Instagram uruchomiła mniejszą aplikację Lite w 2018 r. tylko do wyciągnij go ze Sklepu Play wiosną ubiegłego roku. Teraz aplikacja zostanie ponownie uruchomiona z nowymi funkcjami i nieco większym rozmiarem pliku. Instagram ogłosił dzisiaj, że aplikacja zacznie być wdrażana na Androida w 170 krajach, w tym w USA, za pośrednictwem Sklepu Play, a nowa aplikacja wymaga tylko dwóch megabajtów, w porównaniu do zwykłej aplikacji na Instagramie o wielkości 30 MB. (Oryginalna aplikacja Lite wymagała jednak tylko 573 kilobajtów, więc jest zdecydowanie większa.) Na razie nie jest planowana żadna wersja na iOS.
Ten większy rozmiar pozwala jednak na nowe funkcje, w tym możliwość wysyłania bezpośrednich wiadomości oraz nagrywania i publikowania filmów. W widocznym miejscu na stronie głównej znajduje się również zakładka Kołowrotki, rezygnując z zakładki zakupów.
W odprawie, menedżer produktu Instagram Lite, Nick Brown, powiedział, że zespół „nie ma planów”, aby wprowadzić zakupy na Instagram Lite, ale firma Reels była „bardzo zaangażowana” w Indiach, dlatego zespół zdecydował się zachować tę zakładkę w tym iteracja aplikacji Lite. (TIK Tok jest zakazany w Indiach obecnie i zmniejszył tam swój zespół, więc Reels miał szansę rozkwitnąć bez konkurencji.) Użytkownicy nie będą jednak mogli tworzyć własnych Reeli z aplikacji. Nie mogą też korzystać z filtrów twarzy w rzeczywistości rozszerzonej, chociaż zespół „absolutnie” to bada. Nadal można stosować inne, wymagające mniej danych narzędzia do tworzenia, takie jak naklejki, GIF-y i tekst.
Na razie aplikacja nie ma reklam, chociaż mówi Brown The Verge że zespół jest „zaangażowany w oferowanie pełnego zestawu narzędzi do zarabiania”. On i zespół chcą „zająć miejsce i czas – wszystko, co uruchomiliśmy w Lite, możemy w pełni wspierać i aby było to tak samo dobre doświadczenie, jak na zwykłym Instagramie”.
Wiele firm uruchomiło mniejsze, okrojone wersje swoich aplikacji dla użytkowników na całym świecie, którzy mogą współdzielić telefony lub używać starszych urządzeń z mniejszą ilością miejsca. Facebook uruchomiona jego aplikację Lite w 2015 roku, podczas gdy TikTok uruchomiła swoją wersję w 2019 r. Dla firm, które muszą być globalne, aby się rozwijać, mniejsza aplikacja jest jednym ze sposobów na przyciągnięcie nowych użytkowników.