Milion osób w Wielkiej Brytanii może utracić łatwy dostęp do oddziału banku w swojej okolicy, ponieważ banki w dalszym ciągu zamykają swoje główne operacje na rzecz inwestycji cyfrowych.
Badania przeprowadzone przez firmę zajmującą się oprogramowaniem analitycznym SAS porównali liczbę oddziałów w latach 2020 i 2023 w okręgach wyborczych Wielkiej Brytanii, obszarach reprezentowanych przez posła. Badanie wykazało, że w 80 miejscowościach w ciągu ostatnich trzech lat stracono 80% oddziałów banków, a przeciętny okręg wyborczy w Wielkiej Brytanii stracił w ciągu ostatnich trzech lat ponad połowę oddziałów banków.
SAS stwierdziło, że przy obecnym wskaźniku zamykania obszary wiejskie, takie jak Ross i Skye w Szkocji oraz Central Devon i Gainsborough w Anglii, w ciągu zaledwie kilku miesięcy nie będą mogły mieć żadnych oddziałów stacjonarnych.
Nawet niektórym okręgom miejskim, w tym Leeds East, Gateshead, Cardiff West i Bristol South, grozi brak osobistego oddziału w przyszłym roku.
Louise Potts, dyrektor ds. bankowości i doradztwa dla klientów w SAS UK, stwierdziła, że bankowość internetowa zrewolucjonizowała finanse osobiste, ułatwiając klientom przeprowadzanie codziennych transakcji, niezależnie od ich lokalizacji.
Ostrzegła jednak, że bankowość internetowa nie zawsze jest realną opcją dla każdego. „Usługi bankowości osobistej zapewniają kluczowe usługi, jeśli masz problemy z dostępem do Internetu lub znalezieniem rozwiązania online”.
Według najnowszych danych, rzecznika praw konsumentów „Which?”, od stycznia 2015 r. banki i towarzystwa budowlane zamknęły lub zaplanowały zamknięcie ponad 5500 oddziałów. Zamknięcia osiągnęły swój szczyt w 2017 r., kiedy zamknięto 867 placówek w Wielkiej Brytanii. W 2019 r. 444 oddziały zamknęły na stałe swoje drzwi, natomiast w 2020 r. z sieci oddziałów odcięto 369, ponieważ kilka banków odłożyło plany na półkę z powodu pandemii. W 2021 r. zamknięto łącznie 735 placówek, a w ubiegłym roku – 662.
Konsumenci coraz częściej korzystają z aplikacji mobilnych i stron internetowych w celu uzupełnienia swojej codziennej bankowości, a banki w odpowiedzi na to ogromnymi inwestycjami w technologię.
Migracja do bankowości cyfrowej była przyspieszył podczas Covid-19 pandemia, kiedy oddziały zostały zmuszone do zamknięcia ze względu na ograniczenia związane z zamknięciem, a ludzie ograniczyli korzystanie z gotówki, aby uniknąć fizycznego kontaktu z innymi ludźmi i majątkiem. Zmiana ta spowodowała, że wiele osób zdecydowało się na dalsze korzystanie z usług cyfrowych nawet po zniesieniu ograniczeń.
Banki szukają sposobów, aby złagodzić obawy ludzi przed utratą dostępu do usług bankowości fizycznej w drodze pilotażowych mobilnych usług fizycznych opartych na technologii.
W styczniu Barclays uruchomił projekt stworzenia „sąków bankowych” gdzie można uzyskać dostęp do usług bankowych. Bank opisuje kapsuły bankowe jako „specjalizowane, półtrwałe konstrukcje w miejscach takich jak centra handlowe i parki handlowe”. Stwierdzono, że do lata tego roku w Wielkiej Brytanii powstanie co najmniej 10 takich placówek. Aby dotrzeć do klientów w odległych lokalizacjach, planuje również dodać do swojej istniejącej floty składającej się z 10 pojazdów sześć kolejnych pojazdów dostawczych z napędem elektrycznym.
W zeszłym miesiącu TSB stwierdziło, że tak pilotowanie własnych modułów bankowychktóra będzie oferować usługi bankowe w centrach handlowych i stanowić alternatywne źródło usług bankowych w miarę zamykania kolejnych oddziałów banków.
„Centra bankowe stały się nową alternatywą dla tych, którzy nie mają dostępu do tradycyjnego oddziału” – powiedział Potts z SAS. „Ostatecznie każdy potrzebuje dostępu do bankowości. Nasze badanie wskazuje obszary, które mogą wymagać wsparcia, niezależnie od tego, czy będzie to postęp technologiczny poprawiający dostęp do Internetu, czy rozważenie otwarcia nowego centrum bankowego.