Grupa Khronos uruchamia inicjatywę Slang, udostępniającą kompilator open source, którego autorem jest NVIDIA


Grupa Khronos, otwarte konsorcjum liderów branży w zakresie standardów interoperacyjności, ogłosiło uruchomienie nowej Inicjatywy Slang. Ta inicjatywa będzie nadzorować i rozwijać język cieniowania Slang o otwartym kodzie źródłowym oraz kompilator, w oparciu o 15 lat doświadczeń w zakresie badań, rozwoju i wdrażania. Obsługiwany przez firmę NVIDIA od 2017 roku, język Slang został powszechnie przyjęty w projektach produkcyjnych w całej branży.

Slang zapewnia twórcom grafiki działającej w czasie rzeczywistym innowacyjne funkcje, które uzupełniają istniejące języki cieniowania, w tym modułowe tworzenie kodu, przenośne wdrażanie do wielu docelowych interfejsów API i obliczenia neuronowe w shaderach grafiki. Hosting pod nadzorem wielu firm w Khronos umożliwi i będzie wspierać współpracę w całej branży, aby napędzać ciągłą ewolucję Slang.

„Slang jest obecnie znaczącą opcją języka cieniowania dla twórców grafiki na całym świecie, ponieważ wszyscy mogą bezpośrednio wpływać na jego ciągły rozwój i uczestniczyć w nim” – powiedział Neil Trevett, prezes The Khronos Group i wiceprezes ds. ekosystemów programistycznych w firmie NVIDIA. „Innowacyjna struktura zarządzania Slangiem Khronos łączy elastyczność programowania open source z zabezpieczeniami patentowymi otwartych standardów. Slang jest swobodnie dostępny dla dowolnej platformy lub interfejsu API, z którego można korzystać, w tym Khronos, który wykorzysta Slang w ekosystemie Vulkan, zapewniając jednocześnie responsywność SPIR-V do wymagań Slanga.”

„NVIDIA będzie kontynuować swoją wieloletnią inwestycję w Slang, który ma zaspokoić potrzeby współczesnych twórców grafiki, torując jednocześnie drogę rewolucji w grafice neuronowej” – powiedział Nicholas Haemel, wiceprezes ds. grafiki i oprogramowania systemowego w firmie NVIDIA. „Dzięki Slangowi w otwartym zarządzaniu w Khronos społeczność graficzna może wspólnie rozwijać i wykorzystywać zalety obsługi wielu platform, skalowalnych systemów graficznych, skróconego czasu kompilacji i zwiększonej modułowości”.

Wspieranie otwartej współpracy branżowej
Khronos ustanowił unikalny model zarządzania, aby zapewnić, że Slang pozostaje otwarty i reaguje na programistów. Hostowany w GitHub i licencjonowany na platformie Apache 2.0 projekt open source Slang będzie opierał się na najlepszych praktykach w zakresie rozwoju technicznego, jednocześnie wspierając aktywną, samorządną społeczność współpracowników. Współtwórcy mogą wpływać na projekt języka, ulepszać bazę kodu i usuwać błędy, dając możliwość zdobycia podwyższonych praw w ramach projektu – niezależnie od członkostwa Khronos.

Powiązana grupa robocza Slang, złożona z członków Khronos, zapewnia wsparcie finansowe, logistyczne i marketingowe projektowi open source, oferując strategiczne wskazówki, jednocześnie umożliwiając elastyczność prac inżynierskich Slang. Razem projekt open source i grupa robocza tworzą Inicjatywę Slang.

Projekt open source Slang opracuje rygorystyczną specyfikację języka wraz z kompilatorem, zapewniając programistom przejrzystość i spójność architektoniczną zgodność wsteczną. Niniejsza specyfikacja będzie okresowo ratyfikowana przez Grupę Roboczą Slang w celu zapewnienia ochrony licencyjnej patentowej w ramach Khronos Intellectual Property Framework.

Reklama

Wartość slangu dla programistów
Slang został zaprojektowany, aby sprostać zmieniającym się potrzebom twórców grafiki czasu rzeczywistego, zwłaszcza tych pracujących z bazami kodów shaderów na dużą skalę. Wspierając rozwój modułowy za pomocą funkcji takich jak moduły, interfejsy i typy generyczne, Slang upraszcza tworzenie i konserwację shaderów, jednocześnie znacznie skracając czas kompilacji.

Wielu programistów musi obecnie przepisać kod modułu cieniującego, aby działał na wielu docelowych interfejsach API i platformach, lub korzystać ze złożonych łańcuchów narzędzi do tłumaczenia lub rekompilacji. Kompilator Slang bezpośrednio obsługuje wiele obiektów docelowych w celu wdrażania przenośnego kodu na różnych interfejsach API i platformach, w tym SPIR-V dla Vulkan, HLSL dla Direct3D, GLSL dla OpenGL, WGSL dla WebGPU i Metal Shading Language dla platform Apple. Na przykład firma Autodesk używa języka Slang w rendererze śledzenia ścieżki Aurora, aby umożliwić bazę kodu śledzenia promieni z jednego źródła.

Kompilator Slang umożliwia pozyskiwanie istniejących baz kodów modułów cieniujących HLSL i GLSL dla programistów, którzy chcą stopniowo migrować do nowoczesnych funkcji językowych Slang. Na przykład Valve skompilował całą produkcyjną bazę kodu HLSL Source 2 w języku Slang, modyfikując tylko 10 linii kodu.

Slang obsługuje automatyczne różnicowanie jako pierwszorzędną funkcję językową, dzięki czemu idealnie nadaje się do integracji obliczeń neuronowych z modułami cieniującymi grafikę. Slang może automatycznie generować kod propagacji do przodu i do tyłu dla złożonych funkcji, aby łatwo różnicować istniejące bazy kodu renderującego lub używać Slang jako języka jądra w strukturze uczenia maszynowego opartej na PyTorch za pośrednictwem slangtorch. Na przykład slang jest używany w Slang.D Gaussian Splatting Rasterizer, ujednoliconej platformie do renderowania odwrotnego i różniczkowego w czasie rzeczywistym, która może kompilować się w celu renderowania kodu dla różnych platform.

Slang ulepsza ekosystem standardów Khronos
Ustanowienie slangu jako nowoczesnego języka cieniującego, aktywnie utrzymywanego i kształtowanego przez społeczność, znacznie wzbogaca ekosystem standardów Khronos. Zaprojektowany, aby zwiększyć możliwości programistów, Slang poszerza wybór dostępnych języków cieniowania, aby zaspokoić różnorodne potrzeby i stymulować innowacje w całej branży.

Slang zapewni szybki dostęp do nowych funkcji API, w tym najnowszych funkcji Vulkan, i jest dostępny jako jedna z opcji języka cieniowania w pakiecie Vulkan SDK. Jako język „klienta”, Slang będzie również aktywnie przyczyniał się do ewolucji pośredniej reprezentacji SPIR-V, przynosząc w ten sposób korzyści szerszemu ekosystemowi kompilatorów opartych na standardach.

Zaangażować się
W ramach konferencji SIGGRAPH Asia 2024, która odbędzie się 4 grudnia w Tokio, Khronos będzie gospodarzem sesji Birds of a Feather zatytułowanej „Slang and the 3D Shading Language Landscape”, podczas której zbadana zostanie rola slangu w krajobrazie języków cieniujących 3D, jego sposób uzupełnia języki takie jak GLSL i HLSL oraz sposób, w jaki Slang umożliwia przenoszenie modułów cieniujących na wiele platform, w tym komputery PC, Internet, środowiska chmurowe, urządzenia mobilne i platformy Apple.

Projekt open source Slang gorąco zachęca wszystkich zainteresowanych programistów do dołączenia do Slang Discord i wniesienia wkładu w publiczne repozytorium Slang GitHub, gdzie mogą przesyłać żądania ściągnięcia, dokumenty RFC, raporty o błędach i nie tylko. Więcej informacji na temat slangu można znaleźć na stronie https://shader-slang.org/.

Wsparcie branżowe dla slangu
„Jesteśmy podekscytowani dojrzewaniem języka Slang, nabieraniem dynamiki w branży i przejściem do otwartego zarządzania w ramach Khronos — co stanowi poważny postęp dla społeczności programistów. W dziale 3D i immersji firmy Adobe aktywnie eksplorujemy slang w ramach naszej ujednoliconej rasteryzacji i renderer śledzący ścieżkę, rozpoznając jego potencjał jako wszechstronnego, ujednoliconego języka cieniowania Dzięki wyrazistej składni i nowoczesnemu projektowi, Slang oferuje prawdziwą obietnicę usprawnienia złożonych procesów cieniowania, i jesteśmy entuzjastycznie nastawieni do jego potencjalnej roli w udoskonalaniu naszego procesu renderowania” – powiedział Francois Beaune, dyrektor ds. renderowania w dziale 3D&I w firmie Adobe.

„Widzimy ogromne korzyści ze stosowania Slanga w zmniejszaniu złożoności kodu i narzutów na konserwację interfejsów API, a także w uwalnianiu potencjału przyszłych możliwości grafiki neuronowej. Z zadowoleniem przyjmujemy przejście Slanga na otwarty model zarządzania wieloma firmami w ramach Khronos i wierzymy, że przyniesie to ogromne korzyści ekosystemu języków cieniowania i całej branży graficznej” – powiedział Henrik Edstrom, wybitny architekt w dziale grafiki, Autodesk.

„Globalny krajobraz wymaga otwartego języka cieniowania, który umożliwia programistom i badaczom wprowadzanie innowacji w grafice bez ograniczeń i z dużą wydajnością. Slang opiera się na osiągnięciach istniejących języków, oferując jednocześnie nowatorskie rozwiązania wyzwań, przed którymi stoimy w dziedzinie rozwoju nowoczesnej grafiki, „ powiedział Billy Khan, dyrektor ds. technologii silników w id Software.

„Ustanowienie otwartego zarządzania i standaryzacja języka Slang – już przenośnego, wieloplatformowego języka shaderów – ma kluczowe znaczenie dla jego szerokiego zastosowania w branży. Dzięki ponad 20-letniemu doświadczeniu w rozwoju i standardach open source, Igalia z dumą wnosi naszą wiedzę specjalistyczną, aby pomóc w ugruntowaniu pozycji Slang jako dzięki tej wspólnej inicjatywie osiągnęliśmy standard branżowy” – powiedział Samuel Iglesias, koordynator zespołu ds. rozwoju sterowników GPU w firmie Igalia.

„Proces dostosowania naszej dużej bazy kodów shaderów HLSL do współpracy ze Slangiem przebiegł niezwykle sprawnie. Udało nam się zintegrować Slang z silnikiem Source 2 i wysłać wygenerowany SPIR-V do produkcji w wielu tytułach, w tym Counter-Strike 2 i Dota 2, z minimalnymi zmianami w naszych shaderach. Po zakończeniu wstępnej integracji zaadaptowaliśmy niektóre zaawansowane funkcje Slang, takie jak BufferPointer, elementy wyliczające, interfejsy i elementy generyczne. Jesteśmy bardzo wdzięczni za ofertę firmy NVIDIA Slang do społeczności open source i wierzę, że stały wkład wielu firm w Khronos pomoże zapewnić Slangowi zdrową przyszłość” – powiedział Dan Ginsburg, programista w Valve.



Source link

Advertisment

Więcej

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Policja nowojorska próbuje wyśledzić rower Citi Bike używany przez zabójcę dyrektora generalnego UnitedHealthcare

W środę rano ktoś zastrzelił dyrektora generalnego UnitedHealthcare Briana Thompsona przed hotelem Hilton w centrum Manhattanu, po czym odszedł, a następnie wsiadł do...

Jeff Bezos mówi, że „jest bardzo optymistyczny” co do drugiej kadencji Donalda Trumpa

Jeff Bezos i prezydent-elekt Donald Trump nie dogadywali się, gdy Trump był ostatni raz w Białym Domu. Tym razem Bezos twierdzi, że jest...

Udostępniona bramka cyfrowa była źródłem trzech ataków oprogramowania ransomware NHS

Liverpoolu Alder Hey Children's NHS Foundation Trust ujawniło, że wspólna usługa obsługiwana przez nią samą i Fundacja NHS Foundation Trust, Szpital Chorób Serca...
Advertisment