Biuro Przemysłu i Bezpieczeństwa (BIS) Departamentu Handlu Stanów Zjednoczonych zakazało firmie Kaspersky Lab bezpośredniego lub pośredniego dostarczania oprogramowania antywirusowego oraz produktów lub usług związanych z bezpieczeństwem cybernetycznym, co oznacza, że firmie Kaspersky nie będzie wolno przeprowadzać ani uczestniczyć w niektórych transakcjach dotyczących usług technologii informacyjno-komunikacyjnych w NAS.
„Rząd rosyjski udowodnił, że ma możliwości i zamiary wykorzystywać rosyjskie firmy, takie jak Kaspersky zbierać wrażliwe dane osobowe w USA i narażać systemy i sieci korzystające z tych produktów” – powiedziała Elizabeth Cannon, dyrektor wykonawcza Biura Technologii i Usług Informacyjnych i Komunikacyjnych (ICTS). „Departament Handlu jest gotowy pomóc amerykańskim przedsiębiorstwom i indywidualnym konsumentom w całym kraju w odpowiedniej reakcji na dzisiejsze działania”.
BIS dodał także trzy podmioty – AO Kaspersky Lab i OOO Kaspersky Group (Rosja) oraz Kaspersky Labs Limited (Wielka Brytania) – do listy podmiotów w związku z ich współpracą z rosyjskimi organami wojskowymi i wywiadowczymi w celu wspierania celu rosyjskiego rządu w zakresie cyberwywiadu.
„Administracja Bidena-Harrisa angażuje się w podejście obejmujące cały rząd, aby chronić nasze bezpieczeństwo narodowe i wyprzedzać przeciwników innowacjami” – powiedziała sekretarz handlu Gina Raimondo.
„Rosja wielokrotnie pokazała, że ma zdolność i zamiar wykorzystania rosyjskich firm, takich jak Kaspersky Lab, do gromadzenia i wykorzystywania poufnych informacji amerykańskich, a my będziemy w dalszym ciągu wykorzystywać wszelkie dostępne nam narzędzia, aby chronić bezpieczeństwo narodowe USA i naród amerykański ,” powiedziała. „Dzisiejsza akcja, nasze pierwsze użycie Władze ICTS Departamentu Handlupokazuje rolę handlu we wspieraniu naszej obrony narodowej i pokazuje naszym przeciwnikom, że nie zawahamy się działać, gdy użyją technologii, która stwarza ryzyko dla Stanów Zjednoczonych i ich obywateli”.
W odpowiedzi na zakaz Kaspersky stwierdził: „Decyzja nie wpływa na zdolność firmy do sprzedaży i promowania ofert i/lub szkoleń w zakresie analizy zagrożeń cybernetycznych w USA. Pomimo zaproponowania systemu, w którym bezpieczeństwo produktów firmy Kaspersky mogłoby zostać niezależnie zweryfikowane przez zaufaną stronę trzecią, Kaspersky uważa, że Departament Handlu podjął decyzję w oparciu o obecny klimat geopolityczny i obawy teoretyczne, a nie na kompleksowej ocenie sytuacji integralność produktów i usług firmy Kaspersky.
„Kaspersky nie angażuje się w działania zagrażające bezpieczeństwu narodowemu USA i faktycznie wniósł znaczący wkład poprzez raportowanie i ochronę przed różnymi podmiotami zagrażającymi, których celem były interesy i sojusznicy USA. Spółka zamierza wykorzystać wszystkie dostępne prawnie opcje, aby zachować swoją obecną działalność i relacje.”
Kaspersky jest używany zarówno w przedsiębiorstwa i użytkownicy domowi. Niedawno unowocześniła swoją ofertę produktów dla przedsiębiorstw, dodając nowy pakiet Kaspersky Extended Detection and Response (XDR). W tamtym czasie dyrektor ds. technologii, Anton Iwanow, opisał ten pakiet jako nowe odkrycie w ofercie produktów korporacyjnych firmy. „Dzisiaj wprowadzamy na rynek nasz wiodący na rynku XDR i na nowo odkrywamy naszą ofertę produktów korporacyjnych, rozpoczynając nowy rozdział naszej historii jako dostawcy B2B” – powiedział.
Kaspersky ma na swoim koncie wiele prestiżowych umów sponsorskich, takich jak Ferrari zespołu Formuły 1 w 2010 r. i DS Virgin Racing w 2017 r. Pomimo podpisania kolejnej wieloletniej umowy w 2021 r., Ferrari zawiesiło współpracę w 2022 r. ze względu na wojnę na Ukrainie.
Wśród referencji jej klientów w Wielkiej Brytanii znajduje się Proband Group, która dostarcza produkty IT i usługi zarządzane dla ponad 3500 klientów, głównie małych i średnich przedsiębiorstw w West Midlands oraz organizacji sektora publicznego w całej Wielkiej Brytanii.