29 lutego był ostatni dzień służby Dissidia Final Fantasy Opera Omniagra mobilna oparta na grze Square Enix Final Fantasy seria gier walki. Od premiery w USA w 2018 roku w grze wzięło udział ponad 170 postaci z 30-letniej historii Final Fantasy historia, rozrzucona po czterech aktach, składających się z wielu rozdziałów i historii pobocznych, reprezentujących setki godzin gry, w którą nie można już grać. Chociaż Opera Omnia oficjalnie zniknęło, jedna osoba wzięła na siebie zadanie dopilnowania, aby gra nie zniknęła całkowicie.
„6 czerwca 2021 roku zacząłem pracować nad osiągnięciem mojego celu, jakim jest nagrywanie i renderowanie każdego Dysydia Final Fantasy Opera Omnia przerywnik filmowy i ” napisał Hatok, montażysta wideo i samozwańczy entuzjasta gier wideo. „A teraz, 7 godzin od zakończenia usługi, dotarłem do końca tego ogromnego projektu”.
Hatok odtworzył całość Opera Omnia, nagrywając wszystko, co gra miała do zaoferowania. Więcej niż tylko przechwytywanie surowego materiału, Hatok zadbał o to, aby zachowane przez niego przerywniki filmowe przedstawiały postacie z ich kanoniczną bronią i aby sceny bitew nie były wypełnione przypadkowymi postaciami — co wydłużyło projekt znaczną ilość czasu, ponieważ wymagało dwukrotnego oglądania każdego przerywnika filmowego .
„W przypadku scen bitewnych chciałem także mieć pewność, że pasują do historii i nie są po prostu przesadzone [a] losowa grupa postaci” – mówi Hatok w wywiadzie dla Krawędź. „Więc przejrzałem je raz, zanotowałem wszystkie postacie, które się odezwały, a następnie odniosłem się do sceny bezpośrednio przed lub po, aby określić, które postacie powinny wziąć udział w walce i gdzie powinny być ustawione”.
W rezultacie uzyskano dwa terabajty danych o wartości ponad 100 godzin, gromadzonych z przerwami przez trzy lata.
Hatok wyjaśnia, że spóźnił się na Final Fantasy serial i tyle Opera Omnia była jedyną grą mobilną, która naprawdę mu „utknęła”. „[The game] miał dużo mechanicznej głębi i zabawnego projektu, a budowanie postaci, jakie chciałeś, było dość łatwe” – mówi.
Ta rozgrywka w połączeniu z ambitną historią wyniosła grę poza typową mobilną grę gacha. Opera Omnia sięgnął w poprzek Final Fantasy historię, tworząc historie, które oferowały lepszy wgląd w postacie i ich motywacje, takie jak Lightning z Final Fantasy XIII.
„Powrót błyskawicy jest mocno skupiona na wykonywaniu zadań pobocznych, a oni wykorzystują to i odkrywają, co ją motywuje do pomagania ludziom” – mówi Hatok.
Mówił także o tym, jak gra połączyła postacie z całej serii, niczym w wersji ostatecznej Final Fantasy crossover fanfiction, łączący w pary Quinę, szefa kuchni jedzącą żaby FF9i Noctis, bohater łapający żaby FF15. Gra „w niesamowity sposób wykorzystała postacie”, tworząc interakcje niemożliwe w kanonie, jak na przykład usłyszenie więcej informacji od zmarłego brata Vaana w FF12 i zmarły ojciec Yuny z FF10. To właśnie ta głębia skłoniła Hatoka do tego projektu.
„Zacząłem nagrywać sceny, wiedząc, że pewnego dnia gra zostanie wyłączona, ale nie wiedziałem, jak to zrobić [Square Enix] zajmie się później grą.”
„Zapisywanie” gier mobilnych, które mają przejść w tryb offline, poprzez przesyłanie przerywników filmowych do YouTube nie jest niczym nowym i dotyczy to fanów zajmował się podobnymi projektami dla gier takich jak Dragalia zagubiona. A właściwie Square Enix . Jednak według Hatoka przesłane przez Square Enix są niekompletne. „[Square Enix] zrobili coś, czego się obawiałem, że zrobią” – mówi Hatok. „Nie zachowali żadnego przerywnika filmowego z bitwy”.
Podkreślił znaczenie przerywników filmowych bitew, nazywając je „tkanką łączną”. Bez nich – wyjaśnia – oddzielne przerywniki fabularne mogą utracić spójność i cenny kontekst. W oficjalnym przesłaniu Square Enix przerywniki filmowe będą bezpośrednio nawiązywać do wydarzeń, które miały miejsce w nieobecnych scenach bitew, tworząc dziurę w narracji, podczas gdy postacie pojawiają się i znikają z narracji bez wyjaśnienia.
W jednym z przykładów jedna z pobocznych historii Sephirotha przedstawia jego współpracę z Ultimecią, złoczyńcą z gry Final Fantasy VIII. Ale bez sceny bitwy łączącej jedną scenkę przerywnikową z drugą, ona po prostu się pojawia.
1/2
„To właśnie takie niedopatrzenia sprawiły, że chciałem spróbować zachować rzeczy na własną rękę” – mówi, wyjaśniając, że nagrał także specjalne kwestie głosowe dostępne tylko w trybie współpracy w grze oraz biografie postaci, aby stworzyć najpełniejszy obraz świata gra możliwa.
W szerszej dyskusji na temat zachowywania gier wideo tytuły mobilne zazwyczaj pozostają w tyle, mimo że są jednymi z najbardziej wrażliwych typów gier. W przeciwieństwie do większości gier na konsole i komputery PC, które zwykle pozostają dostępne do kupienia i grania po zakończeniu ich cyklu życia, gdy wydawca decyduje się zaprzestać wspierania gry mobilnej, często jest ona usuwana ze sklepów, uniemożliwiając jej odkrycie nowym graczom, podczas gdy obecni gracze czekają w dniu, w którym gra całkowicie zniknie z ich urządzeń.
Przerwy te wpływają na gry każdej wielkości, nawet największych wydawców w branży. Flappy Bird z dnia na dzień stała się sensacją gier mobilnych, która rośnie w siłę 50 000 dolarów dziennie przychodów z reklam u szczytu popularności przed twórcą Dong Nguyenem, usunięto go ze sklepów mobilnych. W 2018 r. Epic Games zlikwidowało Ostrze nieskończoności Gry; w 2022 roku na Nintendo zamknięcie Dragalia zagubiona. Niedawno EA oświadczyło, że wycofuje niektóre z licencjonowanych gier mobilnych, w tym Kim Karashian: Hollywood który istniał już od dekady.
Ponieważ studia nie są w stanie lub nie chcą zachować swoich dzieł, odpowiedzialność za utrzymanie tych projektów przy życiu w jakiejś formie spadła na fanów. Hatok nigdy wcześniej nie realizował takiego projektu konserwatorskiego, ale twierdzi, że ma taką perspektywę Opera Omina Samo zniknięcie pobudziło go do działania.
„Fakt, że pewnego dnia gra będzie niegrywalna, zasmucił mnie, bo wtedy tak się stanie [no] szansa, że ludzie dadzą temu szansę i zobaczą coś fajnego zrobionego ze swoimi ulubionymi postaciami”.