Zwolennicy prawa do naprawy zwracają się do FTC o wprowadzenie nowych przepisów dla producentów elektroniki, których celem jest ułatwienie konsumentom samodzielnej naprawy swoich urządzeń. Witryna z instrukcjami napraw iFixit i amerykańska Grupa Badań nad Interesem Publicznym (PIRG) we wtorek złożony petycję do agencji federalnej, której ostatecznym celem jest rozpoczęcie nowego procesu stanowienia prawa dla prawo do naprawy. Chociaż trzy stany (Kalifornia, Minnesota i Nowy Jork) przyjęły niedawno przepisy dotyczące prawa do naprawy, ogólnokrajowe reformy przyniosły utknął w martwym punkcie w Kongresie. Reformy naprawcze przedstawione w petycji również znacznie wykraczają poza to, co państwa wprowadziły do tej pory.
FTC administracji Bidena popiera prawo do naprawy, ale zwolennicy twierdzą, że potrzebne są bardziej agresywne działania, aby wyprzedzić branżę technologiczną.
„FTC może podjąć działania w danej sprawie tylko wtedy, gdy ma odpowiednie zasady” – napisała w oświadczeniu dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju iFixit, Elizabeth Chamberlain. post na blogu. „Wiele rzeczy, które producenci robią, aby zablokować naprawę, jest na tyle nowych, że FTC nigdy wcześniej nie wydała orzeczenia przeciwko tym przepisom — jak na przykład używanie zastrzeżonych śrub i bloków oprogramowania do parowania części, aby utrudnić naprawę”.
„FTC może podjąć działania w danej sprawie tylko wtedy, gdy ma odpowiednie zasady”.
„Luka dotycząca parowania części”, z którą Apple często się spotyka przestępca, to praktyka polegająca na cyfrowym łączeniu poszczególnych części urządzenia z samym urządzeniem, co oznacza, że niesparowane części nie nadają się do użytku. W przypadku wielu napraw produktów Apple, na przykład zepsutego ekranu lub nowej baterii, konsumenci muszą kupić nową część od Apple i sparować ją z urządzeniem, kontaktując się z firmą. W przeciwnym razie funkcjonalność urządzenia będzie ograniczona, a w niektórych przypadkach w ogóle nie będzie działać. Krytycy parowanie części twierdzą, że uniemożliwia to użytkownikom kupowanie jakichkolwiek części pochodzących od osób trzecich lub części zamiennych i zmusza konsumentów do kupowania wyłącznie części od oryginalnego producenta.
iFixit i PIRG żądają również, aby FTC wprowadziła przepisy wymagające od firm zapewnienia łatwej wymiany komponentów produktu przez cały okres jego użytkowania oraz zapewnienia łatwej dostępności części łatwo psujących się (takich jak ekrany) jako części do naprawy. Grupy domagają się również wprowadzenia przepisów umożliwiających konsumentom zabranie produktów do wybranego przez siebie warsztatu naprawczego lub samodzielnej naprawy oraz wymaganie, aby wycofane produkty nadal spełniały swoje kluczowe funkcje. W niektórych przypadkach warsztaty naprawcze są obecnie zobowiązane do przekazywania producentowi danych osobowych klienta, czego również oczekuje się od FTC, aby zakazał tego firmom. Wreszcie zwolennicy napraw zwracają się do FTC o opracowanie systemu oceniania możliwości naprawy, podobnego do tego stosowanego w USA Francja oraz w rozwoju przez inne kraje.
Znany jest proces stanowienia przepisów przez FTC trochę potrwać, a agencja ma obowiązek zwrócić się o opinię do opinii publicznej i innych zainteresowanych stron. Nie wspominając już o tym, że FTC musi jeszcze zdecydować, czy sama zająć się petycją. Choć walka o prawo do naprawy nadal nabiera tempa, wydaje się, że będzie jeszcze musiała trochę poczekać.