Hyundai i Kia zgodziły się na ugodę w wysokości 200 milionów dolarów wynikającą z pozwu zbiorowego związanego z serią kradzieży samochodów zainspirowaną wirusowym wyzwaniem w mediach społecznościowych na TikTok.
Tak zwane „Kia Challenge” na platformie mediów społecznościowych doprowadziło do setek kradzieży samochodów w całym kraju, w tym co najmniej 14 zgłoszonych wypadków i ośmiu ofiar śmiertelnych, według Krajowej Administracji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Złodzieje znani jako „Kia Boyz” zamieszczali filmy instruktażowe na YouTube i TikTok o tym, jak ominąć system bezpieczeństwa pojazdu za pomocą narzędzi tak prostych, jak kabel USB.
Kradzieże są podobno łatwe do usunięcia, ponieważ wiele pojazdów Hyundai i Kia wyprodukowanych w latach 2015-2019 nie ma elektronicznych immobilizerów, które uniemożliwiają potencjalnym złodziejom zwykłe włamanie się i ominięcie zapłonu. Cechą jest standardowe wyposażenie prawie wszystkich pojazdów z tego samego okresu wykonane przez innych producentów.
Złodzieje znani jako „Kia Boyz” zamieszczali filmy instruktażowe na YouTube i TikTok
Ugoda dotyczy tylko około 9 milionów pojazdów, które nie mają zapłonu za pomocą przycisku i immobilizera zabezpieczającego przed kradzieżą. W lutym firmy również oferował bezpłatne aktualizacje oprogramowania wydłużyć czas trwania dźwięku alarmu z 30 sekund do jednej minuty i wymagać włożenia kluczyka do stacyjki w celu włączenia pojazdu. Ugoda obejmuje również do 145 milionów dolarów za straty z własnej kieszeni dla konsumentów, którym skradziono samochody, według agencji Reutera.
„Doceniamy możliwość zapewnienia dodatkowego wsparcia naszym właścicielom, których dotknęła rosnąca i uporczywa działalność przestępcza wymierzona w nasze pojazdy” — powiedział Jason Erb, dyrektor ds. prawnych w Hyundai Motor North America, w oświadczeniu. „Bezpieczeństwo klientów pozostaje najwyższym priorytetem”.
Nie było ogólnokrajowych danych na temat tego, ile pojazdów Hyundai i Kia zostało skradzionych, ale statystyki z poszczególnych miast dają pewien obraz tego, jak wirusowy stał się ten trend. Na przykład w Milwaukee policja donosi, że w 2020 r. skradziono 469 Kia i 426 Hyundai. W następnym roku liczba ta wzrosła do 3557 Kia i 3406 Hyundai. według NPRu.
Próby rozwiązania problemu przez Hyundai i Kia były nierówne. W zeszłym roku producenci samochodów powiedzieli, że będą pobierać od właścicieli co najmniej 170 dolarów za zestawy bezpieczeństwa, aby rozwiązać problem. Ale wraz z instalacją i robocizną koszty te mogą wzrosnąć do 500 USD. Ostatecznie firma podniosła kwotę zwrotu dla klientów indywidualnych do 300 USD.
Hyundai i Kia oferowały również niektórym właścicielom blokady kół, aby zapobiec kradzieży. NHTSA twierdzi, że firmy rozdały 26 000 blokad kół od listopada 2022 r.