Ghost in the Shell: Recenzja SAC_2045 S2: ślepy zaułek adaptacji


Duch w muszli: SAC_2045 jest kontynuacją serii anime Ghost in the Shell: Stand Alone Complex, ale samo w sobie jest też adaptacją. Odebranie mniej więcej dekady po wydarzeniach z serialu i jego filmie z 2006 roku Ghost in the Shell: Stand Alone Complex – Solid State Societyoferuje znajome motywy, ten sam zasadniczy status quo, w dużej mierze ten sam ton i wszystkie te same witalne charaktery. SAC_2045 twierdzi, że nowy tytuł redukuje „Stand Alone Complex” do inicjalizacji. W tej separacji jest zaproszenie do postrzegania SAC_2045 jako adaptacji adaptacji. To nie tylko „sezon 3” z Ghost in the Shell: Stand Alone Complex; to nowa forma życia. To stwarza jej zasadnicze problemy: jest gorszą formą życia i umiera z głodu z powodu braku inspiracji i wystarczających zasobów do własnej produkcji. SAC_2045 jest zbyt skupiony na jego reprodukcji Duch w muszli. Jest krytyczny tylko dla Duch w muszli.

W tworzeniu 2002 roku Osobny kompleks, reżyser Kenji Kamiyama odniósł się nie tylko do oryginalnej mangi Masamune Shirow i anime Mamoru Oshii z 1995 roku, ale także do inspiracji i szerszej twórczości Shirowa. Oglądanie Osobny kompleksczuć wpływ Profesjonaliści (znany gdzie indziej jako CI5), brytyjska procedura z 1977 r., o której mowa jako szczególny wpływ wizualny w końcowych notatkach mangi. W drugim sezonie Ghost in the Shell: Stand Alone Complexpod tytulem SAC II GIGantagonista Kuze jest głębszą, bardziej miękką, bardziej teksturowaną wersją Jean-Luca (w niektórych wersjach zwanego Ian Ruck), antagonisty anime z 1999 roku Rewolwerowiec, dla której Shirow dostarczył projekty postaci i produkcji. Takie podejście dało Osobny kompleks dwie rzeczy, pozornie sprzeczne: skupienie i szerokość. Ale to wcale nie jest sprzeczne. Zdefiniowanie zakresu zasobów jest istotną częścią zorganizowanego procesu twórczego.

Rozczarowanie Duch w muszli: SAC_2045 wydaje się, że wybór ze strony jego twórców, aby przede wszystkim odpowiedzieć Osobny kompleks i nic więcej. W tym wyborze jest inny: wybór, aby nie kontynuować Osobny kompleks. Historie, które zostawiliśmy w tej serii, pozostają w tyle. Zamiast dalej komplikować lub priorytetyzować ten ładnie przygotowany grunt, SAC_2045 wybiera adres Osobny kompleks wracając do znanego gruntu ultra-hakera smutnego chłopca z konkretną fiksacją książkową i sierocej cyberdziewczyny szukającej chłopca, który ją uratował, mimo że ich polityka się nie zgadza, z słabnącym skutkiem. W wyniku tych wyborów SAC_2045 jest mniej przekonujący i skomplikowany niż oryginał Osobny kompleks Anime. SAC_2045 może być odrębną pracą z Ghost in the Shell: Stand Alone Complex, ale nie jest „samodzielne”. Poza tym SAC_2045 dodaje mizoginistyczny element, który jest niewygodnie niezbadany. To dziwna seria.

Reklama

Zdjęcie: Production IG, Sola Digital Arts/Netflix

Jeden ciekawy motyw postawiony w pierwszym sezonie SAC_2045 to radykalizacja mężczyzn poprzez idee „męskości” i męskiej estetyki. To prawdziwy kryzys w naszym świecie i fascynujący temat rozważań. Jest to szczególnie prawdziwe w przypadku Togusy, postaci, wokół której koncentruje się ten temat.

W każdej iteracji Ghost in the Shell Togusa jest „normą” i „tatą”. W ciągłości Osobny kompleks, jest członkiem zespołu ds. cyberprzestępczości Section 9, w którym spotykają się dziwacy, bohaterowie i specjaliści, ponieważ jego normatywność w porównaniu funkcjonuje jako różnorodność w tym kontekście. W przeciwieństwie do Togusy, żaden z członków jego zespołu nigdy nie jest sugerowany, że jest żonaty lub w zaangażowanych związkach; nikt nigdy nie sugeruje, że ma potomstwo. Kilka z nich ostatecznie nie może wydać potomstwa z własnego ciała, ponieważ ich ciała są protetyczne. Jest najmłodszy (najbliższy wiekowi zasadniczej grupy demograficznej serialu) i odnosi największe sukcesy społeczne w sposób rozpoznawalny i znany widzom. Jest też miły, nie ma problemu z byciem kierowanym przez kobietę, ładnie traktuje swoją żonę i córki i okazuje się niewinny, gdy zostaje oskarżony o brutalne działania policji. Togusa istnieje prawie wyłącznie po to, by być mężczyzną bez problemów, odnoszącym sukcesy w płciowych aktach małżeństwa i reprodukcji. Reprezentuje ideę, że „natura organiczna”, czyli heteronormatywny tradycjonalizm, może być tak samo opłacalna w indywidualnych przypadkach, jak modyfikacja technologiczna lub, w przybliżeniu, progresywizm. Jest „człowiekiem domu” w swoim domu… ​​ale w OK! To jest filozoficzne, może być miłe do oglądania i zapewnia pożywkę dla fabuły. To także przygotowuje go do tego rodzaju historii, które… SAC_2045 sugerował, że będzie eksplorować w swoim drugim sezonie.

W SAC_2045, Togusa jest rozwiedziona. Zmiana tak krytycznej części tożsamości postaci to odważny wybór, który zachęca publiczność do zadawania pytań. Jeśli Togusa jest rozwiedziona, chcemy wiedzieć, że to w jakimś celu. Po co zmieniać element bez celu, nawet w adaptacji? W praktyce odpowiedź może brzmieć, że usunęłoby to konieczność jakichkolwiek scen, w których Sekcja 9 musi kontaktować się z żoną Togusy podczas jego nieobecności na kilka miesięcy. Ale jaki potencjał narracyjny może kryć się w tym twórczym wyborze? Czy może to być okazja do szerszego zbadania męskości Togusy, zarówno w jego życiu osobistym, jak i zawodowym, oraz roli męskości we wszechświecie Ghost in the Shell?

Togusa trzymający telefon w Ghost in the Shell: SAC_2045.

Zdjęcie: Production IG, Sola Digital Arts/Netflix

W praktyce jednak drugi sezon SAC_2045 usuwa każdą kroplę męskiego idealizmu z jego radykałów odmienionej rzeczywistości. Historia Togusy prowadzi donikąd; dziewczęta są na pierwszym planie jako agentki lub marionetki tajemniczej kolektywnej siły „N” na tle mieszanej płci. W wykonaniu nie oferuje wiele do myślenia, pomimo krytycznego potencjału jego założenia. A przy braku badania męskiej toksyczności nie ma nic, co zrównoważyłoby niesamowitą, niskokaloryczną mizoginię, którą twórcy programu postanowili zamiast tego uwzględnić.

Major Kusanagi to najbardziej kultowa postać z serii Ghost in the Shell. Ale SAC_2045Zainteresowanie nią jest tak minimalne, jak zainteresowanie serii pozostałymi członkami Sekcji 9, co nie daje jej żadnego osobistego łuku, minimalnego wnętrza i prawie żadnego znaczenia epizodycznego. Jej obecność jest najbardziej odczuwalna pod koniec każdego odcinka, gdzie zamiast napisów można spojrzeć na nią jako słodka, oraz na koniec sezonu, gdzie odpowiedzialność za kierunek rozwoju rasy ludzkiej (całej rasy ludzkiej) i jej przyszłość spada na nią. Za każdym razem, gdy spada na nią etyczne ultimatum, Ghost in the Shell staje się trochę bardziej domowy.

Major zostaje zastąpiony, w przenośni i dosłownie, przez 22-letnią dziewczynę „moe” o imieniu Purin o niemal identycznym i mocno skondensowanym, nudnym łuku postaci, którego skompromitowana nagość jest wprowadzana w służbie zmęczonych motywów marki i nic więcej. Jest „zabawny” wątek o tym, że uwielbia Batou do tego stopnia, że ​​molestuje go seksualnie, co przeradza się w puste objawienie, że uratował ją jako dziecko po tym, jak zamordowano jej rodzinę, i moment, w którym dotyka jej ramienia i komentuje, jak jej ciało, teraz w pełni protetyczna, jest „tak jak” Major. Osobny kompleks już ustalił, że Batou pragnie majora. Więc co, teraz ma „nowego” majora, z którym może się przespać? Dlaczego kazał jej dotykać? Skąd konflikt dotyczący jej wcześniejszych komentarzy dotyczących molestowania seksualnego w miejscu pracy, skoro chcieli, żeby to się stało? Te kreatywne wybory mogą wydawać ci się nieszkodliwe. Nie brzmią dla mnie niewinnie.

Purin w Duchu w Muszli: SAC_2045

Zdjęcie: Production IG, Sola Digital Arts/Netflix

Purin — nazwana od skocznego, uroczego, komercyjnego jedzenia — zadowalającego ludzi nadmiaru jest sformułowana jako środek do usuwania konsekwencji, cecha wspólna dla motywu anime moe i niektórych stylów komiksu w anime, z których oba zamieszkuje. Ale to nie usprawiedliwia odrażającego wyniku. Podobnie, czy to mniej rasistowskie, że nowy czarny członek Sekcji 9 jest wyzywany i pozostawiany w niebezpieczeństwie tylko dlatego, że jest wyznaczonym komikiem? Czy to „komiczne”, gdy humor zależy od przedstawiania tych rzeczy jako nieistotnych? Ghost in the Shell ma nas uspokoić, że dehumanizacja nie jest nieunikniona. Wynik SAC_2045 zamiast tego jest zimne uczucie odsunięcia, które wzmacnia dehumanizację. Znowu to dziwna seria.

W ostatnim odcinku SAC_2045 Major, niegdysiejsza bohaterka serialu, zostaje poproszona o podjęcie decyzji, czy rasa ludzka jest w ogóle warta jakiejkolwiek wiary, czy też Matrix byłby dla nas lepszy. Ten wybór jest następnie dokonywany poza ekranem. Co chcesz, żeby się stało? To tak, jakby Kamiyama była zmęczona — nie tylko Ghost in the Shell, ale także publicznością. W ostatnich chwilach SAC_2045 nie jest porażką, ale jest najprawdziwsze: wyskakujące okienko z poleceniem wylogowania. Jest to krytyka nie tylko publiczności, ale systemu treści, który wymaga replikacji kosztem coraz mniejszych zysków.

Adaptacja, jak tak dobrze argumentowali Charlie (i Donald) Kaufman w swoim filmie Dostosowanie, jest procesem zarówno prokreacyjnym, jak i krytycznym: polega na wzięciu tego, co wartościowe lub „z czym można pracować” w istniejącej historii i wypełnieniu przestrzeni pozostawionych przez tę ekstrakcję tym, co może zaoferować. Komentarz do oryginału powstaje w procesie transformacji; różnica i podobieństwo są wyolbrzymione, a publiczność może zastanowić się, co to „mówi” lub „znaczy” o oryginalnym dziele, nowym dziele i twórcach każdego z nich. Adaptacja to nie tylko produkcja, ale reprodukcja — oryginału i samego siebie. Aspekty są tracone, zdobywane i tworzone. Nowa istota jest adaptacją, która z perspektywy czasu rzuca światło na obie poprzednie połowy. W przypadku Duch w muszli: SAC_2045być może byłoby najlepiej, gdyby to światło było wyłączone.



Source link

Advertisment

Więcej

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Czy powinieneś kupić AirPods Pro?

AirPods Pro to jedne z najpopularniejszych prawdziwie bezprzewodowych słuchawek na rynku. Po wprowadzeniu w październiku 2019 r. AirPods Pro stały się niezbędnym...

Meta zamyka jedną ze swoich największych gier VR — ale tylko dla posiadaczy Quest 1

W tym samym czasie Meta podniosła cenę swoich zestawów słuchawkowych Quest 2ogłosił również, że kończy obsługę Quest 1 dla Populacja 1,...

Najlepsze książki, komiksy i nie tylko Neila Gaimana

W tym tygodniu Netflix adaptacja Neila Gaimana Piaskun debiutuje. To było długa, długa droga za adaptację legendarnego komiksu oraz Zaangażowanie...
Advertisment

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Bardzo chcielibyśmy usłyszeć od Ciebie! Podaj swoje dane, a pozostaniemy w kontakcie. To takie proste!