Peak Design, twórca drobne torby i akcesoria, ma problem: wydaje się, że Amazon skopiował swoją popularną torbę, plik 99,95 dolarów Everyday Sling, z własnym 32,99 $ Torba na aparat Amazon Basics. Nazywała się nawet Everyday Sling aż do wideo Peak Design. Zamiast robić cokolwiek drastycznego, Peak Design postanowił nakręcić film o tym, co klienci „zyskują” kupując wersję Amazon.
Film wyraźnie przedstawia sprawę Peak: torby mają podobny kształt, z kieszeniami, etykietami i pasami w dokładnie tych samych miejscach. Jako ktoś niezaznajomiony z torbami Peak Design, gdybym nie zwracał uwagi lub nie przeczytał „Peak Design” na etykiecie, prawdopodobnie pomieszałbym je.
Peak przedstawia to wszystko z humorem, ale dowody są zaskakująco rażące, co sprawia, że decyzja Amazon o zmianie wersji Amazon Basics z „Everyday Sling” na „Amazon Basics Camera Bag” jest jeszcze bardziej podejrzana. Istnieją nawet dowody: „Everyday Sling” nadal znajduje się w adresie URL „Camera Bag”.
Peak Design nie jest pierwszą mniejszą firmą, która próbuje stawić czoła Amazonowi. Kiedy Allbirds odkrył, że Amazon sprzedaje coś, co wygląda dość oczywisty klon Allbirds– napisał prezes firmy średni post krytykuje Amazona, mimo że twierdził, że „schlebiały mu” podobieństwa między butami. Kopiowanie Amazon na tym się nie skończyło. Firma została również oskarżona o klonowanie organizerów do bagażników samochodowych i poduszek na siedzenia.
Cały trend służył jedynie zwróceniu uwagi na potencjalny problem antymonopolowy, który od dawna dotyczył krytyków firmy, a także prawodawców i regulatorów. Podstawowy problem: Amazon jest właścicielem i obsługuje swoją platformę handlu elektronicznego, a także prowadzi stale rosnącą listę marek własnych, które konkurują z zewnętrznymi sprzedawcami Amazon na tej samej platformie.
Podcięcie konkurencji jest teoretycznie tak proste, jak sprawdzenie, co się dobrze sprzedaje, stworzenie podobnego, tańszego produktu, a następnie zasugerowanie tego kupującym w Amazon. W rzeczywistości ta właśnie sytuacja dotyczy serce śledztwa Unii Europejskiej w działalność firmy, w wyniku czego Komisja Europejska oskarżyła Amazon o „systematyczne” wykorzystywanie danych sprzedawców do nieuczciwego konkurowania z własnymi sprzedawcami we Francji i Niemczech w listopadzie ubiegłego roku.
Amazon twierdzi, że ma politykę zapobiegającą wykorzystywaniu danych sprzedawców stron trzecich do produktów, ale raportowanie z Dziennik Wall Street sugeruje, że to nadal się wydarzyło. Tak jak Wice notatki, nawet były dyrektor generalny Jeff Bezos nie był w stanie potwierdzić, czy polityka została złamana podczas dochodzenia Komisji Sądownictwa Izby Reprezentantów w sprawie monopolu Amazona.
W przypadku Peak Design firma powiedziała w oświadczeniu do The Verge uważa, że Amazon faktycznie naruszył jej własność intelektualną, ale zdecydował się nakręcić film, aby podkreślić różnice między produktami i nie planuje teraz podejmowania działań prawnych.
Recenzje są obecnie wyłączone na torbie Amazon, ponieważ firma zauważyła „nietypową aktywność recenzowania”. Patrząc na niektóre z najnowszych recenzji, kilka najniższych ocen zostało pozostawionych przez klientów bezpośrednio odwołujących się do wideo Peak Design. Biorąc pod uwagę decyzję Amazona o zmianie nazwy produktu, wygląda na to, że Peak Design zaatakował sznur.
The Verge skontaktował się z Amazon w sprawie roszczenia Peak Design, a my poinformujemy o tym, jeśli otrzymamy odpowiedź.