Tajna kampania wywierania wpływu w mediach społecznościowych, mająca na celu lobbowanie wśród amerykańskich prawodawców, aby poparli wojnę Izraela z Gazą, została zorganizowana i sfinansowana przez izraelski rząd, New York Timesa raporty.
Według Czasy, Izraela Ministerstwo ds. Diaspory przeznaczyło około 2 miliony dolarów na kampanię, w ramach której wykorzystano setki fałszywych kont podszywających się pod wymyślone osoby i skierowano ją do amerykańskich prawodawców. Na kontach podawano, że są Amerykanie i zamieszczano proizraelskie wiadomości, wzywające członków Kongresu do finansowania izraelskich operacji wojskowych. W kampaniach do tworzenia postów wykorzystano ChatGPT OpenAI i wycelowano w kilku Czarnych Demokratów, takich jak przywódca mniejszości w Izbie Reprezentantów Hakeem Jeffries.
Ministerstwo Spraw Diaspory nie zareagowało natychmiast Krawędźprośba o komentarz. The Czasy podaje, że urząd zaprzeczył zaangażowaniu w kampanię. The Czasy twierdzi, że szczegóły sieci kont pochodzą z dokumentów wewnętrznych i osób zaangażowanych w kampanię.
Tajna kampania wywierania wpływu była jeden z wysiłków przerwanych przez Metazgodnie z jej kwartalny raport o zagrożeniach wydano pod koniec maja. W raporcie Meta stwierdziła, że zidentyfikowała sieć ponad 500 fałszywych kont powiązanych z Izraelem, które zamieszczały proizraelskie wiadomości na Instagramie i Facebooku. Meta zauważyła, że konta kampanii podszywały się pod lokalnych żydowskich studentów, Afroamerykanów i „zaniepokojonych” obywateli oraz pozostawiały wiadomości na stronach legalnych organizacji informacyjnych i osób publicznych. Tematy komentarzy obejmowały antysemityzm na kampusie, wezwania do uwolnienia zakładników wziętych podczas ataku Hamasu z 7 października oraz materiały antyislamskie. OpenAI podobnie poinformowało, że tak zakłócił kampanię w Izraelu przy użyciu swoich narzędzi. Nie było wówczas wiadomo, że za kampanią stoi izraelski rząd. Według serwisu X kampania pozostaje aktywna Czasy.
Podmioty polityczne regularnie próbują manipulować opinią publiczną za pomocą skoordynowanych kampanii w mediach społecznościowych. W maju TikTok zgłoszone zakłócił kilkanaście takich kampanii na swojej platformie, w tym jedną mającą swój początek w Chinach. Ale Czasy Zauważa, że po raz pierwszy odkryto, że rząd izraelski koordynuje kampanię skierowaną przeciwko rządowi USA.
Podobnie jak wojna na Ukrainieod 7 października media społecznościowe stały się zastępczym polem bitwy, na którym Izraelczycy i Palestyńczycy próbowali uzyskać wsparcie od cyfrowych świadków. W wyniku izraelskiego oblężenia Gazy zginęło ponad 37 000 Palestyńczyków. USA są kluczowym sojusznikiem Izraela i największym dostawca broni do kraju. Premier Izraela Benjamin Netanjahu tak zaplanowano wystąpienie w Kongresie kiedyś tego lata.