Jeśli kiedykolwiek walczyłeś z labiryntem obsługi klienta online, aby anulować subskrypcję lub usunąć konto, prawdopodobnie napotkałeś „ciemne wzorce” – interfejsy użytkownika, które mają na celu oszukiwać i frustrować użytkowników. Koncepcja została ukuta w 2010 roku, ale jest powoli uwzględniana w ustawodawstwie USA, a Kalifornia w tym tygodniu ogłosiła, że zakazuje stosowania ciemnych wzorców, które uniemożliwiają użytkownikom rezygnację ze sprzedaży ich danych osobowych.
Zaktualizowana regulacja wzmacnia egzekwowanie ustawy California Consumer Privacy Act (CCPA) z 2018 r., Jednej z najsurowsze przepisy dotyczące prywatności konsumentów w Stanach Zjednoczonych. CCPA daje Kalifornijczykom prawo do „odmowy sprzedaży danych osobowych”, ale rząd stanowy jest ewidentnie zaniepokojony, że te opcje zostaną ukryte pod bizantyjskim menu. Zakazując ciemnych wzorców, Kalifornia „zapewni, że konsumenci nie będą zdezorientowani ani wprowadzeni w błąd, gdy będą próbowali skorzystać ze swoich praw do prywatności danych” – powiedział prokurator generalny stanu Xavier Becerra w oświadczenie prasowe.
Plik nowo zatwierdzone rozporządzenie nie zakazuje wszystkich zastosowań ciemnych wzorów, a jedynie tych, które mają „istotny skutek w postaci podważenia lub utrudnienia wyboru konsumenta do rezygnacji” z programów, w ramach których sprzedawane są jego dane osobowe. W rozporządzeniu podano szereg przykładów takich ciemnych wzorów, w tym:
- Używanie mylącego języka, takiego jak podwójne negatywy (np. „Nie sprzedawaj moich danych osobowych”)
- Zmuszanie użytkowników do „klikania lub wysłuchiwania powodów, dla których nie powinni przesyłać prośby o rezygnację przed potwierdzeniem swojej prośby”.
- Wymaganie od użytkowników „przeszukiwania lub przewijania tekstu polityki prywatności lub podobnego dokumentu lub strony internetowej w celu zlokalizowania mechanizmu składania wniosku o rezygnację”.
Firmy, które nie przestrzegają CCPA, otrzymują „powiadomienie o wyleczeniu”, które daje im 30-dniowy okres na zmianę usług. Według biura Becerra: „Od czasu, gdy egzekwowanie przepisów CCPA rozpoczęło się 1 lipca 2020 r., Departament zaobserwował powszechne przestrzeganie przez firmy prowadzące działalność w Kalifornii, zwłaszcza w odpowiedzi na wezwania do wyleczenia”. Aby pomóc w ujednoliceniu dostępu do tych schematów rezygnacji, stan Kalifornia opracował nawet coś, co nazywa „przyciągającą wzrok” ikoną, za pomocą której firmy mogą kierować użytkowników do korzystania z ich praw.
Chociaż prawodawstwo to zakazuje tylko ciemnych wzorów w określonych scenariuszach, były inne próby rozprawienia się z takim oszukańczym projektem w sposób bardziej ogólny. W 2019 roku Sens. Mark Warner (D-VA) i Deb Fischer (R-NE) przedstawili ustawę, która zakazałaby platformom internetowym z ponad 100 milionami użytkowników wykorzystywania jakichkolwiek ciemnych wzorców, które nakłaniają użytkowników do przekazywania danych osobowych. Jednak rachunek nigdy otrzymał głos na kongresie.