Nowoczesna moda jest pełna zmarnowanych produktów, więc niektórzy projektanci zastanawiają się nad sposobami przekształcenia tych niechcianych towarów w artystyczne dzieła przeznaczone na wybieg. Jednym z nich jest FRISKMEGOOD ™, futurystyczna marka, która tworzy upcyklingowe produkty modowe i redakcyjne z używanych lub martwych butów i innych znalezisk z drugiej ręki. Właścicielka i projektantka Cierra Boyd odniosła na niej sukces Sklep depop kiedy jej autorskie projekty – gorsety i body wykonane ze starych lub nieużywanych butów – pojawiły się na stronie Eksploruj. Rosnąca popularność jej marki umożliwiła Boyd wykorzystanie możliwości wykraczających poza jej sklep internetowy.
Boyd, która mieszka w Cleveland w stanie Ohio, obecnie mieszka i pracuje w swoim mieszkaniu po trzech latach rozwijania działalności i kreatywności w domu swojej mamy. Chociaż ma nadzieję, że w końcu się rozszerzy, wszystko, co można znaleźć w jej sklepie i stronie internetowej została przez nią wykonana ręcznie. Jej gorsety i body zyskały sobie naśladowców Media społecznościowe, były prezentowane na pokazach mody, a przede wszystkim noszone przez amerykańskiego rapera Dream Doll.
Jednak gorsety i body to nie tylko upominki Boyda. Skontaktowałem się z nią, aby porozmawiać o zrównoważonej modzie, o tym, jak tworzy swoje projekty sneakersów i co zaplanowała dla FRISKMEGOOD ™.
Ten wywiad został skrócony i zredagowany dla jasności.
Jaka była inspiracja dla body i gorsetów wykonanych z przerobionych tenisówek?
Zdarzyło się to zupełnie przez przypadek. Byłem na konkursie projektowym w 2018 roku w Cleveland. To była Fashion Mania 2k19 i dostałem trzy wyzwania. Jednym z celów było stworzenie czegoś bez użycia tkaniny. Byłem zdumiony. Nie wiedziałam co robić. Z pozostałymi dwoma wyzwaniami zrobiłem wszystko, ale było to przejście do sedna.
Na szczęście pewnej nocy oglądałem Vice podczas projektowania i pojawił się odcinek o facecie, który zrobił maskę z trampek. Pomyślałem, czekaj, a co jeśli zrobię górę z trampek? Więc próbowałem zrobić szczyt i nie wyglądało to dobrze. Przesunąłem go trochę w dół i pomyślałem: „No cóż, to jest trochę urocze jak gorset”.
Po prostu sobie z tym poradziłem i umieściłem to na Depopie. Ludzie to kupili! Byłem super zaskoczony, ale też dodało mi to pewności siebie. W tamtym czasie naprawdę nie wiedziałem, co o tym sądzić, ale i tak to opublikowałem, żeby zobaczyć, jak ludzie zareagują. Odpowiedź była przytłaczająca. Więc nigdy nie przestałem ich robić.
Kiedy zdałeś sobie sprawę, że ludzie lubią gorsety do sneakersów, jak zacząłeś pozyskiwać swoje materiały?
Na początku używałem rzeczy na strychu i rzeczy, które miałem w domu. Kiedy zacząłem wyczerpywać te zapasy, poszedłem do sklepów z używanymi rzeczami. Niedawno, jeśli chodzi o body, znalazłem tu w Cleveland miejsce, w którym znajdują się trampki z martwą cholewką. Mają trampki, które są w ich sklepach od początku 2000 roku.
Spora część ich ekwipunku jest bardzo stara, sneakersy się rozpadają. Nie będę kłamać, pewnego razu znalazłem w butach mysie odchody. Tam jest naprawdę szalony i szorstki. To dużo, ale dają mi trampki, które są uszkodzone lub przeciętny klient nie kupiłby. Używam tego, aby przerobić je na body.
Jak w ogóle znalazłeś to miejsce?
To zabawne, bo jest tuż obok mojego domu i nigdy w życiu nie chodziłam do tego magazynu. Chodziłem do szkoły podstawowej w tej okolicy. Mijałbym to miejsce przez całe życie i nigdy tam nie byłam. Pewnego dnia pomyślałem, pozwól mi tylko zobaczyć, co tam dostali. To było jak żyła złota.
Czy wybierając buty lub martwy kolbę, wybierasz buty pod kątem projektu?
Pracuję bardzo różni się od innych projektantów. Niektórzy projektanci rysują swoje projekty z wyprzedzeniem, ale ja zazwyczaj pozwalam materiałom opowiedzieć historię, a nie odwrotnie. Pozwalam, by ubrania opowiadały mi historię. Muszę to zobaczyć, żeby wiedzieć, co z tym zrobię. To naprawdę jest wizualne. Kiedy to zobaczę, będę jak, och, to będzie urocze body, a potem po prostu kupię pięć par, jeśli mogę je znaleźć.
Czy kiedykolwiek spotkałeś się z problemem braku wystarczającej ilości, aby coś zrobić?
O tak, zdecydowanie. Magazyn jest taki nieprzewidywalny. Przez większość czasu muszę zabierać ze sobą mamę, aby mi pomagała, ponieważ jest dużo do uporządkowania. Dosłownie leżę na podłodze, przeglądam wszystkie buty na dole, szukając dopasowania. Może to być stresujące, ale jeśli jest dopasowanie, zawsze to rozumiem. Jak powiedziałem, potrzebuję pięciu lub więcej [shoes] robić to, co naprawdę chcę.
Czy szukając ich masz na myśli określony rozmiar?
Wszystko jest takie przypadkowe. Zwykle po prostu idę z tym, co znajdę, ale jeśli szukam czegoś, co bardziej przypomina stylizację w rozmiarze plus, wybieram rozmiar 10 i więcej. Zwykle w przypadku małych i średnich można nawet używać butów dziecięcych. [Size] pięć to zwykle najniższa, na którą pójdę – pięć lub cztery.
Kiedy myślisz o rozmiarze, czy tworzysz elementy tak, aby Twój zakres rozmiarów obejmował wszystkie elementy, czy też robisz je dla konkretnego klienta?
Co robię … nic nie jest planowane. Jeśli znajdę 10 lub 12, wiesz, to jest idealne, ale jeśli nie, to nie. To trochę jak sytuacja „tak właśnie jest”.
Jakie inne rodzaje odzieży lub tkanin poddajesz recyklingowi?
Użyję wszystkiego, od pościeli po inne materiały, na przykład bluzy z kapturem i bluzy. Kolejną rzeczą, którą właśnie zacząłem, jest tufting. To trochę jak sztuka robienia dywanów, ale zamiast robienia dywanów umieściłem na przodzie tuftowaną grafikę. To całkiem nowa rzecz i jeszcze jej nie upuściłem, ale w zasadzie jest zrobiona z przędzy. I staram się z tym nadać nowy klimat i nowy wygląd starej, pustej, niekochanej bluzie, T-shircie lub porzuconym rzeczom.
Nawet dżinsy. Używam dżinsów, dżinsów i skarpet!
Ile czasu zajmuje wykonanie dzieła?
To zależy od tego, o czym mówisz. Zwykle też robię rzeczy luzem. Więc jeśli chodzi o body, kupię pięć różnych stylów. Będę pracował nad pięcioma naraz. Cały proces może zająć od dwóch do trzech dni. W przypadku tuftingu, w zależności od tego, ile robię, co to jest, może to zająć od jednego do czterech dni. Zajmuje to dużo czasu.
Czy masz osobisty faworyt w swojej kolekcji?
To takie trudne. Mam dużo.
Jednym z moich ulubionych, z których jestem dumny, jest body Air Force One. To dla kobiet w rozmiarze plus lub każdego, kto identyfikuje się jako kobieta. Mój wujek podarował mi te buty. Nie musiałem wychodzić i nawet ich kupować. To było po prostu idealne, więc na pewno jest to mój ulubiony.
Sprzedajesz teraz swoje ubrania na Depopie. Czy od tego zacząłeś?
Tak, od tego zacząłem. Depop to sposób, w jaki ludzie się o mnie dowiedzieli. Przed Depopem byłem na Instagramie, próbując dowiedzieć się, jak sprawić, by więcej osób to zobaczyło? Kiedy pojawił się Depop, skończyło się na tym, że dostałem zdjęcia na stronie Eksploruj, a strona Eksploruj stawia cię dosłownie na pierwszym miejscu. Więc kiedy ludzie zaczęli mnie szukać, była to reakcja łańcuchowa i więcej osób zaczęło mnie znajdować.
Czy postrzegasz Depop jako centrum futurystycznej mody, takiej jak Twoja?
Tak, zdecydowanie przypomina mi to, gdybyś mógł po prostu udać się do internetowego sklepu z używanymi rzeczami na całym świecie.
Dołączyłem do ich programu Now / Next, który jest grantem-inkubatorem-programem-slash-em, który mi dali. Otrzymuję opiekę mentora i pieniądze na pracę w moim sklepie Depop. Dali mi tak wiele szans na bycie w czołówce ich platformy. Będę na ich stronie na Instagramie. To szalone, ile wsparcia mi dali. Zaprosili mnie na Depop Live, wydarzenie, na którym przed COVIDem możesz sprzedawać swoje rzeczy osobiście. Moje rzeczy się wyprzedały. Byli dla mnie całkowitym błogosławieństwem w przebraniu.
Czy masz jakieś plany na przyszłość dotyczące FRISKMEGOOD ™?
Mam wiele planów na przyszłość. W tej chwili wszystko jest w toku. Jesteśmy teraz globalną marką. Zdecydowanie mamy wielu międzynarodowych klientów. Mam nadzieję, że będę się rozwijał, rozwijał i zastanawiał, jak mogę przenieść FRISKMEGOOD ™ na wyższy poziom. Wiesz, jak zdobyć moje rzeczy na większej liczbie celebrytów. Mam teraz salon, w którym znajdują się moje prace, dzięki czemu mogę uzyskać lepszą widoczność wśród celebrytów z moją marką.
Wszystko się układa, powoli, ale pewnie. Mam nadzieję, że w tym roku znajdę bardziej innowacyjne sposoby tworzenia mody, aby nadal zmieniać sposób, w jaki ludzie postrzegają zrównoważoną modę. Chcę tylko zmienić sposób myślenia ludzi, jeśli chodzi o zrównoważony rozwój. Myśląc o zrównoważonym rozwoju, nie myślisz automatycznie o luksusie. Naprawdę staram się pokazać ludziom, że trwałe i stare dzieła, które mogłyby już nigdy nie zostać pokochane, można pokochać ponownie. To może być modne i luksusowe.