Badania przeprowadzone przez Cisco AppDynamics wykazały, że od czasu pandemii wyłonił się nowy rodzaj użytkowników aplikacji – takich, którzy w swojej codziennej działalności w dużym stopniu opierają się na aplikacjach.
Według badania, które opierało się na globalnej ankiecie przeprowadzonej wśród 15 000 konsumentów, w ciągu ostatnich dwóch lat wyłonił się nowy typ użytkowników aplikacji, którzy mają większą władzę, są bardziej wyrafinowani i wymagają, jeśli chodzi o sposób korzystania z aplikacji i usług cyfrowych. Firma Cisco AppDynamics nazwała tę kategorię użytkowników „generacją aplikacji”.
Raport Cisco AppDynamics — Indeks uwagi aplikacji 2023: Uważaj na generowanie aplikacji – zauważyła, że ludzie w dużym stopniu polegali na usługach cyfrowych, aby przetrwać pandemię i tak właśnie jest teraz przejdźmy do aplikacji aby pomóc im przetrwać kryzys kosztów utrzymania.
Na przykład witryny porównujące ceny, aplikacje do planowania budżetu oraz witryny z kuponami i rabatami odgrywają kluczową rolę w pomaganiu ludziom w radzeniu sobie z rosnącą presją finansową i pozwalaniu na dalsze wydatkowanie pieniędzy. Według sondażu 62% konsumentów stwierdziło, że aplikacje i usługi cyfrowe odegrały niezwykle ważną rolę w zarządzaniu finansami osobistymi w czasie kryzysu związanego z kosztami utrzymania.
Badanie wykazało jednak również, że wiele osób zdaje sobie sprawę, że aplikacje, które kiedyś były przydatne, nie mają już zastosowania w ich życiu. „Znajdują i usuwają zapomniane aplikacje na swoich urządzeniach, pozbywając się poczucia „bałaganu aplikacji”. I myślą dłużej i intensywniej, zanim pobiorą i zainstalują nowe aplikacje na swoich urządzeniach” – napisali autorzy raportu.
Badanie wykazało, że konsumenci przykładają obecnie większą wagę do swoich potrzeb użycie aplikacji, klasyfikując swoje aplikacje pod względem wartości, konieczności, przyjemności i spełnienia. Obejmują one zarówno „niezbędne na co dzień” i „osobiste przyjemności”, jak i „coroczne must-have” i „rezerwacje na deszczowy dzień”. Cisco AppDynamics zauważyło, że średnio konsumenci uważają, że mogliby żyć bez 40% pobranych aplikacji.
W raporcie wskazano, że wiele osób bardziej rygorystycznie podchodzi do ilości czasu spędzanego na korzystaniu z aplikacji i usług cyfrowych. Chociaż nadal chcą mieć dostęp do korzyści, jakie przynoszą im aplikacje w zakresie dostępności, wygody i przyjemności, badanie wykazało, że konsumenci nie chcą mieć poczucia, że marnują swój czas. W rzeczywistości 62% stwierdziło, że chciałoby pozbyć się aplikacji, z których nie korzysta już wystarczająco lub nie jest już wartościowych. Tylko jedna trzecia pobranych aplikacji jest uważana za krytyczną.
Sondaż przeprowadzony w 2023 r. odzwierciedla ustalenia badania z 2021 r., z których wynika, że większość konsumentów ma tendencję do obwiniania aplikacji i stojącej za nią marki, gdy napotkać problem związany z wydajnością lub bezpieczeństwem z usługą cyfrową, niezależnie od faktycznej przyczyny problemu. Autorzy raportu ostrzegają, że nawet jeśli problem leży poza samą aplikacją – na przykład słaba łączność z Internetem lub siecią komórkową, powolne bramki płatnicze lub problemy techniczne z wtyczkami innych firm – konsumenci wskazują palcem na aplikację.
Z badania wynika, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy 77% konsumentów zaprzestało używania aplikacji lub je usunęło ze swoich urządzeń w wyniku problemów z wydajnością.