Zarząd Poczty desperacko chciał zakończyć umowę informatyczną z Fujitsu już w 2013 r., ale według byłego niewykonawczego członka zarządu dostawca „przesadził” z Pocztą.
Podczas ostatniego Skandal na poczcie dochodzenia, podczas którego była przewodnicząca Urzędu Poczty Alice Perkins stanęła przed pytaniami, dokument z lipca 2013 r. ujawnił, że Urząd Pocztowy od dawna miał nadzieję zastąpić firmę Fujitsu i jej kontrowersyjny system Horizon.
Kopia wiadomości od Perkinsa została przesłana pocztą elektroniczną od dyrektora niewykonawczego Poczty Tima Franklina do sekretarza spółki Alwen Lyons w sprawie trudności Urzędu Pocztowego w przejściu na nowego dostawcę oraz proponowanego przedłużenia umowy z Fujitsu.
Perkins powiedział podczas dochodzenia, że Urząd Pocztowy musiał rozszerzyć stosunki z Fujitsu, aby zapewnić Urzędowi Pocztowemu „pomost do nowych ustaleń”.
W mailu Franklin napisał, że zgadza się z propozycjami przedłużenia kontraktu z Fujitsu, gdyż jego zdaniem Poczta nie ma innego wyjścia. „Horizon to złożony system będący własnością Fujitsu i jakiekolwiek posunięcie inne niż odnowienie wiązałoby się z niedopuszczalnym ryzykiem” – napisał.
Powiedział, że zgadza się z ówczesnym dyrektorem ds. IT i planem ówczesnego szefa IT Lesleya Sewella mającego na celu zmniejszenie zależności od Fujitsu w przyszłości, i dodał: „Czuję, że mają nas za beczkę i oni o tym wiedzą. Jeśli chcą w przyszłości pełnić rolę w naszym środowisku IT, powinni już teraz chcieć w mniejszym stopniu nas wyzyskiwać”.
Stosowany w oddziałach system Horizon powodował niewyjaśnione braki księgowe, za które obwiniano podoficerów. Wielu z nich postawiono przed sądem i zmuszono do spłacenia strat, co zrujnowało przedsiębiorstwa i życie. Uważa się, że jest to największa pomyłka sądowa w historii Wielkiej Brytanii.
Podczas publicznego przesłuchania Perkins potwierdził, że pogląd Franklina podzielają zarządy Poczty, mówiąc: „Wszyscy dyrektorzy niewykonawczy, którzy weszli do spółki, mieli takie samo zdanie. Wszyscy chcieliśmy całkowicie odejść od Fujitsu.”
Wcześniej w jej zeznaniachokazało się, że Perkins był zaniepokojony relacjami Poczty z dostawcą Horizon, firmą Fujitsu. W notatkach ze spotkania z audytorem za rok 2011 napisała, że Urząd Pocztowy zachował się „zbyt miło” w stosunku do Fujitsu oraz że Urząd Pocztowy okazał się „naiwny”.
Uważała, że relacje Poczty i Fujitsu są nierówne ze względu na liczbę i doświadczenie ludzi oraz to, że często wydrążali oni swoje możliwości w firmach kupujących usługi IT.
„Wiedziałam, że zaopatrzeniem w systemy informatyczne dla Poczty do tego momentu zajmowała się Royal Mail Group, a Urząd Pocztowy będzie musiał zbudować własną zdolność, aby utrzymać się na własnych nogach” – powiedziała w trakcie dochodzenia .
Poczta będąca własnością rządu jest w dużym stopniu zależna od firmy Fujitsu, z której korzysta od końca lat 90. XX wieku. Pomimo roli dostawców w skandalu, Poczta ma trudności z odejściem od platformy Horizon.
W 2015 r. doszło do nieudanej próby zastąpienia Fujitsu, kiedy umowa z IBM została zerwana, a „Computer Weekly” ujawnił niedawno, że ostatnia próba Poczty w celu zastąpienia firmy Horizon napotyka poważne problemy, a japoński dostawca ma zachować kontrakt przez kolejne pięć lat.
W 2015 roku Poczta próbowała zastąpić Fujitsu firmą IBM, ale gdy wzrosła złożoność, firma wróciła do Fujitsu, anulowanie umowy z IBM po wydaniu milionów funtów. Podczas poprzedniego przesłuchania ujawniono szczegóły, że IBM rozpoczął prace nad wartym 100 milionów funtów projektem mającym zastąpić Horizon, ale dyrektorzy Poczty zwrócili się do Fujitsu o pomoc, gdy wyszła na jaw złożoność projektu.
W kwietniu 2021 roku Poczta ogłosiła, że przygotowuje się do zakończenia umowy Horizon z Fujitsu, dodanie dodatkowego roku w celu wsparcia przejścia do nowego systemu. W maju ubiegłego roku jako docelową datę zakończenia projektu wyznaczyła rok 2025.
Do grudnia 2023 r. rosnące koszty i wydłużający się harmonogram oznaczało to, że rząd musiał przekazać Urzędowi Pocztowemu dodatkowe 103 miliony funtów na projekt mający na celu wymianę kontrowersyjnego oprogramowania Horizon używanego przez tysiące kierowników poczty. W zeszłym miesiącu Computer Weekly ujawnił problemy z pocztą projekt mający na celu zastąpienie kontrowersyjnego systemu informatycznego Horizona Fujitsu ma otrzymać aż do 180 milionów funtów więcej w gotówce podatników wspierać system przez kolejne pięć lat.
Jedną z kluczowych różnic jest to, że Fujitsu nie chce przedłużać kontrowersyjnej umowy i chce zobowiązać się jedynie na rok, do czasu, aż Poczta znajdzie alternatywę, według źródła.
Skandal na poczcie był po raz pierwszy zaprezentowany przez Computer Weekly w 2009 rokuukazujący historie siedmiu podoficerów i problemy, jakie napotkali z powodu oprogramowania księgowego (zobacz poniżej kalendarium artykułów Computer Weekly na temat skandalu).
Przeczytaj także: Co musisz wiedzieć o aferze Horizon.
Obejrzyj także: Dokument ITV – Pan Bates kontra poczta: prawdziwa historia.