Fujitsu jest „moralnie zobowiązane” do partycypowania w kosztach związanych ze skandalem Post Office Horizon, przed którymi stoją brytyjscy podatnicy, powiedział szef Fujitsu w Wielkiej Brytanii, Paul Patterson, podczas przesłuchania komisji parlamentarnej.
Przyznał też, że firma informatyczna pomogła poczcie w niesłusznym ściganiu podpoczmistrzów.
Komisja ds. Biznesu i Handlu słyszała już wcześniej od ofiar skandalu o powolnym postępie w uzyskiwaniu finansowego zadośćuczynienia za zniszczenia wyrządzone im przez Pocztę.
Skandal na poczcie widział, jak Urząd Pocztowy obwiniał tysiące kierowników poczty za niedociągnięcia księgowe, które w rzeczywistości były spowodowane przez system handlowo-księgowy Urzędu Pocztowego, znany jako Horizon.
Straty nie istniały w prawdziwym świecie, tylko w systemie komputerowym, ale podrzędni pocztowi byli zmuszeni płacić poczcie pieniądze, aby pokryć fantomowe straty. Co więcej, mimo że Urząd Pocztowy wiedział, że systemowi brakuje integralności, na podstawie jego danych kierownictwo poczty było ścigane za przestępstwa związane z nieuczciwością.
Po raz pierwszy starszy dyrektor Fujitsu stanął przed pytaniami dotyczącymi roli japońskiego dostawcy IT w skandalu Post Office Horizon.
Patterson pojawił się na rozprawie wraz z dyrektorem generalnym Poczty Nickiem Readem i obaj wykorzystali upływ czasu i trwające publiczne dochodzenie w sprawie skandalu jako wymówkę, aby nie odpowiadać na pytania.
Przesłuchanie rozpoczęło się od przedstawicieli prawnych byłego zastępcy naczelnika poczty, którzy opowiedzieli, w jaki sposób biurokracja spowalnia postęp w spłacaniu należnych ofiar skandali kilkadziesiąt lat po ich cierpieniach i cztery lata od chwili, gdy udowodnili, że to błędy komputerowe spowodowały niedobory księgowe, a nie oni sami.
Przewodniczący komisji, poseł Partii Pracy Liam Byrne, określił czas potrzebny na zadośćuczynienie finansowe jako „szalony”.
Zapytany, czy Fujitsu wniesie wkład w rachunek za skandal, który ma kosztować do 1 miliarda funtów, Patterson odpowiedział, że Fujitsu jest „moralnie zobowiązane” do pokrycia kosztów, ale dodał, że jego zakres zostanie określony na podstawie wyniku publicznego dochodzenia w sprawie skandalu w sprawie Horizon. przewodniczy emerytowany sędzia Wyn Williams.
Nazwisko Williamsa było regularnie wypowiadane, ponieważ obaj dyrektorzy unikali odpowiedzi na trudne pytania.
Patterson przyznał się do udziału Fujitsu w skandalu, mówiąc parlamentarzystom i ofiarom: „Byliśmy zaangażowani od początku; rzeczywiście mieliśmy błędy w systemie i pomogliśmy Urzędowi Pocztowemu w ściganiu kierowników poczty. Z tego powodu naprawdę przepraszamy.”
Zapytany, dlaczego nikt nie wyraził obaw w Urzędzie Pocztowym, skoro liczba postępowań gwałtownie wzrosła po wprowadzeniu programu Horizon, dyrektor generalny Poczty Nick Read powiedział, że nie wie, dlaczego nikt nie wyraził obaw, ale stwierdził, że „brak ciekawości tym, co się dzieje, utrzymuje się tajemnica”.
Wcześniej podczas przesłuchania byli zastępcy naczelnika poczty Alan Bates, który przewodził walce z Urzędem Pocztowym, oraz Jo Hamilton, kluczowa postać w ujawnianiu prawdy o Horizon, wypowiadali się na temat powolnego tempa procesu dochodzenia roszczeń finansowych, który jest pogrążony w czerwonych barwach taśma.
Hamilton powiedział: „Mojej mamie i tacie nie udało się dożyć unieważnienia mojego wyroku skazującego, ale przynajmniej powinniśmy zachować zdrowy rozsądek. [to the financial redress schemes].” Zaapelowała o ograniczenie biurokracji.
Konserwatywny poseł James Arbuthnot, który był wcześniej członkiem parlamentu Hamiltona, powiedział: „Mam nadzieję [financial redress] zostanie ukończony w ciągu kilku tygodni – w niektórych przypadkach mogą to być miesiące, ale nie można pozwolić na przesunięcie go na przyszły rok.
Zastanawiając się nad tym, dokąd dotarli działacze kampanii i ile czasu to zajęło, Bates stwierdziła: „Zawsze wiedzieliśmy, że mamy rację w sprawie Poczty, ale ona starała się kontrolować narrację”.
Poczta podała, że od czasu emisji dramatu ITV zgłosiło się 31 nowych potencjalnych ofiar Pan Bates kontra Poczta. Neil Hudgell, radca prawny w Hudgell Solicitors, powiedział, że do firmy zwróciło się około 200 osób, które uważają, że ucierpiały w wyniku problemów związanych z programem Horizon.
Tygodnik Komputerowy po raz pierwszy ujawnił skandal w 2009 rokuz historiami siedmiu kierowników poczty i problemami, jakich doświadczyli w wyniku działania systemu Horizon (zobacz oś czasu poniżej.)
Obejrzyj także: Dokument o skandalu na poczcie ITV: Prawdziwa historia.
Przeczytaj także: Co musisz wiedzieć o aferze Horizon.