pozostałych kategoriach: Single, Historie i Projekty długoterminowe).”
Zdjęcia wygenerowane przez sztuczną inteligencję nigdy nie kwalifikowały się do zgłoszenia do prestiżowego konkursu World Press Photo of the Year
Zdjęcia wygenerowane przez sztuczną inteligencję nigdy nie kwalifikowały się do zgłoszenia do prestiżowego konkursu World Press Photo of the Year.
Zasady dot manipulacja obrazem zdjęć „wykonanych aparatem z obiektywem” również zostało zaktualizowanych, aby zapewnić większą przejrzystość tego, co stanowi obraz wygenerowany przez sztuczną inteligencję. Zmiany oświetlenia, takie jak usuwanie szumów, automatyczne dostosowywanie (na przykład poziomów, kolorów, kontrastu) i wybór obiektów, są wymienione jako dopuszczalne przykłady narzędzi do edycji AI, których zakres zostanie określony przez organizację konkursu i globalne jury. Narzędzia oparte na generatywnych modelach AI, które wprowadzają nowe informacje w celu powiększania i wyostrzania obrazów, takie jak Adobe Super Definition i Topaz Photo AI, są niedozwolone.
Aby pomóc wyjaśnić, czym jest fotografia w dobie sztucznej inteligencji, w rozwoju pomogła także fundacja World Press Photo Foundation „zestaw jasnych standardów etycznych” obok instytucji fotoreportażu, dziennikarzy wizualnych i „redaktorów zainteresowanych i posiadających wiedzę w temacie”. Mają one gwarantować, że zdjęcia „rzetelnie i dokładnie oddają to, czego był świadkiem fotograf”, a nie zostały wykonane w sposób wprowadzający opinię publiczną w błąd.
Coraz trudniej jest ignorować sztuczną inteligencję w aparatach i oprogramowaniu do edycji zdjęć
Technologia sztucznej inteligencji jest coraz częściej wykorzystywana w aparatach i oprogramowaniu do edycji, łatwo więc zrozumieć, dlaczego Fundacja World Press Photo stara się zaostrzyć swoje wytyczne dotyczące przesyłania zdjęć. Wiele aplikacji, takich jak Adobe Photoshop i Lightroom, zawiera narzędzia do edycji wspomagane sztuczną inteligencją, które ułatwiają życie fotografom poprzez automatyzację nudnych i pracochłonnych zadań, takich jak maskowanie obiektów lub dopracowywanie szczegółów włosów. Coraz częściej sztuczna inteligencja zasila systemy przetwarzania obrazu w nowoczesnych smartfonach, a nowe funkcje Google Magic Editor i Best Take służą do różnicowania Piksel 8.
Ponieważ sztuczna inteligencja jest tak głęboko osadzona w procesie fotograficznym, wytyczne Fundacji World Press Photo dotyczące definiowania dopuszczalnego poziomu manipulacji sztuczną inteligencją w przypadku prawdziwego zdjęcia są mile widzianą próbą postawienia większego podziału między „sztuką” sztucznej inteligencji a fotoreportażem.