Wiodący norweski rynek ogłoszeń drobnych zakończył migrację do chmury po opóźnieniach spowodowanych pandemią Covid-19.
Finn.no (FINN), należący do koncernu medialnego Schibsted, przeniósł 850 mikrousług do chmury w następstwie skoncentrowanego nacisku kierownictwa na ukończenie projektu pomimo przedłużającego się opóźnienia związanego z Covid.
Migracja obejmowała przeniesienie strony internetowej FINN o dużym natężeniu ruchu z lokalnego centrum danych do Google Cloud Platform (GCP) w ramach nocnego transferu. Rozproszony system składał się z ponad 800 aplikacji, 145 baz danych, 16 TB danych i 183 maszyn wirtualnych. Strategia migracji FINN obejmowała kompaktowe okno przestojów, aby zminimalizować zakłócenia na platformach rynkowych online.
Wybrano FINN Gubernatorzy jako platforma do orkiestracji kontenerów typu open source w 2016 r., która wzmocniła jego nastawienie „gotowe do chmury” i utorowała drogę do opracowania strategii migracji, powiedział Morten Hanshaugen, dyrektor infrastruktury i operacji FINN.
„Na szczycie naszej infrastruktury mieliśmy dość dojrzałą platformę” – powiedział. „Znajdowaliśmy się na rozdrożu, w którym mogliśmy albo poświęcić dużo czasu, energii i pieniędzy na ponowne zainwestowanie w nasze centrum danych, wirtualizację i stosy, albo na migrację do chmury. Przejście do chmury miało sens, biorąc pod uwagę, że otrzymaliśmy warstwy abstrakcji, które lepiej odzwierciedlały to, co zbudowaliśmy na niej ”.
W styczniu 2019 roku firma zaczęła oceniać różnych dostawców chmury, a następnie sporządziła krótką listę kandydatów, która obejmowała Google Cloud, Amazon Web Services (AWS), Microsoft Azure i IBM Cloud.
Proces oceny zakończył się w sierpniu 2019 r., Kiedy to rodzic FINN, Schibsted, zdecydował się na rozwiązanie wielochmurowe z GCP jako preferowaną opcją dla większości swoich usług. Celem było przeniesienie wszystkiego ze starego centrum danych do GCP przy jednoczesnym zapewnieniu nieprzerwanego działania FINN.
Migracja do chmury wiąże się z akceptowalnym stopniem ryzyka przestojów, powiedział Nicolai Hoge, CEO i CTO FINN.
„To było zbyt ambitne przekonanie, że moglibyśmy zakończyć migrację do chmury bez żadnych przestojów, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że projekt obejmował 850 mikrousług, ponad 100 baz danych i bardzo duży ruch w naszej norweskiej witrynie” – powiedział Hoge. „Kiedy już zdecydowaliśmy się zaakceptować większe ryzyko i rzeczywistość, że doświadczymy przestojów, zdecydowanie ułatwiło nam to później”.
Kierownictwo FINN dodało przejście do chmury do swojej listy najważniejszych priorytetów w styczniu 2020 r. – ale było to przed pełną siłą pandemii Covid-19 i negatywnymi konsekwencjami gospodarczymi, które po tym nastąpiły.
Głębokie zmiany spowodowane blokadami powiązanymi z Covid spowodowały, że FINN usunął projekt migracji do chmury ze swojej listy priorytetów. Od marca do kwietnia skupia się na zabezpieczeniu podstawowej działalności biznesowej, powiedział Hoge.
„Kiedy w marcu wybuchła pandemia, odesłaliśmy wszystkich do domu” – powiedział. „Dla FINN i zespołu zarządzającego naszym najwyższym priorytetem było upewnienie się, że nasze usługi działają. Naszym drugim i trzecim priorytetem było wniesienie wkładu w społeczeństwo i zapewnienie firmie solidnej pozycji finansowej w czasie kryzysu i przez niego. W tamtym momencie projekt migracji do chmury nie był już priorytetem ”.
Na tle poważnego spadku natężenia ruchu w marcu i kwietniu FINN rzeczywiście odnotował ożywienie w biznesie. Wraz z nadejściem miesięcy letnich firma odnotowała rekordowy ruch i liczbę reklam.
W lipcu FINN zdecydował, że migracja do chmury będzie projektem o najwyższym priorytecie, powiedział Hoge.
„Do czerwca byliśmy świadomi, że jesteśmy w tyle z projektem i musimy coś zrobić, jeśli zamierzamy osiągnąć nasze cele do końca 2020 roku” – powiedział. „Spowodowało to, że firma ponownie zmieniła swoje priorytety, a migracja do chmury stała się priorytetem numer jeden dla całej firmy.
„To była kluczowa decyzja i rozwój, a zrobienie wszystkiego, co musiało zostać zrobione przez nasze domowe zespoły, okazało się innym wyzwaniem”.
Kierownictwo FINN zdecydowało 15 września jako dzień na migrację firmy do chmury. Zespół infrastruktury spotkał się wirtualnie tego dnia, aby przygotować się do przejścia na chmurę i przejrzeć listę kontrolną przed zmianą. W przypadku członków zespołu pracujących w różnych lokalizacjach, wideokonferencje stały się podstawowym narzędziem kontaktu i komunikacji.
„Zespół ds. Infrastruktury intensywnie pracował, odkąd migracja do chmury ponownie stała się priorytetem w czerwcu” – powiedział Hanshaugen. „Zespoły projektowe odczuwały pilną potrzebę i poczucie rosnącej odpowiedzialności. Osoby z zespołu spędzały wiele godzin i skupiały się na pracy bardziej niż normalnie. Powiedziałbym nawet, że członkowie zespołu zostali nieco odłączeni od świata i całkowicie pochłonięci pracą nad projektem ”.
W przypadku FINN migracja do chmury obejmowała przeniesienie krytycznego klastra, który obsługuje firmowy silnik personalizacji reklam działający na platformie Apache Cassandra. Osiągnięto to poprzez migrację do DataStax Astra.
Uruchomiona w 2000 roku strona internetowa Finn.no ma ponad 50 milionów odwiedzin każdego miesiąca. Niedawne przejęcia internetowego rynku cyfrowego przez firmę Schibsted poprawiły perspektywy wzrostu FINN w całym regionie skandynawskim, otwierając nowe możliwości uzyskiwania przychodów w kluczowych segmentach, takich jak rekrutacja, samochody, mieszkalnictwo i podróże.
Szał zakupowy Schibsteda w 2020 roku obejmował przejęcie duńskich przedsiębiorstw eBay Classifieds z siedzibą w Wielkiej Brytanii, DBA.dk i Bilbasen.dk.
„Posiadanie firmy Schibsted jako naszego właściciela to ogromna zaleta” – powiedział Hoge. „Naszą misją jest tworzenie rynków cyfrowych we współpracy z naszym rodzicem. Niektóre możliwości pojawią się w innych spółkach w grupie, podczas gdy inne możliwości będziemy wykorzystywać wewnętrznie w FINN.
„Obecnie mamy siostrzane zakłady w Szwecji i dużą obecność w Finlandii i Danii. Jesteśmy zdecydowanie zainteresowani możliwościami w czterech krajach skandynawskich ”.