The drugi sezon Fundacja zaczyna się powoli. To ma sens: w pierwszych kilku odcinkach zbiera się kawałki rozproszonego finału pierwszego sezonu, wprowadza pół tuzina nowych postaci i przygotowuje grunt pod zupełnie nową historię, której akcja rozgrywa się ponad sto lat po pierwszym sezonie.
Pod wieloma względami przypomina to rozpoczęcie zupełnie nowej serii – po prostu osadzonej w świecie, który już znasz, co oznacza, że ma on wszystkie problemy, jakie mogą nieść ze sobą wczesne odcinki serii. Ale nic z tego się nie kończy Fundacja od doskonałego końcowego odcinka odcinków i znakomitego zakończenia, co udowadnia, że rozpoczynanie każdego sezonu od nowa może być mimo wszystko świetnym pomysłem w przypadku adaptacji Isaaca Asimova w Apple TV Plus.
[Ed. note: This story contains spoilers for Foundation season 2.]
Fundacja druga połowa sezonu 2 to moment, w którym naprawdę zaczyna śpiewać, a ostatnia seria odcinków przynosi szczególnie imponujące i satysfakcjonujące rezultaty, gdy liczna obsada w końcu spotyka się ze sobą i znajduje swoje własne, schludne i uporządkowane miejsca w historii. Słodki romans Hobera Mallow i Constanta wydaje się subtelny, ale solidnie zbudowany; Spiski Hobera z Belem Riose wydają się sprytne i sprytne w sposób, do jakiego serial rzadko zmierza; a Gaal i Hari zdobywają drugą Fundację wszystko działa i wydaje się, że serial w końcu znalazł równą pozycję, na której mogliby stanąć.
Zdjęcie: Apple TV Plus
Nawet różne machinacje klonów Cleona osiągają swój własny emocjonalny punkt kulminacyjny w odpowiednich momentach: Dawn odjeżdża w stronę zachodu słońca, aby uzyskać baśniowe zakończenie, Day w końcu dostaje walkę, na którą czekał przez cały sezon (potem zostaje pokonany przez śluzę powietrzną), a Dusk poznaje sekrety swojego istnienia (i umiera za to).
Fundacja sezon 2 to po prostu naprawdę dobry sezon telewizyjny. Nie jest to jednak dobre rozwiązanie w sposób, do jakiego dąży wiele programów przesyłanych strumieniowo, ponieważ w pierwszych kilku odcinkach pojawiają się iskry. To HBO lub szczyt AMC, świetny, jak sezon Złamanie Bada. Tam, gdzie usługi przesyłania strumieniowego skupiają swoje konflikty na pierwszym planie, aby przyciągnąć widzów, Fundacja sezon 2 (np wiele programów Apple TV Plus) nie spieszy się, budując wszystko od podstaw i umieszczając wszystkie elementy we właściwych miejscach, aby uzyskać wspaniały finał.
To imponujące oglądać jakikolwiek program w erze transmisji strumieniowej z pewnością siebie, pozwalającą na tak celowe tempo serii, ale… Fundacja jest dokładnie tym właściwym, który może to zdjąć. Poza zaawansowaną technologią science-fiction, która pozwala na tworzenie klonów, robotami, które będą żyć wiecznie, i krio-senem, który może przeskakiwać nas o setki lat między porami roku, Fundacja ma też siłę fenomenalnego świata i scenerii. Być może nie ma w telewizji innego serialu, który byłby choćby tak zbliżony do tego wspaniałego, szczegółowego i niepowtarzalnego projektu produkcji Fundacja. To sprawia, że o cierpliwość w stosunku do serialu, który w każdym sezonie tworzy nową fabułę, łatwo jest zapytać; w końcu, jeśli usiądziesz spokojnie i będziesz oglądać, zobaczysz coś wspaniałego.
:no_upscale()/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/24787255/Foundation_Photo_020108.jpg?resize=696%2C290&ssl=1)
Zdjęcie: Apple TV Plus
Ten format nowej, niemal samodzielnej historii w każdym sezonie wydaje się być tym jedynym Fundacja trzyma się. Twórca i showrunner David S. Goyer rozmawiał z Polygonem pod koniec drugiego sezonu i wyjaśnił, że widzi Fundacja jako coś pomiędzy serializowanym serialem a serią antologiczną. Został zaprojektowany na każdy sezon, aby opowiedzieć własną, kompletną historię o wojnie pomiędzy Fundacją a Imperium, wspomaganą kontekstem i światami poprzednich sezonów. Chce jednak, aby pod koniec sezonu zapanowało „cudowne poczucie zakończenia”, przynajmniej w przypadku postaci, które nie powrócą w następnym sezonie.
Goyer twierdzi, że lubi „resetować tabelę” przed każdym nowym sezonem i wyzwania, jakie stanowi tworzenie nowych postaci, na których zależy widzom. Mówi, że początkowo trochę się martwił, czy ludzie zwiążą się z nowymi postaciami, takimi jak Hober, Constant i Bel. W końcu fani ich pokochali.
„To napawa mnie optymizmem, jeśli chodzi o przyszłość serialu” – mówi Goyer – „że możemy wprowadzić zupełnie nowe postacie, w których na pewno się zakochacie”.
:no_upscale()/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/24787261/Foundation_Photo_020203.jpg?resize=696%2C464&ssl=1)
Zdjęcie: Apple TV Plus
Ale Goyer również zamierza utrzymać Fundacjafani na palcach.
„Bylibyśmy głupi, gdybyśmy w kółko powtarzali ten sam trik” – mówi Goyer, opowiadając o rozpoczynaniu każdego sezonu w przeważnie świeżej obsadzie. „Tak więc, jeśli serial będzie trwał wystarczająco długo, przedstawimy kilka postaci [and] będzie za jeden sezon, jeden i gotowe. Są też inne postacie, które moglibyśmy wprowadzić w sezonie 3, być może [there for] pory roku. Po prostu nigdy nie chcę wpaść w rytm, w którym jest publiczność [like], Och, wiem, co zamierzają zrobić.”
Ale Goyer także cytuje Gra o tron jako inspirację, mówiąc: „Myślę, że ważne jest zabijanie postaci, które lubisz”. I tylko trzymanie określonych postaci z sezonu na sezon z pewnością pomaga zbudować dodatkowe przywiązanie, dzięki czemu te śmierci będą jeszcze bardziej wpływowe.
Na razie, Fundacja nie został jeszcze przedłużony na trzeci sezon. Ale skoro Goyer już o tym mówił i mając wciąż na językach doskonały smak finału drugiego sezonu, trudno nie ekscytować się tym, czego Goyer i jego zespół mogą spróbować w sezonie 3. Po prostu będziemy wiedzieć, że jesteśmy gotowi na tym razem zacznij metodycznie.