Waymo może teraz używać swojej autonomicznej robotyki na autostradach w niektórych częściach Los Angeles i w Bay Area po uzyskaniu zgody kalifornijskiego organu regulacyjnego na jej rozbudowę (PDF) plany na piątek. Oznacza to, że samochody firmy będą teraz mogły poruszać się z prędkością do 65 mil na godzinę po lokalnych drogach i autostradach w zatwierdzonych obszarach. W oświadczenie do „Washington Post”.Rzeczniczka Waymo, Julia Ilina, powiedziała, że ekspansja firmy będzie „ostrożna i stopniowa” oraz że „nie ma bezpośrednich planów” rozszerzenia usług na autostrady.
Obecnie CPUC stwierdziło, że Waymo wykazało „uwagę na ciągłą ocenę i doskonalenie swojej technologii, praktyk bezpieczeństwa i aspektów operacji z udziałem ludzi… które minimalizują ryzyko świadczenia usług przewozu pasażerów bez kierowcy” na rozszerzonych obszarach. Decyzja ta dała Waymo pozwolenie na natychmiastowe rozpoczęcie ekspansji.
CPUC napisało w swojej decyzji, że odrzuciło wniosek Departamentu Transportu Los Angeles (LADOT) o przesłuchania dowodowe dotyczące „kwestionowanych faktów”, ponieważ „nie zidentyfikowało istotnych spornych faktów, które zostałyby rozstrzygnięte w drodze formalnych przesłuchań”. LADOT zwrócił się również do CPUC o zaczekanie do wprowadzenia prawa kalifornijskiego, Senat Bill 915 – co dałoby miastom większą kontrolę regulacyjną nad robotyką – zostało ustalone, ale CPUC nazwało to i inne argumenty „poza zakresem uprawnień delegowanych przez personel”.
Według komisji kilka grup piszących do CPUC w sprawie wsparcia „ogólnie podkreśliło potencjalne korzyści w zakresie bezpieczeństwa, dostępności, ekonomii i środowiska” usług Waymo. Niektórzy nadal mieli wątpliwości, jak na przykład Amerykańska Rada Niewidomych, która stwierdziła, że CPUC nie powinno zatwierdzać prośby Waymo bez „rozpoczęcia procesu” ustanawiania nowych standardów bezpieczeństwa i dostępności. Komisja odmówiła, nazywając tę i inne kwestie regulacyjne „kwestią szerszej polityki antywirusowej”.