General Motors inwestuje 850 milionów dolarów w Cruise, aby pomóc w pokryciu kosztów operacyjnych firmy po tym, jak została zmuszona do zamknięcia usługi robotxi, gdy jeden z jej samochodów autonomicznych uderzył w pieszego.
Dyrektor finansowy GM, Paul Jacobson, ogłosił dziś tę inwestycję na scenie podczas Światowej Konferencji Przemysłu Samochodowego Deutsche Bank w Nowym Jorku. Pieniądze zostaną wykorzystane na pokrycie kosztów operacyjnych Cruise’a, ponieważ jest on powolny wznawia testy swoje autonomiczne pojazdy w kilku miastach USA. Spółka twierdzi, że poszukuje także nowych inwestorów zewnętrznych, którzy pomogliby poprawić jej sytuację finansową.
Cruise był dla GM dużą stratą finansową jeszcze przed zeszłorocznym incydentem, w którym jeden z autonomicznych pojazdów GM ciągnął pieszą przez 20 stóp przez San Francisco po tym, jak został potrącony przez uciekającego kierowcę. Od 2017 roku producent samochodów stracił na Cruise’ie 8,2 miliarda dolarów, z czego 3,48 miliarda dolarów w samym 2023 roku. Niedawno Cruise zgodził się zapłacić co najmniej 8 milionów dolarów w ramach ugody z kobietą, która została ranna w wypadku, który miał miejsce 2 października.
Cruise był dla GM wielką stratą finansową
W następstwie zdarzenia Cruise uziemił swoje pojazdy i rozpoczął kompleksową ocenę bezpieczeństwa. Firma zatrudniła dwie zewnętrzne firmy prawnicze, aby dokonały przeglądu protokołów bezpieczeństwa i ustaliły, czy Cruise celowo zataił materiał wideo z kalifornijskiego DMV swojego pojazdu bez kierowcy, ciągnącego ofiarę potrącenia na pobocze. (Kancelaria prawna stwierdził że materiał filmowy został nieumyślnie utajniony.) Firma wydała dobrowolne oświadczenie wycofanie wszystkich pojazdów 950 Cruise w zeszłym roku, aby zaktualizować oprogramowanie i zapobiec podobnym zdarzeniom w przyszłości.
Kilku członków kadry kierowniczej najwyższego szczebla złożyło rezygnację, w tym współzałożyciele Kyle Vogt i Dan Kan. Oraz jedna czwarta personelu firmy został zwolniony. Kilku dyrektorów GM wkroczyło, aby naprawić statek, w tym główny radca prawny Craig Glidden jako współprezes Cruise’a, a także Mo Elshenawy, który zostanie również dyrektorem ds. technologii. Były prezes Tesli Jon McNeill, który od kilku lat jest członkiem zarządu GM, został mianowany wiceprzewodniczącym zarządu Cruise wraz z dyrektor generalną GM Mary Barrą.
W zeszłym roku Jacobson z GM powiedział inwestorom, że producent samochodów to zrobi zmniejszyć swoje wydatki na Cruise o „setki milionów” dolarów. Zamiast jednak całkowicie zerwać więzi z GM, tak jak Ford i Volkswagen zrobili to z Argo AI, GM oświadczył, że pozostaje zaangażowany w borykającą się z trudnościami firmę robotyxi w nadziei, że w końcu uzyska zwrot z ogromnej inwestycji.
W międzyczasie Cruise powoli wprowadza na drogi coraz więcej samochodów, choć za kierownicą nadal pracują kierowcy zapewniający bezpieczeństwo. Najnowszym miastem, w którym pojawią się pojazdy, jest Houston, gdzie firma twierdzi, że zacznie oferować pojazdy kierowane przez ludzi. Cruise twierdzi, że w nadchodzących tygodniach przejdzie na nadzorowaną jazdę autonomiczną, a kierowcy zapewniający bezpieczeństwo będą gotowi do przejęcia obowiązków w razie potrzeby. Firma obsługuje również pojazdy w Phoenix i Dallas.