Rynek w chmurze charakteryzujący się otwartością, interoperacyjnością i uczciwością Musi być aspiracją do Europy, ale obecnie jesteśmy dalekie od tego.
Obawiam się, że decydenci mogą czuć, że wysiłki zmierzające do przełączania chmury za pośrednictwem ustawy danych i konkurencji na rynkach cyfrowych za pośrednictwem ustawy o rynkach cyfrowych (DMA) mogły już ustawić nas na kurs, aby to osiągnąć. Jest to fałszywe poczucie bezpieczeństwa, ponieważ w rzeczywistości pozostają znaczące luki.
Ustawa o danych porusza opłaty za wyjście i niektóre aspekty technicznego blokady, ale nie zajmuje się nieuczciwymi praktykami licencyjnymi, zaangażowanymi umowami wydatkowymi lub kredytami w chmurze, które ograniczają wybór i ostatecznie innowacje.
Kwestia nieuczciwych praktyk licencjonowania dotyczy działań niektórych firm programistycznych, które obciążają klientów bardziej za korzystanie z chmur konkurentów do hostowania oprogramowania i są badane przez organy konkurencyjne w całej Europie.
Zobowiązane umowy wydatkowe są często reklamowani, szczególnie w sektorze publicznym, jako wielką wartość dla klientów, mimo że wielu musi wcześniej zobowiązać się do zwiększenia śladu chmur z tym dostawcą, aby utrzymać swoje rabaty.
Ma to konsekwencje, w których ryzyko blokady, i to samo dotyczy firm którzy oferują bezpłatne kredyty w chmurze, aby zapewnić klientom smak ich platformy.
Dla każdego użytkownika w chmurze, którzy chcą kontynuować podejście do pozyskiwania usług w zakresie pozyskiwania, ustawa o danych nie pomoże w rozpakowaniu sieci złożoności i kosztów, które narzucają na nie nieuczciwe praktyki licencyjne.
Podobnie DMA jest narzędziem, które wydaje się nieodpowiednie do radzenia sobie z tymi samymi problemami.
DMA jest zaprojektowany w celu radzenia sobie ze strażnikami pośredniej między użytkownikami biznesowymi a konsumentami. Chmura nie jest tego typu rynkiem i – nawet gdyby tak było – obowiązki, które DMA mogłaby umieścić w dowolnym „strażniku” w chmurze, nie poradziłyby sobie z żadnymi niesprawiedliwymi praktykami, których doświadczają członkowie koalicji z otwartą chmurą.
Wreszcie, zamówienia publiczne, w których mniejsi gracze starają się penetrować system, który jest ułożony na korzyść zasiedziałów i firm z zasobami w celu wchłaniania biurokracji i pewności, które muszą być konkurencyjne, nie są reagowane na żadne ostatnie wysiłki europejskich decydentów w celu radzenia sobie z rynkiem chmurowym.
Na horyzoncie mają możliwości rozwiązania tych problemów: nadchodząca reforma zasad zamówień publicznych oraz dyskusja AI & Cloud Development Act, które, jak sądził Mario Draghi, powinien „wyrównać szanse”.
Mogą to być pojazdy, aby poprawić sytuację. Zamiast próbować oprawić nowe zasady EX-ANTE lub ponownie otworzyć DMA, najszybszą drogą do radzenia sobie z głównymi praktykami antykonkurencyjnymi na rynku jest egzekwowanie prawa antymonopolowego.
Dyrekcja generalna Komisji Europejskiej ds. Konkurencji i krajowych organów ds. Konkurencji od pewnego czasu patrzy na rynek chmur i uważamy, że decydujące działanie jest bardzo potrzebne.
Na szczęście wydaje się, że niektórzy w parlamencie europejskim rozumieją to z proponowanymi poprawkami do raportu konkurencyjnego, uznając pilność rozwiązania praktyk antykonkurencyjnych, takich jak nieuczciwe praktyki licencjonowania, i wzywając organy konkurencyjne do podjęcia szybkich działań.
Po szczycie działań w Paryżu AI Komisja wiele mówiła o Europie, która chwyta możliwość sztucznej inteligencji, ale zawiedzie, chyba że ma zdrowy i uczciwy rynek dla usług w chmurze, aby go ułożyć.
Urogdog w Authority Brytania i Rynków wydaje się robić postępy w rozwiązywaniu niektórych z tych problemów, ale Europa musi upewnić się, że jej własny dom jest w porządku lub pozostanie w tyle.
Jest wiele do zrobienia, ale wiele można osiągnąć, jeśli istnieje wola polityczna, aby to zrobić i skupić się na kwestiach, które naprawdę mają znaczenie.