IT daje ukraińskiej gospodarce odporność na przeciwności losu


W ciągu pierwszych 10 miesięcy wojny Ukrainy z Rosją i wywołanych przez nią ogromnych zakłóceń branża IT w tym kraju nadal się rozwijała.

Według raportu IT Ukraine Association, wartość eksportu IT w okresie od inwazji Rosji w lutym ubiegłego roku do końca grudnia wyniosła 6 miliardów dolarów, czyli o około 10% więcej niż w analogicznym okresie 2001 roku.

Prawie 290 tys. osób na Ukrainie jest zatrudnionych w sektorze technologicznym, a eksport IT był wart 3,5% ukraińskiego PKB i 37,8% całkowitego eksportu usług w 2021 roku. Gdyby rosyjska inwazja doprowadziła do załamania sektora, Ukraina byłaby bardzo osłabiona.

Ale odporność sektora była zaskoczeniem dla wszystkich – poza samym ukraińskim sektorem technologicznym. „Osiągnięcie tych wyników było możliwe dzięki skutecznemu wdrożeniu planów ciągłości działania, terminowej relokacji zespołów oraz dywersyfikacji centrów rozwojowych na Ukrainie i za granicą”, mówi Konstantin Vasyuk, dyrektor wykonawczy Stowarzyszenia IT Ukraina, pisząc w liście organizacji Zrób IT jak Ukraina raport.

Znaczenie sektora IT dla przyszłości Ukrainy jest nie do przecenienia. „Firmy IT nadal działają i realizują projekty nawet w przypadku awarii zasilania, terminowo płacą podatki, zwiększają swoją obecność na globalnym rynku i pozyskują nowych klientów. To dzięki tak wyjątkowym umiejętnościom i doświadczeniu ukraińska branża IT ma potencjał, by stać się głównym motorem powojennej odbudowy Ukrainy” – napisał Wasiuk.

Hotspot IT

Żadne ukraińskie miasto nie zostało bardziej zniszczone niż Charków na wschodzie, zaledwie 80 km od granicy z Rosją.

Reklama

Charków został zaatakowany na początku konfliktu, zmieniając z dnia na dzień życie tamtejszych ludzi i firm. Miasto jest obecnie znane na całym świecie, ale niewiele osób zdaje sobie sprawę, że jest to hotspot dla firm IT.

„Ukraiński przemysł IT ma potencjał, aby stać się głównym motorem powojennej odbudowy Ukrainy”

Konstantin Vasyuk, Stowarzyszenie IT Ukraina

Przed wybuchem wojny w mieście swoją siedzibę miała firma informatyczna Aimprosoft. Koncentrując się głównie na dostarczaniu ekspertyz w zakresie tworzenia aplikacji internetowych, Aimprosoft dostarcza swoim klientom indywidualnych programistów, zespoły programistów lub kompletną usługę zarządzania rozwojem oprogramowania. Jak ujął to współzałożyciel Maxim Ivanov, „outstaffing i outsourcing”.

Iwanow jest dyrektorem generalnym liczącej 350 pracowników firmy, która została założona w 2005 roku i ma klientów w USA i Europie, w tym brytyjskiego dostawcę usług telekomunikacyjnych Virtual 1.

„Nie wierzyłem, że ta wojna się rozpocznie, ponieważ wiele osób we wschodniej części Ukrainy ma krewnych w Rosji”, powiedział, dodając, że chociaż „nie można było pomyśleć, że to się może wydarzyć”, firma miała biuro zapasowe. na zachodzie kraju.

Biuro to zostało szybko wykorzystane, gdy Charków został zaatakowany przez wojska rosyjskie na początku inwazji, a Aimprosoft przeniósł swoją siedzibę do Iwano-Frankowska na zachodzie Ukrainy. Jej pracownicy są obecnie rozproszeni po całym kraju, a około 20% znajduje się w innych krajach europejskich.

Przygotowanie na pandemię

Ivanov powiedział, że doświadczenie pracy zdalnej podczas pandemii Covid-19 oznaczało, że personel był przygotowany do pracy w odległych lokalizacjach, a programiści już przestawili się z komputerów stacjonarnych na laptopy. „Wszyscy byli gotowi wskoczyć do swoich samochodów i udać się w bezpieczne miejsce”.

Pamięta, jak obudził go odgłos ostrzału, gdy wojska rosyjskie ruszyły na Charków. „To jest rzecz, której naprawdę nie chcesz pamiętać. Byłem ja, moja żona, dwoje dzieci i kot – zabraliśmy wszystko, co mogliśmy, do naszego samochodu i udaliśmy się do naszego biura zapasowego” – powiedział Computer Weekly.

Niestety problemy z samochodem i niemożność znalezienia mechanika w czasie wojny sprawiły, że Iwanow i jego rodzina utknęli na środku Ukrainy na wiele miesięcy. „Transport publiczny był uruchomiony, ale [we were in] bezpieczne miejsce i nie ma sensu się spieszyć”.

Powiedział, że z biznesowego punktu widzenia najtrudniejsze były pierwsze dni. „Nikt się tego nie spodziewał, a personel potrzebował czasu, aby ponownie połączyć się z Internetem, ale wróciliśmy do pełni sił w ciągu trzech dni”.

Klienci ze zrozumieniem podchodzili do wszelkich przerw w świadczeniu usług, biorąc pod uwagę skalę i globalne znaczenie wydarzeń na Ukrainie. „Wszyscy nasi klienci rozumieli sytuację, a wielu nawet zapłaciło za dni, które programiści przegapili, ponieważ byli w ruchu. Pomoc naszych klientów była niewiarygodna, a żadne kontrakty nie zostały anulowane z powodu wojny”.

„Wielu naszych klientów ma problemy z powodu obecnych globalnych problemów gospodarczych, ale wciąż znajdujemy nowe projekty. Chociaż nie jesteśmy w najlepszej formie, jesteśmy w całkiem dobrej formie”

Maksym Iwanow, Aimprosoft

W rzeczywistości firma wygrywa interesy. „Oczywiście wielu naszych klientów ma problemy z powodu obecnych globalnych problemów gospodarczych, ale wciąż znajdujemy nowe projekty” — powiedział Iwanow. „Chociaż nie jesteśmy w najlepszej formie, jesteśmy w całkiem dobrej formie”.

Firma oddaje teraz państwu. Przyczynił się finansowo do działań wojennych, wspierając operacje wojskowe za pomocą sprzętu, takiego jak samochody, lekarstwa i drony. Posiada również personel na pierwszej linii.

Jednym z głównych celów firmy jest zatrzymanie wszystkich pracowników i dalsze wypłacanie im wynagrodzeń. „Dbamy o naszych ludzi i nie chcemy nikogo stracić” – powiedział Iwanow.

Nie planuje opuszczać Ukrainy i optymistycznie patrzy w przyszłość. „Czujemy, że wygramy wojnę. Liczymy na wsparcie innych krajów, ale jeśli tak dalej pójdzie, wygramy i odbudujemy Ukrainę. Chcę tu zostać. Kocham mój kraj.”

Oprócz otwarcia głównego biura na zachodzie Ukrainy, Aimprosoft otworzył pięć mniejszych biur w całym kraju, każde z własnym generatorem energii, aby zapewnić, że jeśli ludzie stracą prąd w miejscach, w których mieszkają, będą mogli dojechać do jednego z tych biur, aby praca.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Vlad Khodzinsky, wiceprezes ukraińskiej firmy programistycznej Sigma Software, również założonej w Charkowie około 20 lat temu, powiedział Computer Weekly: „Pamiętam wyraźnie, że rano, nieco ponad rok temu, obudził mnie dźwięk eksplozji. Od tego momentu zacząłem myśleć i planować różne scenariusze”.

Chociaż od tego czasu firma rozprzestrzeniła się na cały świat, jej siedziba główna i 90% pracowników tradycyjnie mieściło się w Charkowie, gdzie Khodzinsky i jego rodzina byli wtedy, gdy zaczęła się wojna.

Ze swojego londyńskiego biura, w którym obecnie mieszka, powiedział: „Jako ojciec i kierownik setek ludzi, moją pierwszą myślą było przeniesienie rodziny w bezpieczne miejsce. Drugą myślą było przeniesienie naszych pracowników w bezpieczne miejsca”.

Sigma Software, która świadczy usługi w zakresie rozwoju oprogramowania, testowania, doradztwa i bezpieczeństwa cybernetycznego, ma 17 biur na całym świecie, zatrudniających około 2000 pracowników obsługujących setki klientów korporacyjnych, w tym Scania i AstraZeneca.

Większość pracowników i operacji firmy znajduje się na Ukrainie, w tym w Charkowie.

„Dopóki jesteśmy w stanie świadczyć usługi, możemy wspierać, przekazywać darowizny, zapewniać miejsca pracy, płacić podatki i rozwijać się”

Vlad Khodzinsky, Sigma Software

Kiedy jego rodzina i pracownicy zostali przeniesieni w bezpieczne miejsca, Khodzinsky zaczął myśleć o tym, jak utrzymać działalność firmy, zawsze patrząc z szerszej perspektywy. „Tak długo, jak jesteśmy w stanie świadczyć usługi, możemy wspierać, przekazywać darowizny, zapewniać miejsca pracy, płacić podatki i rozwijać się” – powiedział.

Firma, jej partnerzy i pracownicy zebrali około 4 milionów dolarów na wsparcie Ukrainy i jej mieszkańców. Pieniądze zostały wydane na sprzęt do działań wojennych.

Według Khodzinsky’ego wiedza Sigma Software w zakresie ciągłości biznesowej pojawiła się po inwazji Rosji. Firma buduje tę wiedzę od prawie dekady. „Dla nas wojna zaczęła się w 2014 roku i od tego czasu nieustannie koncentrujemy się na tym ryzyku. Na przykład nasza infrastruktura i serwery znajdowały się już w bezpiecznych krajach europejskich”.

Powiedział, że jego biura mają również własne generatory diesla, które mogą zapewnić energię przez dwa tygodnie, a także zapasowe łącza internetowe.

Rozproszona siła robocza

Firma ma teraz strategię zrównoważenia siły roboczej przy mniejszym poleganiu na pracownikach z Ukrainy.

„Zatrudniamy teraz więcej osób poza Ukrainą w ramach naszej strategii posiadania bardziej rozproszonych i zrównoważonych zespołów. Mamy nadzieję, że mniej więcej połowa będzie na Ukrainie, a połowa w innych krajach europejskich” – powiedział Khodzinsky.

Powiedział, że strategia ma pomóc firmie przezwyciężyć nerwowość klientów, którzy czasami „nie są gotowi do zatrudnienia na Ukrainie” jako bezpośrednia konsekwencja rosyjskiej inwazji na ten kraj.

Zmniejszenie liczby pracowników na Ukrainie było trudną decyzją, ale w ramach procesu rekrutacji firma będzie starała się zaoferować pracę przesiedlonym Ukraińcom, a także mieszkańcom innych krajów. „To dla nas okazja, aby zatrudnić kogoś, kto potrzebuje pracy” – powiedział Khodzinsky.

Walki o władzę

we wrześniu 2022 r. Computer Weekly rozmawiał z Konstantinem Klyaginemzałożyciel ukraińskiego dostawcy usług tworzenia oprogramowania Redwerk, o reakcji firmy na wojnę i planach ciągłości biznesowej.

Powiedział, że od czasu wywiadu jego firma stanęła przed nowymi wyzwaniami. „Największą zmianą jest to, że od października 2022 roku Rosja rozpoczęła powtarzające się masowe naloty na krytyczną infrastrukturę energetyczną, które dotknęły całą Ukrainę.

„Mimo że nasz zespół jest rozproszony po całej Ukrainie, wielu kolegów z drużyny pozostało w Kijowie, który był – i nadal jest – głównym celem rosyjskich ataków terrorystycznych na ludność cywilną”

Konstantin Klyagin, Redwerk

„Mimo że nasz zespół jest rozproszony po całej Ukrainie, wielu kolegów z drużyny pozostało w Kijowie, który był – i nadal jest – głównym celem rosyjskich ataków terrorystycznych na ludność cywilną”.

Powiedział, że przerwy w dostawie prądu stały się normą dla wielu Ukraińców.

„Szczerze mówiąc, nie byliśmy gotowi na taki obrót wydarzeń, ale największą lekcją, jakiej nauczyliśmy się do tej pory, jest to, że musimy działać szybko” – powiedział Klyagin.

Powiedział, że otwarta komunikacja między firmami jest niezbędna. „Ponieważ nasza firma ma zarządzanie poziome, członkowie zespołu z różnych działów komunikują się swobodnie. Wszyscy zaczęli dzielić się na Slack swoimi wskazówkami i sztuczkami, jak skonfigurować domową elektrownię za pomocą akumulatora samochodowego i falownika, którzy dostawcy zapewniają połączenie z Internetem nawet podczas awarii zasilania, gdzie kupić wysokiej jakości power banki i tak dalej.

Klyagin powiedział, że zespół został przebadany, aby zobaczyć, kto potrzebuje pomocy i stwierdził, że przerwy w dostawie prądu i łączność z Internetem były dla wielu problematyczne.

„Zauważyliśmy, że centra biznesowe zaczęły wyposażać swoje przestrzenie w agregaty prądotwórcze i terminale Starlink, aby zapewnić nieprzerwane połączenie internetowe i zasilanie” – powiedział. „Postanowiliśmy zwrócić koszty naszym pracownikom, którzy korzystają z takich przestrzeni coworkingowych i regularnie rezerwują po kilka biurek w kilku centrach”.

Ci, którzy mieszkają daleko i preferują pracę zdalną otrzymali powerbanki.

Klyagin przyznał, że nastąpił „nieznaczny” spadek produktywności, ale powiedział, że jest bardzo dumny z tego, jak odpowiedzialnie jego zespół zajmował się swoimi projektami i jak wspierali się nawzajem.

„Rozwiązywanie problemów byłoby niemożliwe bez wsparcia dostawców IT”

Oleg Połowinko, Rada Miejska Kijowa

Oleg PołowinkoCIO Rady Miasta Kijowa powiedział Computer Weekly, że ukraińskie władze w dużym stopniu polegają na krajowym sektorze IT nadal funkcjonować w obecnym niepewnym środowisku.

„Główną rolę w cyfryzacji odgrywają dostawcy IT i integratorzy systemów. Mają wysoki poziom specjalizacji i certyfikowanych inżynierów, zwłaszcza w zakresie cyberbezpieczeństwa, zaawansowanych aplikacji i rozwiązań” – powiedział. „Rozwiązywanie problemów byłoby niemożliwe bez wsparcia dostawców IT.”



Source link

Advertisment

Więcej

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Nowa aplikacja Adobe Express z Firefly AI jest teraz dostępna na iOS

W czwartek firma Adobe oficjalnie uruchomiła nową aplikację Adobe Express z Firefly AI na iOS i Androida. Ta wersja aplikacji jest już...

Funkcje, data premiery i najnowsze plotki na temat aktualizacji iPhone’a

Szybkie linkiiOS 18: obsługiwane urządzenia (podobno) 26 marca 2024 roku Apple oficjalnie ogłosiło daty swoich premier ŚWDC 2024zaplanowane na...
Advertisment